Inlägg från: EnStyckAnna |Visa alla inlägg
  • EnStyckAnna

Juni/Juli mammor...

evelinagothed skrev 2011-08-19 19:51:01 följande:
    Jag har läst tråden ett tag men inte haft så mycket att skriva om.

Nu har jag däremot ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.

Amningen har funkat hur bra som helst från första stund. Jag hade inte ont när mjölken rann till och jag har inte haft några sår. Ingemar tar nappen så han är inte så mycket för att snutta. Han äter i 5-10 minuter sen släpper han bröstet.  På nätterna äter han ungefär var 4e timme. Ibland lite oftare, ibland lite senare. På dagarna är det oftast med 2,5-3 timmes intervaller.

Idag har jag haft skitont i mitt vänstra bröst. Det är liksom på undersidan av vårtgården och känns ungefär som att jag har ett sår inuti bröstet. Det är inte hårt och knöligt, och inte rött eller varmt. Det gör bara ont. Varje klunk han tar gör ont, och jag vet inte vad det beror på? Han är drygt 6 veckor gammal. Har han kanske någon tillväxtfas och suger upp ett behov? Borde det inte kännas samma på båda brösten då? Vetekudden gjorde ingen direkt skillnad. Jag vet inte vad jag ska göra?  
    Kan oxå vara att du har fått svamp på bröstvårtorna..? Jag har haft det och det har känts som ilningar inne i bröstet, både under tiden han äter och efteråt.. Man kan även få så att svampen går in i mjölkgångarna har jag hört..
  • EnStyckAnna
    Emelita2 skrev 2011-08-22 21:33:37 följande:
    Får man hänga på här. Fick en liten son den 21/6 med planerat snitt pga av att han låg i säte. 
    Han vägde då 3280 g och var 48 cm. Vid förra vägningen vägde han 5480 och var 57 cm. Har inte läst hela tråden så vet inte om det disskuterats tidigare, men hur har era barns viktuppgång varit. Alla som träffar oss måste tjata så om hur stooor och tjock han är och så vidare, börjar tycka det är jobbigt att få höra.  
    Men vilka dumma kommentarer folk ger... Min kille är född den 10/6 och var på senaste vägningen 61 cm och vägde 5425 gr... Och alla tycker att han är sååå lång o smal... Knäppt det där alltså...
  • EnStyckAnna
    Larsson2006 skrev 2011-08-26 02:47:06 följande:
    Alexander 1mån är så trygg och lugn bebis att han gärna är hos andra. Han är dock så nyfiken att han vill vara med där det händer som mäst så om man går ifrån av nån anledning så blir han arg.

Sen så ger vi flaska för att amningen inte funkar. Vi pumpar ur + att vi kompliterar med ersättning för att de ej räcker till. Är de fler som amningen strular för?
    Har ni fått komma till BVC än? Synd att ni inte åkt dit innan (på öppen mottagning tex) så kunde ni ju fått hjälp med amningen och så... Hur vet ni att det inte räcker till om ni inte har varit på BVC och vägt än?

Jag hade problem att få igång min mjölk men det hade jag aldrig upptäckt om det inte var för vågen hos BVC för Vide var så nöjd här hemma ändå.. Men med deras hjälp och guidning (fick kicka igång ungen med lite ersättning) så kan jag nu helamma och är sååå nöjd med det...
  • EnStyckAnna

Min lille skrutt sover oftast hyfsat på dagen, oftast vaknar han och vill stiga upp kl 8 och sen snackas det i babygymmet för fullt, sen ammas det och sen brukar han slockna runt 10-11-tiden och är jag då ute o går med vagnen så sover han ca 2-3 timmar, sen på em så tar han bara små powernaps, ibland har vi fått till en timme. Men han gnäller väldigt sällan, bara när han är uttråkad eller hungrig så han är rätt lätt att handskas med...

Håller på och testar nu att låta honom äta på båda brösten vid varje amningstillfälle så kanske han håller sig mätt längre, på dagtid vill han annars äta med ca 2 timmars mellanrum. På kvällen fyller jag honom så gott det går och sen sover han i sin vagga mellan ca 22-03, då vill han äta igen men han är så trött så han slarväter bara vilket medför att han är hungrig efter ca 1-1,5 timme och det är lite störigt... Försöker få honom till att äta ordentligt vid 03, kittlar honom, byter blöja mm, men icke, han ska bara äta lite och sen däcka igen...

Men nu åt han på båda brösten för 3timmar sen och han o hans pappa somnade i soffan för 20 min sen, så får se hur länge han ska hålla sig... Tungan ute

• EnStyckAnna

Oj, är det bara jag som inte känner behov av egentid? Jag myser och njuter för fullt av min lille skatt o känner inget behov alls att lämna bort honom.... En gång lämnade jag honom hemma m pappa för att åka o storhandla o det var visserligen rätt skönt, men det var mest för att det var enklare att handla utan honom i vagnen.. ;)
    Men han är visserligen en väldigt lätt bebis...

• EnStyckAnna

Hur gammal är Meya nu?? Vide dreglar som en tok så det kanske är tänder på g där med... Hoppas inte det, men man vet ju aldrig....

• EnStyckAnna

Har ni inte läst/sett nyheterna på sistone ang smakportioner? Kommer nya rekommendationer hela tiden, egentligen bör man väl vänta tills 6 månader? Ju längre man väntar desto mindre är risken för ev födoämnesallergi senare i livet... Det nya som kommer rekommenderas under hösten är att ge smakportioner i storlek av ett kryddmått vid 4 mån ålders, helamning till 6 månader och sen delamning till minst 1 år....

• EnStyckAnna

Jag struntar faktiskt i att försöka vänja min skatt av med nattmålet, vi ammar i sömnen.. Så länge han säger att han behöver äta på natten så får han lov att göra det.. Han är dock bara 5 månader och jag vill inte ta några fajter med honom som gör att han inte kan lita på mig som mamma och trygghet längre... När han är redo att sova hela natten så gör han det nog oxå...

Och mat stressar vi inte heller med, känns helt för tidigt att dom ska äta mat och liknande runt 5 månader... Det nyttigaste för dom just nu är ju bröstmjölk resp ersättning... Välling och gröt är ju i princip samma sak och det kan gott vänta ett tag till....

• EnStyckAnna

Jag ammade oxå Vide till sömns när han var liten, men kom på att det håller ju inte i längden, på dagarna sover han gott i vagnen eller så, och till natten brukar jag amma honom riktigt mätt och sen gå in och lägga honom. Ibland har han somnat under amningen och ibland inte.. Sen får han ligga i sin säng och prata lite för sig själv, går in ibland och stoppar om, sjunger lite, buffar lite i rumpan (han ligger gärna på sidan och sover) eller stoppar in nappen, napp underlättar ju verkligen...

Tror det är enklast om du försöker ändra ert dagsmönster först, kväll är ju dock ändå kväll och då blir allt så mycket större.. Försök gå ut och gå med henne i vagnen eller bärsjal, hon lär ju somna till slut...

Det är svårt när dom inte vill sova...

• EnStyckAnna

Har precis lusläst en tråd om Anna Wahlgren och vill bara förtydliga att jag inte menar buffning som hon gör det, utan betydligt mildare och med bebisen på sidan, ungefär som ens fotsteg/takt när man promenerade o dom fortfarande låg i magen...

Svar på tråden Juni/Juli mammor...