• Elsa81

Juni/Juli mammor...

En till nykomling här Glad

Vår lilla Thea kom den 7 juni och vägde 3446g o 49cm, nu väger hon 4820g o 57cm.  Första barnet och det går överraskande bra Glad (var lite nojjig innan att jag inte var skulle klara av de men jodå! )

• Elsa81
    sensommarbarn skrev 2011-08-15 08:32:49 följande:
    Hur pass vakna är era små? Ebba blev 4 veckor igår... Hon har nästan helt slutat sova på förmiddagarna (förutom de dagar vi kör bilen till dagis, då kan hon sova en timme eller två... Sen vaken lite och äter och sen sover hon en stund mitt på dagen... Igår var hon vaken nästan hela kvällen med! Tycker det känns lite tidigt att sluta sova på förmiddagen???? ;)
    Hon sover små tupplurar bara på fem-tio minuter...
    Tacksamt är däremot att hon verkar sova bättre på nätterna (eller bättre... hon vaknar två gånger istället för tre ... ) inatt tror jag bara jag varit vaken en och en halv gång (la till henne till bröstet och somnade om)

Vid senaste vägningen vägde Ebba 4760 gram och var 54 cm lång! Vägning igen på torsdag vid 1månaderskontrollen =)
    Våran tös är oxå vaken väldigt mycket. Har som tur är de senaste nätterna sovit väldigt bra istället! Men efter 2 dagar med kräkningar (magsjuka eller liknande) så har hon sovit lite mera, har väl en del att ta igen. Men nätterna blir bättre och bättre, peppar peppar!
    Men det är fortfarande små powernaps som gäller, sover lite längre om jag är ute och går med vagnen men så fort vagnen stannar så vaknar hon.

Ska nu, för första gången efter förlossninge, bege mig till gymmet och träna och tar henne med mig. Får se hur det går! Men är sjukt taggat att få komma igång igen efter dem här månaderna!!
  • Elsa81

Håller med er andra att det är jobbigt på nätterna när man inte får sova och man ser sambon ligger där och snarkar gott!
    Men jag tar nätterna då sambon ska upp och jobba på mornarna och för det mesta så är det amning som gäller på nätterna och det kan ju inte han göra.

Men hur tar ni det på dagarna och erat barn skriker och pappan försöker trösta och det tar evigheter innan barnet slutar gråta?! Jag har otroligt svårt att inte lägga mig i när Thea skriker och skriker och inget pappan gör hjälper. Jag förstår ju att han oxå vill kunna trösta Thea men just nu känns det som att det bara är mamma som duger. Är jag nojjig och en hönsmamma eller vad??

• Elsa81
    Ppilla skrev 2011-08-15 21:44:37 följande:
    :( ligger inlagda på barnakuten . Lillan har feber och en sänka långt över normalt. De tror dock de bara handlar om en uvi. Så vi är inlagda och Maja får antibiotika intravenöst. Hon är oberörd medan jag är söndergråten är inte kul sånt här alls. Bild finns på www.p-pilla.blogspot.com
    Usch va jobbigt! Hoppas hon kryar på sig fort!! Jag förstår dig och jag skulle oxå ha gråtit en massa!
     Vår lilla hade magsjukan förra veckan och fick inte behålla nån mat på 2 dagar! Man blir så otroligt orolig när det är nåt som är fel!
  • Elsa81
    Ppilla skrev 2011-08-16 23:07:55 följande:
    Vad är häxmjölk för något??

Verkar bli hemgång i morgon 
    Va skönt för er!!
  • Elsa81
    Toffs skrev 2011-08-18 10:07:48 följande:
    En fråga: hur löser ni vardagliga bestyr som disk, tvätt och städning?

Vi har precis skaffat en babysitter och babygymmet används flitigt för att få händerna fria, har även använt bärselen men han gillar inte att sitta i den... Men när han gymmar så kan jag åtminstone diska och dona lite, annars är det i princip omöjligt att göra nåt så länge jag är ensam hemma...
    Jag sitter just nu och funderar på detsamma Glad Har hur mycket som helst att plocka med och hon är supervaken! Men hon ser rätt nöjd ut så jag tror jag ska chansa att låta henne ligga i gymmet och springa lite fram och tillbaka och hinna med det jag kan! Ska bara dricka ur kaffet så jag vaknar Kaffe
  • Elsa81

Det är delade känslor här när hon växer ur 56. Dels är det jättekul att kunna använda allt fint vi har fått i 62 men samtidigt blir man lite ledsen att hon växer så fort och jag inte riktigt har njutit klart av att hon är så liten!

Nu har jag iaf lyckats dammsuga och dammtorka lite. Hon somnade när jag tog fram dammsugarn så det var perfekt!

Har inte skaffat mig en babysitter än....trodde hon var lite för liten för att sitta i en sån men det kanske funkar? Hade inte tänkt köpa en så avancerad sak utan en ganska enkel, kan de "sitta" stadigt i en sån trots att de inte har koll på kroppen ännu? Rädd att hon liksom glider ner på sidorna.

• Elsa81
    Vickanflickan skrev 2011-08-18 19:39:47 följande:

De flesta babysitrar går att ställa i olika lägen så man kan ha dom allt från helt liggande till helt sittande. S i början behöver man inte ha dom så sittande utan kan göra så att dom ligger med huvudändan högt så att de ser. Vi har inte nån värsting babysiter heller men den är en av de bästa investeringarna vi gjort. Storebror satt/låg mycket i den och nu har lillasyster fått börja använda den. En till bra grej att ha den till är när bebisen är förkyld. När sonen var liten och var förkyld hade vi babysitern mellan oss i sängen och så fick han sova i den på nätterna. Då blev det inte så jobbigt för honom att andas.

Hmm smart! Hade jag inte alls tänkt på att man den är bra när de är förkylda!
    Ska åka till Barnens Hus och se om de har nån bra enkel variant!
  • Elsa81

Måste bara berätta....just nu sitter jag med Thea i knät och ser att hon har precis upptäckt sina fötter! Så gulligt! hon bara stirrar o ser helt fascinerad ut Glad Gullunge Hjärta

• Elsa81

Har egentligen inga större sviter från förlossningen kvar. Är lite känslig vid samlag fortfarande.

Är fruktansvärt otränad och har dålig kondis Glad Tar långa promenad och har börjat styrketräna så snart är man väl i form igen!
    Slutade blöda efter 6v för att sen börja om igen några dagar efter 8v men nu är det helt borta! Knipmusklerna är inte riktigt som vanligt men jag känner dem.Kisstrålen kan jag dock inte stoppaSkrattande

Angående städningen så kan jag inte alls låta det vara stökigt!! Kan inte slappna av om det är rörigt hemma. Tyvärr!

• Elsa81
    amisej skrev 2011-08-24 12:06:01 följande:
    Det här med samlag första gången efter förlossning va inte så farligt.
    Har hört att de gör såååå ont, många jämförde med att bli av m oskulden.
    Så jag har skjutit lite på de hela.
    Men igår 13 v efter förlossningen så kände jag mig redo.
    Shit tänkte Jaaa nu gäller det. Ta de lungt för fan!!
    Men de kändes inte d minsta. Som vanligt va det.
    Frågade självklart min man Wtf va jag typ stor där nere el?
    Han tyckte de va som vanligt.
    E det flera som inte har känt nått första gången?
    Kanske jag va avslappnad och redo. Inte spänd. El?
    Jag provade ha sex första gången efter ca 6-7v och det var ingen hit. Var nervös och spände mig oxå och det sved som fan! Sen provade jag igen vid 10v och det var lite bättre men svider fortfarande lite. BM jämförde det med ett skrubbsår man kan få på knät om man ramlar. Huden där inne har ju fått sig en liten törn om man säger så Glad Och det är inte dem bästa förhållandena där inne att läka så det tar väl sin lilla tid. Så efter 13v. hoppas jag oxå att det känns som vanligt!
  • Elsa81
    Larsson2006 skrev 2011-08-24 03:38:02 följande:
    Vi har inte fått vara till bvc åh väkt våran än. I tisdags blev han 4 veckor. Vi har ringt flera gånger och även lämnat meddelanden men inget händer...
    För 2 veckor sen vägde vi honom på köksvågen och då vägde han 3600 ungefär. Han vägde 3430 när han kom och 3130 när vi for hem från bb.
    Är det normal uppgång eller?

Han har nog växt på längden me för vi fick spänna ut bilbarnstolen i fredags när vi skulle iväg.
    Men va konstigt!! Här var de noga med att väga honom en gång i veckan i början och sen varannan vecka! Dem måste ju ha fått papper från BB att ni har fått barn!?? Ring BB och fråga dem annars vad ni ska göra!
  • Elsa81

Jag måste fråga om det är fler som känner så här eller om det är jag som är känslig....

Igår var vi och firade min mamma, alltså Theas mormor, och hon är ju såklart jättestolt över sitt första barnbarn!
    Eftersom vi bor en bit bort så ses dem inte så ofta så när hon väl träffar Thea så vill hon gå och bära och gosa på henne hela tiden vilket jag förstår! Men vad jag INTE förstår är att hon ska låta alla andra oxå hålla i Thea, som om hon är nån slags vandringspokal?!! Jag är inte sån som slänger mitt barn i famnen på alla som kommer och hälsar på och jag gillar itne att få en bebis slängd i famnen på mig när jag hälsar på nån. Men är det fler som reagerar när andra börjar ta över era barn och skeppar runt dem famn till famn?? Nu är det inte närmaste familj vi pratar om utan andra.

Jag har varit lite känslig den sista tiden överlag så jag vet inte om jag överreagerar eller inte Glad Nån mer som känner så här eller är jag bara töntig Flört

Svar på tråden Juni/Juli mammor...