Inlägg från: Snöviolen |Visa alla inlägg
  • Snöviolen

Juni/Juli mammor...

Hej jag hoppar också in här. Fick en dotter som heter Elenora den 16/7 + 9 dagar. Hon vägde 3600 och var 49 cm lång. Dagen efter förlossningen fick vi åka hem. Det var en dröm att få komma hem så tidigt . Hon har två större bröder som tycker det är jätteroligt att ha en lillasyster. Denna gång så har amningen gått bra. Med de andra så har jag inte kunnat ammat, så de har ätit ersättning. Så det är verkligen en skillnad, men hon får ersättning en gång på natten då hon snuttar så mycket att det inte hinns fylla på.

• Snöviolen

Själv brukar jag amma Elenora medans jag sover. Vaknar väl till om hon gnäller till. Då lägger jag henne till rätta vid bröstet och sen somnar jag om.

• Snöviolen

MammaJennii- BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm
    Skavanker- BF 7 Juli- Född 16 Juli- 3600 g & 49 cm- Borlänge

• Snöviolen

Det är lite jobbigt att man inte har så mycket tid för bröderna, men tur att man har en sådan snäll svärmor som brukar komma och hämta dem, så de kan leka av sig ute och i bland brukar de sova över där med.
    I morgon så åker min man till Stockholm och ska jobba där under veckorna. Man undrar hur man ska klara av 3 barn, men det går nog.

• Snöviolen
    väntanstidernr1 skrev 2011-08-06 19:40:18 följande:
    Mammajennii: 2 åringen sover knappt en timma på dagen så jag hinner knappt komma till ro o somna innan han vaknar. Fast en halvtimmes lur kanske man kan få om man har tur! Men förhoppningsvis lär bebisen dygnet om några veckor :)
    Oj min 2 åring sover inte alls middag. Har han inte gjort sen han var över 1 år. Han vägrar.
  • Snöviolen
    Madelen b skrev 2011-08-06 23:49:03 följande:
    Hejsan är ny i denna tråd, har läst lite men inte alls mycket. Vårat första barn, Ralph! Roligt att kunna läsa och diskutera med andra i samma situation i livet!
    Så mitt första ämne.....AMMNING?!
    Hur går det för er?
    Vad tycker ni om det?
    Funkar det?
    Allmänt?

Jag HATAR det, har strulat sedan dag 1 och fortsätter bara, har haft mjölkstockning 4ggr så varannan vecka sedan han föddes kan vi säga! Han föddes för tidigt, har tillmatas och hade gulsot så han har inte velat greppa bröstet alls, började med amningsnapp och nu greppar han ju, men är sjukt less på den och tror det är därför jag får stockningar helatiden! Jag vill INTE amma, men vill att han ska få min bröstmjölk ( har mycket ). Jag envisas på, hoppas att jag ska hålla ut tills han e 4månader men då har jag bara kommit halvvägs så kan ju räkna med mÅNGA flera mjölkstockniningar!:(
    Jag kan säga att med mina 2 första barn, så fungerade inte amningen. De föddes för tidigt och jag blev stressad av att pumpa dygnet runt nästan, så efter en vecka sket jag i amningen. Så de blev matade med ersättning. Nu med Elenora så har det funkat kanon och jag tycker det är smidigt.
  • Snöviolen
    Madelen b skrev 2011-08-07 17:02:19 följande:
    Jo min vart tillmatad en vecka, men det har stört allt! Nu pumpar jag 2ggr/dag fr att verkligen tömma brösten, men allt detta med ammning stressar mig bara, känner mig bara som en sur o grinig morsa som jämt e trött. Jag måste ju upp och både mata och pumpa:(

Hur har det gått med ersättning tycker du? Mycket krongel med magen? Det är min största ångest!
    MammaJennii skrev 2011-08-07 14:57:55 följande:
    Vad jobbigt för dig/er..! Om du pumpar ut då? Eller som sagt kan du härda ut i "bara" 4 månader :)
    För mig har amningen funkar bra, fast det kommer ganska mycket mjölk så hon kräks pga det också. Jag har lite svårt för att sitta stilla ibland och vill också vara med och umgås och hitta på saker men då ska man sitta och amma :) hehe Fast det är också väldigt skönt att ha en bra ursäkt när man vill vara själv eller vila lite :)
    Jag pumpar som sagt 2ggr/dygn och ger flaska på natten för att slippa bråka o stressa då, det ända är ju att det ar sådan tid att först mata och sedan pumpa efter. Jag är ständigt AS trött känns det som och det börjar sätta sig på humöret!:( Funderar på att ge ersättning 1-2ggr/natt för att på så vis komma undan pumpningen!
    Skönt att det funkar för dig/er, så avis! Jag vill verkligen amma. Eller jag ville tills det bara vart skit av allt!
    Nej de har inte haft krångel med magen.
  • Snöviolen

Madelene B. Börja ge ditt barn ersättning för det är inte bra för dig eller ditt barn om du ska må dåligt av att amma.

• Snöviolen
    hjärterum skrev 2011-08-08 13:27:51 följande:
    Själv har jag ca 10kg kvar av överskott! Flört
    Ni?
    Jag väger mindre än när jag vart gravid. Vägde 76 kg på inskrivningen och en vecka innan Elenora föddes så vägde jag 78 kg och nu väger man 67 kg.
Svar på tråden Juni/Juli mammor...