• B Elanna

Är det OK att använda kortison på eksem på bebisar?

Hej.

Jag är själv drabbad av allergi och eksem, men trodde att min son Hampus, 4 månader, skulle skonas eftersom han hittills inte visat några tecken på allergi eller eksem tidigare...

Men nu har det kommit.... Han är irriterad i pannan och kliar sig hela dagarna och hela nätterna (kanske därför han sovit så dåligt tidigare också, bara det att man inte sett eksemet?)

Därför undrar jag om man kan använda kortisonsalva och smörja in på så små barn? Någon som fått sån ordination?

PS. Varför händer alltid ALLT på helgerna när BVC är stängt? DS.

//B'Elanna

• Svar på tråden Är det OK att använda kortison på eksem på bebisar?
  • Nathalie32

Hmm, vet inte?

Har du mildison hemma? skulle inte våga smörja in med nåt starkare.
    Ring sjukvårdsupplysningen, det skulle jag ha gjort.

Kram

• Themis

Jag har haft eksem och kortisonbehandlat mig i många år innan jag hittade orsaken och det jag vet är detta: Man ska inte använda de kortisonkrämer som vi vuxna använder, eftersom kortison ger skör hud och långvarigt bruk inte är så bra, som du säkert vet.

På små barn får man använda en kräm som heter Mildison, men du ska inte behandla ett litet barn med kortisonpreparat utan läkarkontakt. Det är viktigt att de får en chans att se om det faktiskt är ett eksem som ska behandlas med kortison eller något annat.

Barn kan ju ha eksem och klia sig bara för att huden blivit torr i den kalla vinterluften också, jag hade börjat med att smörja med vanlig vegetabilisk olja (t ex rapsolja, linfröolja eller solrosolja ) i några dagar först och fråga BVC om råd om det inte förändras. Var också noga med att klippa barnets naglar och försök skydda den skadade huden så gott det går.

• Cordeliae

Först - det finns kortisonsalvor i fyra olika "starkhetsgrader". Den receptfria är den svagaste - alla andra behöver man recept för att få.

Min son har haft eksem i en månad (är 4 månader) och först skrev bvc-sköterskan ut en kortisonsalva på recept som heter Locoid och den skulle jag ta på alla ställen utom i ansiktet. Den behövde jag bara använda i några dagar, sen var eksemen så mycket bättre (och då råkade 3-månaderskontrollen vara så då träffade jag en barnläkare) och då sa läkaren att jag skulle köpa hydracortison eller mildison lipid på apoteket och använda den. Han sa också att jag skulle köpa miniderm på apoteket som enligt honom var det bästa för torr hud - detta för att komplettera kortisonet på de ställen där det inte var så farligt.

Jag är lite halvskeptisk till att använda kortison (har själv psoriasis) men läkaren sa att ibland måste man det för att "häva" eksemet/inflammationen - annars kan det bli värre.

Om jag vore dig skulle jag använda någon av de svagaste till på måndag och då för att vara extraextra säker, ringa bvc.

Svar på tråden Är det OK att använda kortison på eksem på bebisar?