Frila2 skrev 2011-07-16 16:19:26 följande:
Ja, men samtidigt finns det den gamla klassiska "potten" som de ska ta ur. Jag har som en av fyra ssk öppnat och startar en dagvårdsenhet på jobbet, har läst 7,5 hp + 7,5 hp + vidareutbildning på 60 hp inom området och jag är rätt bra på att prata för mig och likförbannat är jag väldigt låg i min lön. Nu blev jag "kompenserad" med 800 kr förra året, inte för att jag gjort allt ovan utan för att jag är felsatt i min lön.
Jag tycker inte vårdförbundet har gjort många knop för min situation. Javisst, utan vår fackansvariga hade jag inte fått 800 utan 400 som precis alla andra på avdelningen förra åren men hur kan det vara ok att man efter 4 år som ssk och fyra år yrkesverksam kan ha en lön under 21 000, vara handledare år en nyutexaminerad ssk osm går in med en ingångslön på 21 500 kr. 500 kr MER än jag som då jobbat i fyra år och var handledare? Orsaken? Den nya ssk hade jobbat som usk i 10 år i kommunen (detta är landsting) och var 10 år äldre. Jag blev färdig ssk när jag var 21 år och det kommer bita mig i röven hela mitt yrkesliv.
Jag måste säga att jag är fruktansvärt less.
Förstår dig... Men hur mkt har de andra ssk på din arbetsplats, som har jobbat t.ex. 5 år och är äldre? Dvs blir det bättre med tiden?
Annars, har du testat att byta arbetsplats? Det är helt sjukt att ge en akademiker 21.000kr i lön, min väninna som är vårdbiträde har ju 19.500..... Jag hoppas att det ÖKAR över tid åtminstone??