Inlägg från: smulan1704 |Visa alla inlägg
  • smulan1704

Juni/Juli mammor...

Hoppar in här..=)

Den 15 juli fick vi vår Annie. 6 dagar över bf.

Hon vägde 3726 gram och var 51 cm lång. Allt har gått bra och vi gick hem från bb redan samma dag! Underbart att få komma hem till sitt eget!

Har en dotter som precis fyllt 3 år och allt går bra med henne men ibland kan man ana en viss avundsjuka hos henne.. Hon blir väldigt kramig och pussig bara sådär=)

Olivia 2008-07-02 Annie 2011-07-15
  • smulan1704

Annie sover inte lika mycket som storasyster gjorde.. Men hon sover 2-4 timmar innan hon vill ha mat..Och en natt sov hon faktiskt 5 timmar innan hungern satte in=)
     Det va härligt!

Jag mår hyfsat bra i kroppen. Har inte haft så mycket eftervärkar alls.. Lite stel i benen bara av nån anledning.. Känns konstigt..

Nån mer som helammar? Jag kunde inte amma förra dottern alls.. Så jag är så paff och glad att det funkar denna gången! Det blir ju en helt annan känsla.        

BF 9 JULI 2011 (andra barnet)
  • smulan1704

Tjena tjejer!

Fick en glad överraskning idag när jag ställde mig på vågen.. Har gått ner alla mina 12 kilo jag gick upp.. Ligger nu på 65kg som jag vägde vid inskrivning på mvc. Min målvikt är just nu 60kg. Blir till att kämpa bort dem lite senare när man kan gå till gymmet och träna.. Men det kanske är bäst att vänta tills efterkontrollen är gjord?

Idag är vår lilla Annie 1 vecka redan. Tiden går alldeles för snabbt..=) Men hon växer och frodas och äter som en häst=)  På måndag kommer bvc på hembesök=)

• smulan1704
    Toffs skrev 2011-07-31 09:59:28 följande:
    väntanstider, jag förstår precis hur du menar med tröttheten! Helt urlakad av värme och nattvak och allt stök och bök...

Hur gör ni andra med kläder på era små? Jag försöker undvika kläder när vi är hemma och bara inne eftersom det är så förtvivlat varmt, men såklart är det kläder på som gäller så fort vi går ut.. Tänker jag rätt då?

Här har vi heller inga kläder på hemma. Det är ju alldeles för varmt att ha kläder ute också så igår fick lilltjejen faktiskt ligga med bara blöja i vagnen.. Mössan va också på då det fläktade ljumma vindar.

För det mesta har vi bara kortärmad body ute i värmen.. Men de blir ju såå varma de små.. Känns jobbigt och veta hur man ska klä dem ibland..

Nån mer som ammar som har samma problem som jag? Lillan vill bara ta det ena bröstet.. Det andra är inte alls intressant och hon börjar skrika eller spotta ut det.. Försöker hålla henne precis likadant som vid andra bröstet men det funkar inte alls vissa dagar.. Detta har börjat nu det senaste dagarna.. Innan har hon tagit det som vanligt..

• smulan1704
    MammaJennii skrev 2011-08-01 09:25:35 följande:
    Vi har inte heller kläder på tösen när vi är hemma, hon spyr så mycket så det känns så meningslöst. Det är så extremt varmt i våran lägenhet också.
    Hon sover jätte bra på nätterna, vaknar när hon spyr och vill ha mat sen somnar vi igen :)

Hon vägde 3405 g när hon föddes.
    2 dgr 3232
    6 dgr 3236
    10 dgr 3252
    13 dgr 3492
    18 dgr 3634

Vi ska till BVC på fredag igen och väga henne, det märks ju att hon går upp i vikt men jag förstår inte hur eftersom hon kräks så mycket :/

Amningen går bättre nu, alla sår borta förutom det "skärsår" som jag har som gör ont. Fast det kommer så mycket mjölk i början så hon sättter ofta i halsen och får jätte svårt att andas, det har hänt flera gånger, tycker det är rikitgt obehagligt. Är det nån mer som har en liten som får så?

Vi har en stor tjej som är 2 år hemma som är i tråtsåldern. Jag tycker det är så jobbigt när hon inte vill lyssna på mig och står bara och ler och lyssnar inte.

Nu längtar jag verkligen tills jag kan börja träna så man får lite snygg rumpa och ben :D
    Jag ska böja lite smått nästa vecka då stora tjejen börjar på dagis. Lång promenader sen små jogging turer sen simma nångång och gymma om jag har råd annars får man göra ett eget gym hemma eller ute :)
    Är det nån mer som bor i Stockholm? Skulle vilja ha nån att träna med :) Få lite motivation!
    Hur många veckor är din lilla? Jag vill också börja träna så snart jag kan.. Men vår lilla tjej är bara 3 veckor så det kanske är lite tidigt.. Tyvärr bor jag inte i Stockholm.. Men vi kan ju peppa varann här i tråden=)
  • smulan1704

Här går livet framåt också.. Igår var vi på bvc. Lillan är nu 19 dagar gammal och väger 4380gram och är 56 cm lång. Känns bra att hon växer som hon ska!

Kanske börjar bli dags att boka tid för efterkontroll. Man vet ju aldrig hur lång väntetid det kan vara här i Uddevalla.

Vi har varit på stranden två dagar i rad nu och myst. Har gått riktigt bra med en treåring och en nyfödd.. Sambon började jobba i måndags så jag va lite rädd för hur jag skulle klara mig med två ungar här hemma alldeles själv.. Men det har gått riktigt bra faktiskt! Fast det märks på stora tjejen att hon är lite sotis på lillasyster ibland.. Men den svartsjukan tar hon ut på oss föräldrar istället för på den lilla. Skönt det!

• smulan1704
    MorsLillaOlle skrev 2011-08-10 21:59:32 följande:
    Hur somnar era små på dagarna och kvällarna? Olle somnar antingen vid bröstet eller när vi bär honom. Efter Anton sa jag att nästa barn skulle INTE få somna vid bröstet för det fortsatte han med länge,men nu är vi här igen. Har en vän som bara lägger ner sin kille som är 2 månader äldre och så somnar han själv. Hon har gjort det sen dag ett. Är det försent att börja med det nu tro? Ska se till att få över honom i egen säng först i alla fall.

Vart sover de på dagarna? Läste att de ska helst inte sova i sin säng på dagarna för att de ska känna skillnad på dag och natt liksom. Olle sover lite var som helst, vaggan, vår säng, babysittern, vagnen, på oss. Ska försöka göra så hans säng blir till natten och vaggan eller vagnen blir på dan, får se hur det går

Vår lilla tjej sover i sin säng på natten och vi har börjat nu att bara lägga ner henne och hon somnar helt ensam.. Hon är 4 veckor.

På dagarna sover hon mest i babysittern. Men hon har börjat vara så vaken på dagarna nu så hon sover bara korta stunder. Nån mer som har vakna bebisar.. Kan tilläggas att hon sover riktigt bra på natten.. 4-6 timmar i sträck.. Hur skönt som helst.. Jobbigt bara att tuttarna är sprängfyllda när man vaknar på morronen..=P   
Svar på tråden Juni/Juli mammor...