• Finesse

När börjar en bebis bli rädd för folk?

När dottern var liten läst jag någonstanns att mellan 6-8 månader brukar en bebis bli rädd för folk, stämmer det? Dottern blev aldrig det så jag vet inte.. Dock har sonen börjat bli livrädd för andra människor, skriker och gråter hysteriskt om vi ger honom till nån annan.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Svar på tråden När börjar en bebis bli rädd för folk?
  • Melanie01

Min son är 10 månader nu och har de senaste veckorna varit väldig "mammig" och vill helst bara att jag ska hålla i honom.Gråter om andra ska hålla honom. Så det är nog runt den åldern. Sen är det nog olika från barn till barn.

• Finesse
    Melanie01 skrev 2011-07-15 22:24:31 följande:
    Min son är 10 månader nu och har de senaste veckorna varit väldig "mammig" och vill helst bara att jag ska hålla i honom.Gråter om andra ska hålla honom. Så det är nog runt den åldern. Sen är det nog olika från barn till barn.
    Ja det är nog väldigt individuellt.. sonen är bara 4½ månad.. så jag tycker att det är lite tidigt att vara rädd för människor men nu har det hänt 3 ggr att han dragit ihop hela sitt ansikte och blivit hysterisk.. det var dessutom olika människor vid dom 3 tillfällerna.. han har bara blivit lugn när vi tagit tillbaka honom.. (antingen jag eller hans pappa).
  • Melanie01

det är lite tidigt....men han kanske redan kommit in i den perioden...jag kan inte så mycket om de här "perioderna". Men..hur var han innan? var han inte alls rädd för andra människor innan? så var det för oss. Sonen älskade att se nya människor och tyckte alla var så roliga och nu helt plötsligt är alla läskiga.

• Finesse
    Melanie01 skrev 2011-07-15 22:39:18 följande:
    det är lite tidigt....men han kanske redan kommit in i den perioden...jag kan inte så mycket om de här "perioderna". Men..hur var han innan? var han inte alls rädd för andra människor innan? så var det för oss. Sonen älskade att se nya människor och tyckte alla var så roliga och nu helt plötsligt är alla läskiga.
    Han skrattar åt allt och alla.. Men han är inte rädd så länge han är i vår famn.. det är ju när vi lämnar över honom till nån annan som han blivit hysterisk.
  • 3 barns mamma84

Dottern var väl inte rädd men när hon var 2 månader fram till 5-6 månader var hon rädd men inte så utan folk som hade glasögon som min mamma och pappa
    Men det gick över sen efter hon blev ca 1 år gammal .

Sonen har varit mammig hela tiden och då har bara jag fungerat inte äns pappa har hjälpt.

Tredje sonen han är nu 7 månader och än inga problem alls      

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Finesse
    dripdrop skrev 2011-07-15 22:46:14 följande:
    Min dotter blev sån (precis som din ts) kring fem månader.
    Ok ja.. han blir 5 månader om 9 dagar Men man blev så paff första gången han började gråta, nu ger vi inte honom till nån okänd förrän efter en stund och då funkar det bättre.. 
  • lövet2

Runt 8 månader är vanligast, men vissa barn börjar långt tidigare och andra blir aldrig rädda för främlingar.

Vår näst yngsta dotter var livrädd för alla utom familjen redan från 2-3 månaders ålder. Det gick inte att ha barnvakt till henne ens i 10 minuter innan hon var uppåt ett år gammal ...

• dripdrop

Tycker det beror mycket på barnets allmäntillstånd också. T ex är det större chans att det går bättre om hon är utsövd, mätt och nöjd :)

• Finesse
    dripdrop skrev 2011-07-16 09:01:06 följande:
    Tycker det beror mycket på barnets allmäntillstånd också. T ex är det större chans att det går bättre om hon är utsövd, mätt och nöjd :)
    haha ok... ja då är det därför han är så där.. han är aldrig utsövd då han sover extremt lite, mätt handlar om bara nån timme
Svar på tråden När börjar en bebis bli rädd för folk?