• Realmilla

Sendrag/kramp

flera nätter i rad har jag vaknat med sendrag i ena benet...eller kramp som vissa säger...
    är i V 22 är dt någon mer som får dt?vad kan man göra för att inte få det om man nu kan göra något...?
    jag berättade på jobbet om detta då sa en kvinna att hon hade haft det under sin graviditet också, och så sa hon då väntar du en pojke...ha ha ännu en myt om könet....

• Svar på tråden Sendrag/kramp
  • ladyhawk

Det är vanligt med sendrag när man är gravid. Jag hade det och fick en flicka. Det som funkar är att bända "åt andra hållet" så brukar det släppa.

• ladyhawk

Jo, prova att dricka mer och ät vitaminer. Tror det är brist på det ena eller det andra. Vätska har jag för mig...

• HelenaM

Jag har läst att det kan bero på en kombination av kalciumbrist och magnesiumbrist. Drick mera mjölk och ät bananer, i dem finns det magnesium...
    Sen jag började dricka mjölk o äta banan innan jag la mig så försvann mina kramper

• Realmilla

jag brukar ta mitt andra ben och trycka ner dt onda benet typ...men i natt gjorde dt jätte ont...jag skrek så min sambo vaknade o dt tog jätte lång tid att få bort det denna gång.......och idag har jag fortfarande ont...har jag aldrig haft förut utan när jag fått bort krampen så är dt bra sen men inte denna gång...

• ladyhawk

En eller två gånger fick min sambo hjälpa till och bända... under graviditeten. *urk*

• Realmilla

jasså hjälper det med mjölk o banan? jag som tycker jag äter banan varje dag....i natt hade jag inge sendrag iaf skönt....

• PippiLottan

B- vitamin!!!! oj vilken skillnad. jag ade så sendrag att jag inte kunde gå på hela dagen efter flera ggr, o även lättare. fick rådet B vitamin o nu är det nästan helt borta. hade det även när jag väntade min dotter

• Ponnymule

Vaknade med stans värsta kramp i vänster vad i morse.. AOOOJJJ vad ont.. Brukar kunna känna början till kramp i vaderna när jag sträcker på mig annars, men brukar gå över så fort jag vickar på foten.

Flera tips om hur man kan bli av med det?? Alla tips är välkomna.

• kayal

precis b-vitemanin brist med de kan vara nån mineralbrist också.. magnesiumbrist..
    ett tag var det helt outhärdligt och jag kunde få sendrag o kram i fötter o ben mitt på dagen när jag promenerade. Det pirrade även i benenvart aldeles tokig, kändes ungefär som benen ville springa iväg, skitkontstigt
    så jag har köpt mineralsalt och jag tycker att de hjälper...

• Realmilla

jag får alltid sendrag i vänster ben...konstigt...varför liksom...jag äter "mitt val kvinna" 2 st om dagen där borde ju dt finnas de nödvändigaste vitaminerna?

• Snicket

Har haft samma problem och på MVC sa dom att det beror på cirkulationen i benen, och att det hjälper att tex stretcha och göra övningar som påverkar det beröra området på kvällen innan man lägger sig.
    Om man får en kramp så är det bästa att upp och gå sa hon!
    Det har inte med någon brist att göra i så fall magnesium men det är inte troligt om man sköter sig.
    Lycka till!

• guldplutt

Det har mkt med blodcirkulationen i benen att göra, som sagt, så det kan vara värt att testa stödstrumpor på dagarna, det hjälper mot det! Och när du får kramp - se till att inte sträcka på foten, utan trampa ner hälen så fort du kan, mot sänggavel eller golvet. Lite massage kan också funka som förebyggande.

• 1980 längtar

Jag hade också grym kramp i båda vaderna samtidigt!! Det kom i v 25 och höll i sig länge länge!! Jag drack vatten i mängder, banan ska visst hjälpa, men jag kunde inte äta banan under min graviditet, så jag vet inte!! Men mina kramp attacker gjorde att jag nästan inte kunde gå, hade så grymt ont! Men det ger med sig efter ett par nätter!!

Massage och försök få foten platt så att säga, använd gaveln eller ställ dig upp försiktigt!!

Lycka till

• liso

Hej.
    Jag har också haft problem med sendrag men har lyckats bli av med det genom att dricka mkt mer vatten.

Frågade även barnmorskan och hon sa att ett gammalt "husmortips" är att äta sötmandel.

• Realmilla

jag trycker höger ben över det onda benet...det brukar hjälpa men innan det går över gör dt ju fruktansvärt ont
    jag dricker jätte mkt vatten jämt så det är nog inte mitt problem....
    sötmandel suck...är tyvärr jätte jätte allergisk pga av graviditeten...

Svar på tråden Sendrag/kramp