mjällkvalster
Mjällkvalster behöver man inte göra skrapprov för att titta efter. Man tar bara en bit vanlig genomskinlig tejp och tejpar på det mjälliga området och sedan tittar man på det i mikroskop.
Mjällkvalster behöver man inte göra skrapprov för att titta efter. Man tar bara en bit vanlig genomskinlig tejp och tejpar på det mjälliga området och sedan tittar man på det i mikroskop.
Jag gissar på att man misstänker att han har en Sertolicelltumör i testikeln och 10-20% av dem sprider sig till lymfknutorna i närheten. De kan även få påverkan på benmärgen med bl.a. blodbrist som följd och om de har det så är prognosen mycket sämre. Man kan ultraljuda och se om lymfknutorna är förstorade innan operation. Man kan även skicka in testiklen för analys efter operationen och få svar på vilken typ av tumör det är.
Om det var min hund som var oförsäkrad så hade jag nog bara valt att kastrera honom och inte skicka på analys då det inte hade ändrat något på efterföljande behandling. Sen får man ju ta hänsyn till hur hunden mår för övrigt om man ska operera eller inte.
Angående hudinfektionen så ska ni se effekt inom en veckas antibiotikakur, annars har antibiotikan inte effekt och ni slänger pengarna i sjön.
Tänk på att ex-spot inte får ges till katter.
Ni känner hunden bäst och fattar det beslut som är bäst för honom och er. Bara för att man kan göra allt så är det inte säkert att det är det bästa.
Om det är en testikeltumör så sprider de sig i första hand till närliggande lymfknutor och det är inte sannolikt att det skulle ploppa upp dottertumörer någon annanstans.