• Colourful

Hjälp!! Måste ha recept och Sahlgrenska är stängt!

Ska börja spraya om drygt två veckor och idag tänkte jag hämta ut min medicin, men då säger de att jag inte är ansluten så att mediciner kan skickas till mitt namn. Ingen har sagt att man måste vara ansluten till det, jag trodde att det gick på personnummer och har aldrig fått mediciner skickade förut. Så nu behöver jag få recept och Sahlgrenska är stängt. Vad gör jag?!

• Svar på tråden Hjälp!! Måste ha recept och Sahlgrenska är stängt!
  • Colourful

Men jag kan ju inte hämta på apotek, eftersom de säger att man måste vara ansluten till e-medicin. Så receptet finns inte att hämta.

• Vinxen

Ring å fråga för de låter märkligt. Jag kan hämta på e recept och har aldrig anslutit mig. Kan de va för att de du gått till inte är ett "vanligt" apotek utan typ kronans droghandel?

• Colourful

Kan vara så, för det var inte "vanliga" Apoteket. Men jättekonstigt tycker jag att det är! mwajuma196: tack snälla! Det är ingen panik än, jag börjar spraya om drygt två veckor. Men om det inte löst sig innan dess så vore jag väldigt tacksam! Ska försöka få tag i det först.

• menilla

Spelar ingen roll vilken apotekskedja du går till, alla har samma receptregister.

Har du aldrig hämtat ut någon receptbelagd medicin på apoteket innan?

Att man inte är ansluten brukar innebära att du inte sagt ja till att ha dina recept kvar i receptregistert. Är maninte ansluten brukar man få gula recept, antingen av läkaren eller på apoteket om man hämtar ut något som läkaren skickat via datan. Då skriver apoteket ut ditt gula recept.

Men det brukar gå att få recepten via data även om man inte är ansluten. Brukar komma upp en ruta på datorn med frågan om kunden vill anslutas till receptregistert. (om jag inte minns helt fel)

• Colourful

Nej, har aldrig hämtat något förut. Är aldrig sjuk. :) Sahlgrenska skickade via datorn, men det kom bara upp att jag inte är ansluten enligt henne på Apoteket. Så ävrom jag ansluter mig nu så har mina recept gått upp i rök enligt henne. Låter helt sjukt ju, för jag har ju fått dem i vilket fall. Det borde som du säger, ändå finnas med i datorn kan man tycka...

• Lenafena

Om du har e-legitimation så kan du beställa hem på nätet, på www.apoteket.se (oavsett vilket apotek du brukar gå till). Du kan se dina e-recept där.

• asta66
    Vinxen skrev 2011-07-16 19:37:04 följande:
    Ring å fråga för de låter märkligt. Jag kan hämta på e recept och har aldrig anslutit mig. Kan de va för att de du gått till inte är ett "vanligt" apotek utan typ kronans droghandel?
    Det måste finnas ett elektroniskt recept. Ring ditt landstings sjukvårdsrådgivning de kommer åt dina journaler och kan fixa nytt recept. Till nästa gång: Var ute i god tid.
  • mumwannaB

Tycker att det låter konstigt att dina recept skulle gå upp i rök Obestämd. Har du testat att gå till ett annat apotek? Personen du stötte på kanske inte visste hur det gick till. Ny på jobbet/sommarpersonal?

• Colourful

Fixade e-legitimation och loggade in på Apoteket. Det finns inga recept på mig! Ringde sjukvårdsupplysningen, men de kan inte komma åt några journaler. Hon tyckte att jag skulle bege mig till akuten om det inte löser sig och be om hjälp där och hoppas att de kan hjälpa till. Hon sa att hon på Apoteket snackade nonsens och att det måste blivit fel när Sahlgrenska skickat recepten. De måste ha glömt att skicka ett nåt! Hörde om akuttiden man kan ringa till Sahlgrenska på torsdag på deras telefonsvarare, så jag ska göra det och hoppas på att de inte blir nerringda så att jag verkligen kommer fram!

• asta66
    Colourful skrev 2011-07-17 16:53:46 följande:
    Fixade e-legitimation och loggade in på Apoteket. Det finns inga recept på mig! Ringde sjukvårdsupplysningen, men de kan inte komma åt några journaler. Hon tyckte att jag skulle bege mig till akuten om det inte löser sig och be om hjälp där och hoppas att de kan hjälpa till. Hon sa att hon på Apoteket snackade nonsens och att det måste blivit fel när Sahlgrenska skickat recepten. De måste ha glömt att skicka ett nåt! Hörde om akuttiden man kan ringa till Sahlgrenska på torsdag på deras telefonsvarare, så jag ska göra det och hoppas på att de inte blir nerringda så att jag verkligen kommer fram!
    Är vanligt att sjukvården skyller på apoteken när de inte skickat recepten.
Svar på tråden Hjälp!! Måste ha recept och Sahlgrenska är stängt!