Inlägg från: Fiaaaa84 |Visa alla inlägg
  • Fiaaaa84

Juni/Juli mammor...

Hej!

Hoppar in här jag med om det går bra! Vi fick vår lille Wilhelm den 22/6. Han blir 6 veckor nu på onsdag. Tiden går fort! Bor i Stockholm.

MammaJennii skrev 2011-08-01 09:25:35 följande:
    Vi har inte heller kläder på tösen när vi är hemma, hon spyr så mycket så det känns så meningslöst. Det är så extremt varmt i våran lägenhet också.
    Hon sover jätte bra på nätterna, vaknar när hon spyr och vill ha mat sen somnar vi igen :)

Hon vägde 3405 g när hon föddes.
    2 dgr 3232
    6 dgr 3236
    10 dgr 3252
    13 dgr 3492
    18 dgr 3634

Vi ska till BVC på fredag igen och väga henne, det märks ju att hon går upp i vikt men jag förstår inte hur eftersom hon kräks så mycket :/

Amningen går bättre nu, alla sår borta förutom det "skärsår" som jag har som gör ont. Fast det kommer så mycket mjölk i början så hon sättter ofta i halsen och får jätte svårt att andas, det har hänt flera gånger, tycker det är rikitgt obehagligt. Är det nån mer som har en liten som får så?

Vi har en stor tjej som är 2 år hemma som är i tråtsåldern. Jag tycker det är så jobbigt när hon inte vill lyssna på mig och står bara och ler och lyssnar inte.

Nu längtar jag verkligen tills jag kan börja träna så man får lite snygg rumpa och ben :D
    Jag ska böja lite smått nästa vecka då stora tjejen börjar på dagis. Lång promenader sen små jogging turer sen simma nångång och gymma om jag har råd annars får man göra ett eget gym hemma eller ute :)
    Är det nån mer som bor i Stockholm? Skulle vilja ha nån att träna med :) Få lite motivation!

Jag har likadant att det kommer för mycket mjölk ibland så att han sätter i halsen. Han blir såklart jättesur och börjar gallskrika. Det är jättejobbigt. Fick rådet på BVC att pumpa ur innan jag ammar, det kanske funkar hemma någon gång men inte direkt när man är ute på stan... Det konstiga är att det bara är så ibland och oberoende av hur fyllda brösten är. De kan vara sprängfyllda och amningen funkar ändå utan problem!

Skulle också behöva komma igång och träna, 10kg till min målvikt. Har inte kommit igång alls utan mest suttit still och ätit kaffebröd med alla som besökt oss dessa veckor. Men nu är det slut på det, ska verkligen försöka ta tag i träningen nu! 

• Fiaaaa84
    MammaJennii skrev 2011-08-01 20:27:18 följande:
    Härligt! :) Ja tiden går väldigt fort.
    Är det ditt första barn?
    Jag ska ocså börja pumpa ut lite innan och se vad som händer
    Ja, det är mitt första barn! Du har ett äldre barn om jag förstår rätt? Var i Stockholm bor du?

Prövade att pumpa ur nu, men vet inte om det hjälpte så mycket, han fick i sig för mycket ändå.. Verkar som att det handlar lite mer om vilket humör han är på. På nätterna kan brösten vara sprängfyllda men då blundar han och är lugn och då går det utan problem :) Sen går min lille kille från 0 till 100 när han är hungrig och jag hinner inte pumpa ut innan han gallskriker efter mat!
    MorsLillaOlle skrev 2011-08-01 22:31:08 följande:
    MammaJennii: Olle sätter också i halsen ganska ofta, men ibland blir det som du beskriver. Han verkar liksom ha svårt att få luft och man ser verkligen hur ont det gör i halsen när han hostar så. Sen blir han jätteledsen när han väl slutat hosta. Min lilla plutt Gråter

Usch jag tränar verkligen ingenting! Knappt så jag går promenader. Olle gillar INTE att åka vagn om han är vaken, så jag har inte riktigt vågat mig ut så mycket. Fast storebror var likadan. Med honom gick jag runt, runt i området bara så jag hade nära hem när han började gapa  Får väl börja träna på att gå promenader ändå, snart ska ju Anton till förskolan och då blir det ju att gå dit i alla fall. Ska försöka komma iväg till Friskis snart också.

Är det nån som ger ersättning "bara för att", fast det inte bahövs så att säga. Bara så att man kan ta sig hemifrån nåt? Innan Olle kom sa jag till mig själv (och sambon) att denna bebis skulle minsann få ersättning, jag ville inte bli lika låst som jag kände mig med Anton. Men jag har inte vågat ge det än. Inbillar mig att han ska vägra bröstet efter det, och det vill jag inte! Men det vore ju skönt att kunna vara iväg mer än ett par timmar om det behövs. Men när han är 2-3 månader tänker jag nog börja testa och se om han vill ha.  
    Jag ger också ersättning bara "för att" ibland. Har blivit som rutin att ge det på kvällen innan läggdags. Vi började med det redan vid två veckor för att jag skulle få lite avlastning på nätter. Köpte en speciell "amningsflaska" från medela på apoteket,, med den måste han själv suga ur ersättningen ur flaskan. Den rinner inte så lätt som med en vanlig flaska och ska tydligen påminna om bröstet lite mer. Det har funkat jättebra och har inte varit något problem att kombinera med amning!
  • Fiaaaa84
    MammaJennii skrev 2011-08-02 22:14:50 följande:
    Fiaaaa84 Vart bor ni? :)
    Vi bor i Bergshamra!

Vår lillkille hade rätt så ont i magen första veckorna men det börjar ge sig nu. Han är fortfarande rätt så pruttig men verkar inte ha så mycket problem med smärtor iaf. Ger semper-droppar varje dag, kanske är dem som har hjälpt?!
  • Fiaaaa84
    MammaJennii skrev 2011-08-04 08:35:03 följande:
    HÄRLIGT! Trodde det bara var jag som alltid var hungrig, jag är mycket mer hungrig nu än när jag var gravid. Fast det är kanske bra, då kanske jag kan gå upp lite i vikt. :)
    Är det verkligen ingen annan som vill gå upp i vikt?  :(  Jag vill veta hur man gör hehe Jag äter och äter men inget händer. Det blir nog bttre när jag börjar träna och vi får Linas matkase igen :) Nån annan som har Linas?
    Här är en till som är väldigt hungrig! Mycket värre än under graviditeten. Vaknar på nätterna av att magen kurrar och kan inte somna om innan jag får något i magen. Jobbigt!
    Vi har inte haft Linas matkasse utan köpt ifrån Matlycka. Vi var väldigt nöjda med dem, funderar på att börja igen i höst!
  • Fiaaaa84

Hej!

Min lille son föddes den 22/6! Också vårt första barn. Han vägde 3360 g vid födseln och var 49 cm lång. 4 veckor gammal vägde han 4700 g och 56 cm lång. Så han har gått upp mycket, ska till BVC på måndag så det blir spännande att se hur mycket han väger då! Han spyr väldigt mycket så var lite orolig att han inte fick i sig ordentligt i början, men det verkar ju inte vara något problem.

Det har hänt mycket senaste två veckorna tycker jag. Han fokuserar mycket med blicken, följer med blicken, ler mycket när han får syn på mamma eller pappa. Har börjat jollra litegrann också! Mer stadig i nacken. Och sover bättre på nätterna, vilket han inte gjorde första tre veckorna :)

Han är dock rätt grinig på kvällarna och vill bli buren konstant, ofta får man inte sitta ner för då börjar han skrika. De senaste två dagarna har han bara velat bli buren av mig, så fort pappa tagit över har han börjat skrika. Kan de verkligen bli mammiga redan vid 6 veckors ålder??? Hoppas det går över snart så jag kan få avlastning.
    Kan tillägga att jag har en väldigt engagerad sambo som varit hemma med mig de första 5 veckorna och tagit hand om honom lika mycket som jag...

• Fiaaaa84
    MammaJennii- BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm
    Skavanker- BF 7 Juli- Född 16 Juli- 3600 g & 49 cm- Borlänge
    Fiaaaa84 - BF 13 juni - Född 22 juni -3360 g & 49 cm - Stockholm
  • Fiaaaa84
    väntanstidernr1 skrev 2011-08-06 18:41:35 följande:
    En fråga till er som har barn som bara vaknar för mat på natten o sen somnar om direkt. Har dom hittat dygnsrytmen själva lr har ni gjort nåt för att hjälpa dom med det, tex väcka på dagen? Melvin är vaken flera timmar varje natt och nu när sambon börjar jobba på måndag hade det vart skönt att sova lite på natten. Speciellt då jag har en 2 åring o inte kan sova på dagen. Har bi några tips?
    Vår kille var likadan de första tre veckorna ungefär. Hade vakenperioder på nätterna, ibland kunde han vara vaken mellan 24-05. Sen helt plötsligt blev det bättre. Vi försökte att väcka honom på dagtid men det gjorde det hela värre, han blev jättegrinig och skrikig av det. Det enda vi var noga med var att hålla det ljust i lägenheten på dagarna och alltid ha tv eller dylikt på. På nätterna var vi jättenoga med att alltid ha nedsläckt och inte säga ett ord, Blöjbyte bara om hsn bsjsat och i så fall i sängen. Det gjorde nog susen. Ibland kan han ha svårt att somna om efter amníng men ytterst sällan. Hoppas det håller i sig! Lycka till!
  • Fiaaaa84

Jag tycker att amningen har funkat ok. Han har redan från dag ett tagit bra tag om bröstet och min mjölkproduktion har varit bra. Nästan för bra, har så mycket mjölk att det bara sprutar ut och då får han svårt att äta. Det jobbiga har varit att det gör så ont, hade smärtor första 3-4 veckorna när han åt och varje amning var en pina. Nu gör det bara ont första sugtagen och sen går det över, vilket är jätteskönt.

Är också orolig för mjölkstockning, ibland har jag så mycket mjölk att han inte tömmer dem vid amning vilket gör dem stenhårda flera gånger per dygn..

MammaJennii skrev 2011-08-07 10:24:00 följande:
    Amningen har funkar hur bra som helst från första stunden, men igår kväll och natt så har hon inte velat ta grepp om bröstet för att äta, hon bara gapar och letar, det tog några minuter sen började hon äta. Nån annan som har så? Hon gjorde så imorse också, jätte konstigt..
    Så gör min bebbe ibland också, oftast när han inte är så jättehungrig och på bra humör. Barnmorskan sa att det är helt naturligt, ett sätt för bebisarna att sätta igång utdrivningsreflexen i brösten.
  • Fiaaaa84
    sensommarbarn skrev 2011-08-07 12:49:09 följande:
    Idag blir det en tur in till barnakuten med lillan... Hon kämpar nåt otroligt med andningen, äter inte alls som hon "brukar" och sover en hel del mer än normalt... =( Hoppas inte det är nåt, men känns lika bra att kolla upp det..
    Lycka till, håller tummarna att det inte är något allvarligt!
  • Fiaaaa84

Anledningen till att bebisar inte ska ligga på mage och sova är att det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Vet inte hur mycket ökad risk det är, men sen man ändrade rekommendationerna på 90-talet så har antalet fall minskat betydligt. Men jag förstår att det är jobbigt när man har en bebis som inte vill sova på rygg. Min lillkille fullkomligt hatar att ligga på mage så jag behöver inte ens fundera på hur jag ska göra...

• Fiaaaa84

Håller helt med, man ska ta statistik med en nypa salt! Jag pluggar till läkare och läste en kurs i perinatologi i våras. Vi hade en föreläsning om plötslig spädbarnsdöd av en som forskar på området och han pratade i typ en kvart om att man inte ska lägga sin bebis på mage. Så jag är väl lite "skadad" av det :) men hela min generation låg ju på mage och jag är övertygad om att varje förälder känner sitt eget barn bäst! Jag hade kanske till slut också lagt min son på mage om han vägrat ligga på rygg!

• Fiaaaa84
    Ppilla skrev 2011-08-08 10:59:19 följande:
    Ohhh jag har testat det många ggr. Med henne på bröstet. Nackdelen är att jag har en bebis som är varm som ett element. Ett täcke på henne och hon är plaskvåt efter några timmar. Och en annan fryser ju:) i-landsproblem. Hon ligger med endast pyjamas i sin egen säng annars blir hon svettig som bara den.

Är det ok för kräkiga bebisar att ligga på rygg? Finns det ingen risk där?
    Jag frågade också BVC om det, tycker det är lite obehagligt när min bebbe kräks när han ligger på rygg. Ibland hostar han några gånger i samband med det. Men min BVC-tant sa att det inte är någon fara, bebisar ska ha någon dykreflex och hon hade aldrig hört talas om någon som fått ner kräks i fel strupe..
  • Fiaaaa84
    MammaJennii skrev 2011-08-11 17:43:17 följande:
    Ursh denna dag har varit den jobbigaste på länge.
    Hon har spytt hela dagen, det har varit sjukt mycket.. Ska till BVC imorgon, det kan inte vara normalt att spy så många gånger. Hon spydde säkert 10 ggr innan vi ens hann gå upp imorse. Jag känner verkligen att det tar på mina krafter, skulle kunna gråta om det blir ännu mer eller om 2åringen börjar bråka.
    Nån av era som kräks enormt ofta?

Vi badar Carma 1-2 ggr i veckan, men eftersom hon spyr så mycket så tvättar vi av henne i håret och nacken för att få bort allt..

Vi ska på 2 månaders kontroll hos läkaren, ingen 1 månadskontroll..
    Min kille spyr också jättemycket. Får ha haklapp konstant ändå måste jag byta body säkert 6-7 gånger per dag. Alltid efter han har ätit men kan även spy långt efter en måltid.
    Var orolig att han inte fick i sig tillräckligt pga alla spyor men han har gått upp 2 kg på 6 veckor så det är ju inte fallet iaf :)
    Frågade BVC och hon sa att det är helt normalt, vissa barn är så bara. Deras magmunnar är omogna som någon skrev ovan. Blir ofta lite bättre när de börjar få lite mer fast föda, men håller ofta i sig upp till ettårsåldern typ... Men går de upp i vikt som de ska är det nog ingen fara :) Men väldigt jobbigt är det, halva min tid går åt till att ta hand om hans spyor känns det som!
Svar på tråden Juni/Juli mammor...