Inlägg från: evelinagothed |Visa alla inlägg
  • evelinagothed

Juni/Juli mammor...

Jag har läst tråden ett tag men inte haft så mycket att skriva om.

Nu har jag däremot ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.

Amningen har funkat hur bra som helst från första stund. Jag hade inte ont när mjölken rann till och jag har inte haft några sår. Ingemar tar nappen så han är inte så mycket för att snutta. Han äter i 5-10 minuter sen släpper han bröstet.  På nätterna äter han ungefär var 4e timme. Ibland lite oftare, ibland lite senare. På dagarna är det oftast med 2,5-3 timmes intervaller.

Idag har jag haft skitont i mitt vänstra bröst. Det är liksom på undersidan av vårtgården och känns ungefär som att jag har ett sår inuti bröstet. Det är inte hårt och knöligt, och inte rött eller varmt. Det gör bara ont. Varje klunk han tar gör ont, och jag vet inte vad det beror på? Han är drygt 6 veckor gammal. Har han kanske någon tillväxtfas och suger upp ett behov? Borde det inte kännas samma på båda brösten då? Vetekudden gjorde ingen direkt skillnad. Jag vet inte vad jag ska göra?  

• evelinagothed

Igårkväll innan vi skulle gå och lägga oss blev det faktiskt sämre i bröstet. Hade skitont på undersidan/insidan av vänster bröst och tyckte att det var hårdare och knöligare än vanligt. Fick dessutom en svullnad precis bredvid bröstvårtan på den sidan..

Så hela natten har jag legat med värmekudde, försökt massera bröstet och fortsätta ge honom mat från det bröstet trots att jag nästan grät när jag var tvungen.
    Men så idag känns det mycket bättre. Kanske hjälpte det trots allt. Hoppas det går över helt under helgen, annars ringer jag nog amningsjouren och ber om råd.  

• evelinagothed

Jag sprack ingenting under förlossningen och tycker att återhämtningen gått väldigt bra. Gick ner 10 kilo de två första dagarna och har nu efter 7 veckor gått ner 4-5 kilo till. Har några kilo kvar, och den vill man ju gärna bli av med lite överskottshud från magen och få tillbaka sina muskler.

Jag hade avslag i 3 veckor och efter det slutade jag med trosskydd. Ska på efterkoll nu på torsdag, men  allting känns bra.  Vi hade sex för ungefär en vecka sedan och det kändes precis som vanligt. Kankse att jag spände mig lite mer för att jag var nervös.

Nu har jag ju istället drabbats av mjölkstockning på vänster bröst och urinvägsinfektion så jag äter penicillin.
    Har fått några konstiga "prickar" på överarmarna. Har någon annan det? Tänkte om det beror på hormoner eller vad det är?  

Svar på tråden Juni/Juli mammor...