• Malinison

Uppfostran på 3,5 åring...

Har en son på 3,5 som driver mig till vansinne ibland med sitt uppförande då jag inte vet vad jag ska ta mig till.
    Oftast (som jag tror) när han är riktigt övertrött och inte går att resonera med, så får han nått konstigt beteende. Då han bara tramsar och man säger till honom flera ggr och tillslut blir man riktigt arg då bara skrattar han en i ansiktet och desto argare man blir desto mer skrattar han. Detta driver verkligen fram demonen i mig *morr*
    Vad gör man bäst när detta beteende kommer? Försöker ju såklart undvika genom att lägga honom i tid och så men inte alltid det går.  Vad ska jag göra? Låta honom bara vara och han söker uppmärksamhet genom att kasta saker och göra trams eller ska jag ingripa, men hur?? Vete sjutton hur jag ska handskas med detta? Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden Uppfostran på 3,5 åring...
  • Sofffan

Har 3 barn. En pojk på 4 år och en dotter på 3 år & 3 mån och en dotter på 6 mån. Min pojk på 4 år är precis som du beskriver, blir överaktiv och går inte att resonera med när han blir övertrött. Har provat allt för att det ska bli bättre, men det enda som funkar är sömn. Även om kl är 16.00 och han ska upp kl. 7.00 dagen efter och han är jättetrött så får han sova en stund. Om han somnar vid 16.00 och sover till 17.30 så lägger jag han igen vid 20.00 och det funkar. kan inte få han att sova längre på morgonen och det går inte att han är uppe en hel dag utan att han är bråkig och stökig så ja, här gör vi så :)

• Malinison

Jo han sover ju som han ska, oftast blir det när han varit vaken för länge. Nu när vi har semester så får han vara uppe lite längre så han sover lite längre på morron ;) Hände bara häromdagen att han blev riktigt övertrött på en sekund till en annan. Han vart skit sur och sen när jag försökte prata med honom så tramsade han bara och desto argare jag blev desto mer skratta han *morr* Klart han inte får vara uppe hur länge som helst vill bara veta vad jag ska göra när detta beteende kommer :(

• lövet2

Det är kanske lättare för dig om du vet vad som förvärrar beteendet, för då vet du vad du ska undvika.
    Om du skriker, så blir han bråkigare och mer högljudd.
    Om du skäller, så blir han bara värre.
    Om du blir arg och irriterad, så trissas allting upp ännu mer.

Det låter som en klyscha, men "lugn och bestämd" är faktiskt det enda som funkar ...

• Minifer

Hej! Jag har en son på snart två som regerar på precis samma sätt! Han slåss dessutom, den lille skurken, örfilar en. Men bara när han är övertrött. Och inte för att han är arg, utan det är som att han tror det är lek.

Nåväl, hans örfilande har lugnat sig nu var värre innan. Jag vet dock precis hur provocerande det är när de skrattar en i ansiktet, MEN så läste jag att barn ofta skrattar eller fnissar när de egentligen är rädda eller osäkra. Vilket ju förklarar att de skrattar mer ju argare man blir. Det är väldigt mycket lättare att ta skrattet när man tänker på det.

Nu är min som yngre än din, men reaktionen är ju densamma,. När han var ännu yngre, för kanske ett halvår sedan, hade han den trevliga vanan att kasta ner mat på golvet.Jag sa till, han fortsatta, jag sa till, han forsatte, jag blev arg, han skrattade och så vidare. Två dagar hände detta. Tredje dagen kastade han mat igen, och efter han kastat den gången tittade han upp på mig innan jag ens sagt något, ryckte till alldeles skräckslagen i sin a små ögon och började gråta förtvivlat. Kan ju säga att jag vill strypa mig själv dubbelt upp då. Jag hade ju trott att han skrattade för att han inte brydde sig, men det där var ett bra bevis för att det inte avr så. Lillplutt =( (i fortsättningen tog jag bara bort maten istället för att försöka uppfostra, han var ju bara 1,5)

Nu vet jag ju inte om det är massa skillnad vad gäller beteendet när det gäller 2 och 3.5 men vi kör på att avleda. Vi säger till med lugn röst och avleder avleder avleder. Börjar man ta striden leder det ingen vettig stans alls, vet ju att det bara är när han är trött som han blir så, så det är bara bums i säng så fort det går.

Svar på tråden Uppfostran på 3,5 åring...