• Lussekatten

Mamma = kortklippt hår/tantfrisyr?

Som nyblivna föräldrar så har jag och min karl suttit och småpratat om hur man förändras när man får barn. Bland annat så sa han "Snälla, klipp inte av dig håret som jag har sett så många andra tjejer har gjort när de har fått barn. Det är så fult! Varför välja att se ut som en tant i förtid?"

Detta har jag inte tänkt på men när jag sen började se mig omkring så ser jag många mödrar (med barnvagn) som faktiskt har kortklippta frisyrer, dvs kortklippt i nacken vilket man även kan kalla för "tant-frisyr" (för att frisyren även verkar finnas främst bland 50+:are; se bild).

Jag har faktiskt inget bra svar på min mans fråga så jag tänkte fråga er som hänger här. Har ni klippt av er håret i en kort frisyr när ni fick barn? Varför? Jag misstänker att de som tidigare hade längd på håret och som klipper sig gör det för att det blir lättare att hantera och att man slipper föna håret. Men maken har kontrat med att det finns ju inget enklare än att ha såpass långt hår så att man kan slänga upp det i en tofs/hästsvans. Och jag får hålla med honom. Så vad säger ni? Vad ska jag svara gubben här hemma?
  • Svar på tråden Mamma = kortklippt hår/tantfrisyr?
  • Gurkan
    Gunnell skrev 2011-07-16 09:31:53 följande:
    Åååh, har också haft den frisyren... Längtar tillbaka. Men hinner inte hålla efter den. Jag har tvärtemot vad ts skriver kommit på att långt hår är mer praktiskt när man har barn. Korta frisyrer tar mycket mer tid!! Gillar egentligen inte långt hår. Det är trist. Men det tar ju INGEN tid att slänga upp en hårknut liksom. 
    Beror ju lite på hur kort man har

min frisyr liknar den här, mitt är bara en aningen kortare. Det tar tid att underhålla dvs klippa sig med jämna mellanrum men det är skönt att komma hemifrån ibland när man är föräldreledig.
    Annars är det bara ut ur duschen, torka håret med handduk och forma till det lite med händerna. Ta på sig kläderna och så har håret torkat, i med lite gegg och klart. Tar max 1 minut.

• Trasslet

Haha, jag har också haft the talk med maken angående att alla klipper sig kort när de blir mammor och han vill inte att jag klipper av mitt långa svall. Jag, däremot, sparade egentligen bara ut till bröllopet och drömmer om halvkort hår med luggkänning, som nedan:

Även om det kanske mer kommer se ut som SJP's korta frippa, då jag har ganska lockigt hår:

Maken ogillar dessutom lugg. ;D Ska visa honom bilderna och se reaktionerna sen.

• Liten men naggande

i mitt fall funderar jag på att klippa mitt långa hår lite då det jämt kittlar lillan i ansiktet när jag ammar henne- vilket slutar med att jag har hret i en slarvig hästsvans som jag typ enbart tar ut när jag tvättar håret... tant frisyr blir det nog inte dock!( har en grym frisör)

• Lussekatten
    Gunnell skrev 2011-07-16 09:31:53 följande:
    Åååh, har också haft den frisyren... Längtar tillbaka. Men hinner inte hålla efter den. Jag har tvärtemot vad ts skriver kommit på att långt hår är mer praktiskt när man har barn. Korta frisyrer tar mycket mer tid!! Gillar egentligen inte långt hår. Det är trist. Men det tar ju INGEN tid att slänga upp en hårknut liksom. 
    Nej då, jag har inte alls kommit fram till att kort hår är mer praktiskt när man har barn. Jag skulle snarare säga tvärtom (som du själv säger), iallafall funkar det bäst för mig att kunna slänga upp håret i en tofs när man kliver upp ur sängen. Det är därför jag och gubben min har funderat på varför så många mödrar väljer att klippa av sig håret när de får barn. Glad
  • TrailerTrash

Jag har en kort punkig frisyr som jag klippt själv.Har haft långt hår en gång i tiden och det var sånt jävla jobb efterssom jag har tjockt hår.Nu behöver jag bara tvätta och ha i vax sen klart.Sen ser jag mycke yngre ut i kort också och det är ju en fördelGlad

• Selma1966

Jag har samma frisyr nu som innan. Men längden på min page/bob varierar med lusten. Måste föna och gör det snabbt varje morgon trots barn. Det långa håret slutade jag med redan tidigare för att jag och många andra trodde man kunde göra så många frisyrer utsläppt och snyggt fönat och uppsättnigar till fest men det slutade ändå i slutet av kvällen med att det sitter i tofs... Vilket verkligen är en tråkig frisyr... Men visst väljer nog vissa att klippa håret efter barn, men jag tror det mer handlar om ålder och ny fas i livet (jag har ofta bytt frisyr när jag velat förändra något). Tittar jag på kollegorna ser jag inte att dem klippt det kortare. Nästan tvärtom för att det är enklare att hoppa över duschen och föna håret när man kan svepa upp det i tofs. De riktigt kortklippta är de yngre mödrarna (utom gamla jag) som har riktigt kort, tuperat, häftigt förgat och moderiktiga frisyrer. De skulle inte vilja tas osminkade på ICA ens om ungen stod utan välling Så det där är nog väldigt personligt. Vissa drar ner på träningstimmar, andra väljer kläder som tål lite vällingspya och andra ändrar inget för att det fungerar för dem!

• luckynumber

Jag har kort hår men har sparat ut det någon sväng och plus att jag brukade klippa det kort redan innan jag fick barn, har inte lagt märke att det är någonting typiskt för mammor att ha kort hår!

• tahira
    Majsan70 skrev 2011-07-16 09:03:42 följande:
    Vackert!
    Bellalella skrev 2011-07-16 09:27:03 följande:
    Men det där var ju skitsnyggt..men det kanske bara för att du i sig är snygg..
    Tack så mycket {#emotions_dlg.flower}
  • tänkertill
    Bellalella skrev 2011-07-16 09:20:07 följande:
    Ja du ts, det undrar jag med =)
    Och Satt och diskuterade med sambon härom dagen om varför alla 50+  har kort hår..?
    Får man inte ha långt hår då?
    Kommer aldrig klippa mig korthårig.. 
    Jag tycker många som är äldre ser/skulle sett ännu äldre ut med långt hår (javisst finns det undantag som det finns med allt här i livet). Personligen tycker jag att grått hår kan vara fint kort men inte lika fint långt. Det är min personliga åsikt såklart och ingen regel.

Sen så behöver man inte ha "tantfrisyr" bara för att det är kort. Korta frisyrer tycker jag ofta framhäver personens drag bättre (om man går till en bra frisör!). Jag har haft kort hår i cykler sedan jag var 18 - mitt ansikte får en inramning som framhäver bl.a. mina kindben bättre.
  • Faile

Japp, jag har klippt av mig håret. Något jag aldrig kunde tänka mig förut.

Av den enkla anledningen att jag inte har samma bra hårkvalitet som förut. För att mitt hår ska se fint ut måste jag föna eller platta, arbeta med håret. Något jag som flerbarnsförälder med småbarn inte riktigt har tid med.

Så för två veckor sen klippte jag av mig håret i en lättskött och fräsch frisyr. En frisyr som gör att jag ser något sånär stylad ut även om jag inte arbetar med håret.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Hervor 1

Många upplever ju att de tappar otroligt mycket hår efter graviditeten, kanske därför många klipper av sig barret?

• Stoltamamman

Jag har fått klippa av rejält med hår efter båda mina graviditeter. Fick mycket torrt och sprött hår och det bara dråsade av hår. Får trösta mig med att det växer ut.

• Lavish

Tycker bara att nr 1 är en klassisk tantfrilla. 2 och 3 är kanske så långt de kan ha sitt hår på ett klädsamt sätt. Hellre kort och snyggt än långt och extremt risigt.

Jag klippte håret kort när jag var gravid men innan jag visste att jag var det. Kommer antagligen låta det växa ut igen. Men, om jag känner för tantfrilla skiter jag fullständigt i om folk tycker jag gör mig gammal i förtid. Min frilla ska andra skita i, och inget är så tantigt som att oroa sig för att ens frisyr eller klädstil är "tantig". När man funderar över det är man tant.

• Pussesnuttan

När man blivit mamma kanske man mognat så pass att man klipper sig i en frisyr man själv tycker är snygg, inte som tidigare då man kanske hade längre hår bara för att ens kille tyckte det var snyggast.....

• långkalsong

Jag klippte mitt hår och jag vet inte om det har någon praktisk betydelse bara för att jag har barn, däremot känner jag mig mer oberoende av vad folk tycker (tjejer ska ha långt hår) och tog tag i det och gjorde det jag tänkt på så många gånger innan - jag klippte av det.
    En slags page fick det bli och jag är nöjd, ser inte alls tantig ut, ser däremot inte lika fjortis ut längre så jag både ser och känner mig mer stabil och vuxen. 
    Är jättenöjd och kommer troligen aldrig skaffa långt igen, det är tillräckligt långt för att sättsa upp om jag skulle vilja och tillräckligt kort för att kunna göra en "frisyr" av

Sedan kan jag känna att någon annan får gärna ha en åsikt men att göra/inte göra något för att behaga andra har jag slutat med och det är både befriande och skönt.

TS - om du vill ha långt hår, ha det.
    Om du vil klippa dig - gör det.
    Om din gubbe har en annan åsikt än du - låt han ha det.
    Men gör som du vill, inte som någon annan vill  

• vampyria2

En lite suddig bild, jag är den längst bak...ja har kort hår men inte tusan tycker jag att jag har en tantfrisyr...eller har jag helt fel Drömmer

• Lilli77

Jag har kort hår sen flera år, dock inte tantfrisyr ;) nu har jag en 6 veckors bebis och önskar så att jag hade långt så att jag kan sätta upp det. När sjutton ska man hinna föna och platta som jag måste göra?? Så nej, tycker inte det är lättare med kort hår. Tvärtom!

• Gunnell
    Gurkan skrev 2011-07-16 09:40:21 följande:
    Beror ju lite på hur kort man har

min frisyr liknar den här, mitt är bara en aningen kortare. Det tar tid att underhålla dvs klippa sig med jämna mellanrum men det är skönt att komma hemifrån ibland när man är föräldreledig.
    Annars är det bara ut ur duschen, torka håret med handduk och forma till det lite med händerna. Ta på sig kläderna och så har håret torkat, i med lite gegg och klart. Tar max 1 minut.

Jag ser ut som en idiot om jag inte plattar håret när jag har korta frisyrer :) Kanske därför långt hår är smidigare för mig, haha.
  • Enhelia
    tahira skrev 2011-07-15 23:20:18 följande:
    Jepp, har klippt det kort. Klippte det när sonen var 6 mån och det var underbart, sedan höll jag det rätt kort. Snyggt och praktiskt. Jag lät det växa ut vid ett tillfälle, men klippte av det igen. Det underlättar otroligt.

Du är ju helt sjukt vacker, det vet du va? Frisyren klär dig också.
Svar på tråden Mamma = kortklippt hår/tantfrisyr?