• Anonym (TS)

    Adoptera ett barn med (grava?) funktionshinder

    Åldern kryper på och IVF kommer inte att kunna ge oss ett barn. Vi har pratat länge om adoption, men inte varit såpass förutseende att vi har ställt oss i kö.

    Däremot brukar jag kika på "barn söker föräldrar" och där dyker det ju upp barn med mer eller mindre grava funktionshinder. Har några funderingar om vilka omständigheter man hamnar i om man skulle adoptera ett sådant barn.

    1. Går det fortare att adoptera ett barn som söker föräldrar eller måste man ändå ha en massa kötid?

    2. Om man skulle adoptera ett funktionshindrat barn, skulle det i sverige "erkännas" på samma sätt som ett biologiskt barn? Dvs, samma rättigheter från FK osv, eller riskerar man att möta en "skyll dig själv"-attityd?

    3. Om barnet är i behov av personlig assistans, kan föräldrarna jobba som assistenter? Man vill ju inte gärna ta in någon ny i "familjen" innan anknytningen har kommit igång.

  • Svar på tråden Adoptera ett barn med (grava?) funktionshinder
  • Anonym (Pia)

    Jag kan svara på fråga 3: Ja, föräldrarna kan bli anställda som personliga assistenter - däremot inte om ni driver assistansbolaget som HB - eller var det AB? Det var något krux med någon av bolagsformerna. Läs mer här: www.personligassistent.com

  • Anonym (TS)
    Anonym (Pia) skrev 2011-07-16 21:06:07 följande:
    Jag kan svara på fråga 3: Ja, föräldrarna kan bli anställda som personliga assistenter - däremot inte om ni driver assistansbolaget som HB - eller var det AB? Det var något krux med någon av bolagsformerna. Läs mer här: www.personligassistent.com
    Tack! Vi hade väl i så fall tänkt nyttja ett befintligt assistansbolag.
  • fabbemam

    Hej
    Va kul att ni börjat tänka på adoption!
    Jag är förälder till en son adopterad via Kinas lista med barn som har särskilda behov och förskollärare som arbetar med barn med särskilda behov så min erfarenhet av detta är ganska stor.

    I adoptionsvärlden förkortas barn med särskilda behov ofta med SN- barn ( Special needs). Alla adopterade barn har särskilda behov av den anledningen att de varit med om en adoption men vissa barn har ytterligare iförväg kända särskilda behov.

    Fråga 1: Ni behöver inte ha någon kötid för att adoptera ett barn som finns lande de barn organisationerna söker föräldrar till men däremot behöver ni passa in på landets krav på er som föräldrar, dessa krav är till vissa länder inte lika omfattande när det gäller SN- barn.

    Fråga 2: Jag har inte kännt av någon kylig attityd utan mer fått komentarer liknande: Va, strongt av er att adoptera ett barn med XX det är inte många som skulle ha gjort det, vilken tur han har att ni fanns... Jag brukar svara i stil med att det är vanligt att adopterade barn har i förväg kända särskilda behov och att vi mer ser det som att det är tur för oss att vi fick honom som son! Inom sjukvården behandlas han som vilket barn som helst. Även andra lagar och regler gäller som om barnet är biologiskt när han/hon juridiskt är adopterad vilket tar olika lång tid beroende på vilket land man adopterar ifrån. Vad som gäller innan adoptionen vunnit laga kraft vet jag ej då barnen från Kina juridiskt blir våra direkt.

    Fråga 3: Jag vet inte hur insatt du är i detta med assistenter men om du inte skulle veta det är det MYCKET svårt att få assistent till små barn då det oftast räknas som normala omsorgsbehov fram till skolstart. För att barnet ska omfattas av LSS och därigenom få olika rättigheter som assistent och annan avlastning måste det ha mycket stora varaktiga behov som utveclingsstörning eller Autism ( med runtliggande diagnoser) enbart tex. en CP skada innebär sällan rätt till stöd enligt LSS. Se: www.socialstyrelsen.se/publikationer2007/2007-114-49/Documents/2007-114-49_200711429.pdf
     Om barnets SN berättigar till olika former av stöd är era rättigheter efter det att den vunnit lagakraft samma som om det vore biologiskt.

    Sammanfattningsvis kan man säga att det går fortare att adoptera ett barn med SN. Efter att adoptionen vunnit laga kraft är era rättigheter exakt samma som om barnet vore biologiskt men att få assistent är svårt för nästan alla! Vi har bara blivit possitivt bemötta av dem som vet att vår som har ett SN.

    Fabbemam

  • Anonym (TS)
    fabbemam skrev 2011-07-16 21:46:19 följande:
    Hej
    Va kul att ni börjat tänka på adoption!
    Jag är förälder till en son adopterad via Kinas lista med barn som har särskilda behov och förskollärare som arbetar med barn med särskilda behov så min erfarenhet av detta är ganska stor.

    I adoptionsvärlden förkortas barn med särskilda behov ofta med SN- barn ( Special needs). Alla adopterade barn har särskilda behov av den anledningen att de varit med om en adoption men vissa barn har ytterligare iförväg kända särskilda behov.

    Fråga 1: Ni behöver inte ha någon kötid för att adoptera ett barn som finns lande de barn organisationerna söker föräldrar till men däremot behöver ni passa in på landets krav på er som föräldrar, dessa krav är till vissa länder inte lika omfattande när det gäller SN- barn.

    Fråga 2: Jag har inte kännt av någon kylig attityd utan mer fått komentarer liknande: Va, strongt av er att adoptera ett barn med XX det är inte många som skulle ha gjort det, vilken tur han har att ni fanns... Jag brukar svara i stil med att det är vanligt att adopterade barn har i förväg kända särskilda behov och att vi mer ser det som att det är tur för oss att vi fick honom som son! Inom sjukvården behandlas han som vilket barn som helst. Även andra lagar och regler gäller som om barnet är biologiskt när han/hon juridiskt är adopterad vilket tar olika lång tid beroende på vilket land man adopterar ifrån. Vad som gäller innan adoptionen vunnit laga kraft vet jag ej då barnen från Kina juridiskt blir våra direkt.

    Fråga 3: Jag vet inte hur insatt du är i detta med assistenter men om du inte skulle veta det är det MYCKET svårt att få assistent till små barn då det oftast räknas som normala omsorgsbehov fram till skolstart. För att barnet ska omfattas av LSS och därigenom få olika rättigheter som assistent och annan avlastning måste det ha mycket stora varaktiga behov som utveclingsstörning eller Autism ( med runtliggande diagnoser) enbart tex. en CP skada innebär sällan rätt till stöd enligt LSS. Se: www.socialstyrelsen.se/publikationer2007/2007...
     Om barnets SN berättigar till olika former av stöd är era rättigheter efter det att den vunnit lagakraft samma som om det vore biologiskt.

    Sammanfattningsvis kan man säga att det går fortare att adoptera ett barn med SN. Efter att adoptionen vunnit laga kraft är era rättigheter exakt samma som om barnet vore biologiskt men att få assistent är svårt för nästan alla! Vi har bara blivit possitivt bemötta av dem som vet att vår som har ett SN.

    Fabbemam
    Tack för all information!
    Ang. assistans så tänker jag mig ett scenario där man adopterar ett barn som kommer att vara i stort behov av assistans även senare i livet (typ "worst case scenario"). Även att barnet är lite äldre (runt 3-6 år). Är detta faktorer som underlättar rätt till assistans?
    Jag har erfarenhet av assistans, men det är enbart från den anställdes sida (för brukare är det ju en helt annan historia med all den mydighetskontakt som krävs), så jag aktar mig gärna från att sätta mig själv på någon piedestal.
  • S Sofia
    Anonym (TS) skrev 2011-07-16 21:56:00 följande:
    Tack för all information!
    Ang. assistans så tänker jag mig ett scenario där man adopterar ett barn som kommer att vara i stort behov av assistans även senare i livet (typ "worst case scenario"). Även att barnet är lite äldre (runt 3-6 år). Är detta faktorer som underlättar rätt till assistans?
    Jag har erfarenhet av assistans, men det är enbart från den anställdes sida (för brukare är det ju en helt annan historia med all den mydighetskontakt som krävs), så jag aktar mig gärna från att sätta mig själv på någon piedestal.
    Hej, det är svårt att få personlig assistent för små barn. Jag har en son som numera är 7 år. Han har en svår CP-skada.
    Vi fick ett fåtal timmar när han var 1½ år. Ju äldre han har blivit desto fler timmar.
    Både jag och min man är anställda som assistenter, genom ett företag som heter Assistansia.

    Ang adoptionen så kan jag ingenting.
    Har du några frågon om personlig assistent så kan du hojta till. Även om andra kontakter, (fk, hab mm)

    Lycka till, det borde vara fler som du/ni som funderar på att adoptera handikappade barn.
  • fabbemam

    Hoppsan jag menade absolut inte att sätta mig själv på någon pedistal om du tyckte att det kändes så! JAg villle bara ge dig bakgrundsinfo så du vet att jag vet vad jag pratar om. Jag har heller inte sökt assistent för min egen familj men varit med när många andra familjer fått kämpa och jag har fått mycket utbildning av LSS- handläggare och barnhabilitering.

    Jag tror att du får bäst info av att ringa en LS handläggare i din kommun efter som att lagen tyvärr tolkas olika i olika komuner. Om man inte har rätt till stöd enligt LSS kan man i vissa fall få stöd genom Socialtjänstlagen vilket någon som handlägger detta vet bäst. Det jag med säkerhet vet är att adopterade barn SKA behandlas som biologiska och det innebär att om man är berättigad assistent så kan man som förälder anställas som det. Hur man gör vet jag inte men jag vet att det är möjligt.

  • Anonym (TS)
    fabbemam skrev 2011-07-16 22:08:45 följande:
    Hoppsan jag menade absolut inte att sätta mig själv på någon pedistal om du tyckte att det kändes så! JAg villle bara ge dig bakgrundsinfo så du vet att jag vet vad jag pratar om. Jag har heller inte sökt assistent för min egen familj men varit med när många andra familjer fått kämpa och jag har fått mycket utbildning av LSS- handläggare och barnhabilitering.

    Jag tror att du får bäst info av att ringa en LS handläggare i din kommun efter som att lagen tyvärr tolkas olika i olika komuner. Om man inte har rätt till stöd enligt LSS kan man i vissa fall få stöd genom Socialtjänstlagen vilket någon som handlägger detta vet bäst. Det jag med säkerhet vet är att adopterade barn SKA behandlas som biologiska och det innebär att om man är berättigad assistent så kan man som förälder anställas som det. Hur man gör vet jag inte men jag vet att det är möjligt.
    Haha, nejdå! Jag har läst många adoptionstrådar här på Fl och vet att när fabbemam pratar, då är det fakta! ;) Ville snarare inte riskera att få en massa skit i stil med "vaddå? tror du att du vet ALLT bara för att du har jobbat som personlig assistent?" och sedan valfri buhu-historia som följer.
    Man måste ju hela tiden helgardera sig när det gäller FL.
  • Anonym (TS)
    S Sofia skrev 2011-07-16 22:06:15 följande:
    Hej, det är svårt att få personlig assistent för små barn. Jag har en son som numera är 7 år. Han har en svår CP-skada.
    Vi fick ett fåtal timmar när han var 1½ år. Ju äldre han har blivit desto fler timmar.
    Både jag och min man är anställda som assistenter, genom ett företag som heter Assistansia.

    Ang adoptionen så kan jag ingenting.
    Har du några frågon om personlig assistent så kan du hojta till. Även om andra kontakter, (fk, hab mm)

    Lycka till, det borde vara fler som du/ni som funderar på att adoptera handikappade barn.
    Hur har ni klarat försörjningen? Det kanske bara är ett grundlöst antagande av mig, men jag har fått för mig att man sällan kan jobba i samma utsträckning med ett funktionshindrat barn som man kan med ett friskt barn. Och räkningarna måste ju betalas. Att vara anställd som assistent ser jag som en ypperlig lösning för att kunna vara hemma med barnet så mycket som möjligt, men det kanske är ett drömscenario jag har målat upp :P
  • Anonym (Redan där :-))

    TS:
    Vill bara säga att om ni är intresserade av att adoptera ett barn med SN (specialneeds) så tänk på att det finns mängder med barn som väntar på föräldrar. Dvs. inte bara de som finns på listan över barn som säker föräldrar. Organisationerna skulle jubla över ett par som ni som kan tänka sig att ta emot ett barn med lite grövre sn. De kommer att snabbt hitta vilka länder ni kan adoptera från och sen lämnas barnförslag som det heter när det gäller sn. Det betyder att ni har möjlighet att få reda på fakta och sen läsa på lite om handikappet för att sen ta ställning till om ni känner att det är ett handikapp ni klara av.
    Väntetiden kan alltid bli lång ändå, speciellt om man snabbt får barnförslag eftersom landet oftast då får era handlingar (hemutredning m.m.) i efterhand och det ska sen passera en massa instanser. Sen ska barnet utredas (så att det inte finns minsta lilla möjlighet att någon biologisk släkting kan ta hand om det tex.). Räkna med att en sådan process tar minst 6 månader.

    Lycka till!

Svar på tråden Adoptera ett barn med (grava?) funktionshinder