• Anonym (Ont som fan, vad)

Ont i pungen

Och berättar om mina problem på detta sätt för då glömmer jag inte att
    få med något.
    Jag har till och från mycket ont i testikel och pung det sticker det
    till ett par gånger i pungen och snart är problemen ett faktum, med
    tyngdkänsla och smärta i pungen, smärtan strålar ner mot lår, med
    oavbruten värk från pungen och från musklerna runt den. Det är det
    värsta. Det har varit återkommande då och då de senaste kanske sex
    åren.

Jag har även vattenkastningsproblem, ibland med smärta i penis
    speciellt i urinvägsmynningen. Jag har svårt att tömma urin blåsan,
    jag går på toa och när jag reser mig läcker det och kommer ofta en
    stråle, ofta får jag gå på toaletten efter tio minuter eller så för
    att verkligen vara säker och inte ens det hjälper.
    När jag har sex svider mitt ollon så det gör ont ofta under sexakten
    och precis innan jag skall ta ut den.

Jag har aldrig testat mig för någon könssjukdom.

En av anledningarna till problem kan vara att när jag var 12 år gammal
    så satt jag och snurrade på min testikel länge länge tills jag
    plötsligt fick en otrolig smärta i testikel och fick panik började då
    snabbt snurra tillbaka testikeln och hoppades att den kommit till
    rätta igen. Men jag vet inte vad eller om jag kan ha vållat till någon
    skada.

Anledningen till att jag inte sökt "vård" för detta tidigare är att
    det känns väldigt genant och jag trivs inte i sjukhus miljö, men nu så
    fick jag samma smärta i testikel här om dagen och känner att jag måste
    ta tag i detta innan det kanske är för sent. Då jag bara har en
    testikel är jag ju lite extra orolig då det hade varit väldigt tråkigt
    om denna skulle sluta fungera, och jag inte skulle kunna få barn.

Tack

Vad skall jag göra med detta?
    Jag är 25 år gammal och antar att jag skall komma till en ureolog?
    Vad kommer dom göra med mig, och vad för tester kommer jag få uthärda?

Att jag skall uppsöka vård är ju ganska själv klart, men vad kan det vara för något jag lider av?
    Skulle vara bra med lite disskusions underlag och lite info för mig själv för att lugna mig lite.

Och jag är väldigt interesserad av vilka tester jag kan behöva genomföra, så jag vet vad jag skall ställa in mig på. Jag gillar bara at ha koll på läget.
    Tack.

• Svar på tråden Ont i pungen
  • IssaPissa

När maken fick problem med sin testikel, stark smärta osv så fick han först diagnosen cancer men sen när han två veckor senare opererades visade det sig vara en helt ofarlig cellförändring.

Du kommer antagligen få lämna blodprov, bli undersökt (klämma och känna sas) och säkerligen komemr de att göra UL på pungen. Så gjorde de på maken.

• Kaupa Jaur

Kan det inte vara pungbråck?  Bråck är inte alltid synliga och känns ofta antingen ner mot låret eller mot ljumsken.

Du ska söka dig till en urolog direkt istället för en vanlig läkare, då slipper du göra så många tester. Hos urologen kommer du  att få berätta och peka (av med kallingarna) var du har ont och på vilket sätt. En del män vill hellre ha en kvinnlig läkare, du kan önska kön på läkare men det är inte säkert att du får din vilja igenom.

De kommer knappast att testa dig för någon könssjukdom men klamydia är nästan alltid standardtester. Då får du en topspinne i urinröret fram och tillbaka ett par gånger. Svider till men krama snoppen samtidigt så gör det inte lika ont.

Sen ska du vara beredd på att doktorn kommer att klämma på pungen och magen för att se om det finns några hårda knutar mm. Jag ska inte skrämma upp dig i onödan, men män med bara en testikel drabbas oftare av värk - som ett förstadium till testikelcancer. Det är OVANLIGT, så håll i hatten.

Börja med att boka en tid hos en urolog!

• Frontline

Knalla iväg till slangkalle det är det bästa, känner en som har haft cancer i testikel och det var en tuff period för honon så ju tidigare du kommer till sjukan för det desto bättre...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Paddil

Ett ex till mig fick tilltagande smärtor från pungen. Smärtorna kom över en kväll och han sökte samma kväll på akuten. Ena sädesledaren var vriden, vilket rättades till med ett odramatiskt ingrepp. Din sädesledare kanske legat lite vriden sen den gången du snurrade testikeln? Det kanske kan förklara smärtorna av och till? VIKTIGT i alla fall att du söker vård!

• krillesbrud
    Paddil skrev 2011-07-16 19:24:47 följande:
    Ett ex till mig fick tilltagande smärtor från pungen. Smärtorna kom över en kväll och han sökte samma kväll på akuten. Ena sädesledaren var vriden, vilket rättades till med ett odramatiskt ingrepp. Din sädesledare kanske legat lite vriden sen den gången du snurrade testikeln? Det kanske kan förklara smärtorna av och till? VIKTIGT i alla fall att du söker vård!
    Oj! kan de bli så O.o
  • Border

Sök hjälp nu!!! Min sambo hade samma problem, ont i pungen på samma sätt som du beskriver och problem med att kissa och så.

Till slut, en natt, kunde han inte kissa längre och han hade fruktansvärt ont. Han försökte kissa, men det var som att urinröret hade täppts igen, för det kom inget kiss alls. Min sambo fick panik, och vi åkte in till akuten.

Där visade det sig att min sambos urinrör hade svullnat upp så att det täpptes till och han kunde inte kissa. Han fick en kateter på magen, och det krävdes en operation för att åtgärda problemet.   

• Paddil

joemenvisst - ja, tydligen! Mig veterligen hade han då inte gjort något utöver det vanliga, som jag minns det så "bara kom det". Men det gick lätt att rätta till

• krillesbrud
    Paddil skrev 2011-07-16 19:36:02 följande:
    joemenvisst - ja, tydligen! Mig veterligen hade han då inte gjort något utöver det vanliga, som jag minns det så "bara kom det". Men det gick lätt att rätta till
    Ja där ser man! tur att han fick hjälp iaf :p usch läskigt ändå xD
  • Anonym (Ont som fan, vad)

Ja jag skall ju kolla upp detta, har en bokad tid hos urologen nu.
    Men vill gärna höra mera av er så man har lite kött på benen.
    Vad kan det vara och vad för undersökningar kommer jag genomföra.
    Att ni skulle skrämma mig på något sätt ser jag som osannorlikt, då jag vill att dom testar så mycket dom kan för jag vill ju gärna a ett svar.

Så vad får jag genomgå?
    Tack.

• FIame

Har inte läst några inlägg och har egentligen bara skumläst trådstarten. 

Men jag skulle gissa på testikeltorsion. Dvs vriden testikel. Du bör uppsöka läkare ganska omgående. 

• Anonym (känslig)

Gå till en urolog genast!!

En natt för typ 3 år sen så vaknade jag av att min testikel var öm, så fort jag rörde på den så gjorde det ont. Det gick över efter ca 5 minuter så jag tänkte inte mer på det.
    Sen ca 1 år senare så åkte jag till USA, första natten vi sov där vaknade jag utav EXTREEMA smärtor i min vänstra testikel. Visste inte vad jag skulle göra, så jag väckte min pappa och vi åkte till sjukhuset direkt. Fick morfin och blev sedan inlagd. Efter en röntgen så sa de att det bara var en svullnad, min testikel var då stor som två tennisbollar, skojar inte. Läkaren sa att det skulle gå över om några dagar, så vi åkte hem och tänkte inte så mycket på det. Dagarna efter sjukhuset så kunde jag inte äta någonting. Vanligtvis äter jag väldigt mycket, men då kunde jag inte ens få i mig en liten pannkaka, åt 2 tuggor sen fick jag inte ner mer. Ca 5 dagar senare så åkte vi från Los Angeles (där vi spendera första natten) ner till San Diego, för o träffa pappas ex fru. Efter två dagar hos henne tyckte hon det var konstigt, eftersom svullnaden hade ej gått ner efter ca 5 dagar. Hon fixade tid hos en orolog och han kände på min testikel och undersökte vad som kan ha hänt. Han sa sedan att den kunde vara vriden, så han skickade oss till sjukhuset och jag blev röntgad, kom sedan tillbaka till orologen och fick svaret att min testikel hade vridit sig. Testikeln hade vridit sig och täppt till blodtillförseln, man har då ca 5 timmar på sig att vrida tillbaka den efter det så e den död. Detta hände mig, så blev inlagd på sjukhuset i San Diego och de var tvungna att operera bort den.

Vet ej om du kan ha samma sak, men kolla dig för säkerhetens skull. Den smärtan jag hade vill man inte uppleva!

Svar på tråden Ont i pungen