• MD77

Juni/Juli mammor...

Måste passa på att fråga alla pumpproofs här :)...om man nu pumpar ut mjölk för att mormor ska vara barnvakt, hur förvarar man den då? Ska den direkt in i kylen? Måste man ha en kylbox eller klarar den resan på 20 min innan den kan in i kylen igen?

FrökenLagom
     - BF 18 Juni - Född 7 Juni - 3520g och 52cm - Stockholm (söder) 
    DariaAnnaMaria BF 17 juni,planerat snitt 14 och han kom 12 med snitt vatten gick- 4240 gram 51 cm-Jönköping
    P-pilla-BF 8 juli- född 18 juni-2735g och 45 cm- Häljarp, skåne 
    Myspys78 - BF 24 juni - född 19 juni - 3620 g och 53 cm - Västerås  
    Madelen b-BF 12 juli- Född 20 juni- 3180g & 49cm pojke- Skåne 
    Fiaaaa84 - BF 13 juni - Född 22 juni -3360 g & 49 cm - Stockholm 
    Elenitha - BF 5 juli - född 27 juni - 2720g & 47 cm- Strängnäs 
    Väntanstidernr1 - BF 8 juli - född med planerat snitt 30 juni - 4335 g och 53 cm - Jönköping
    MammaJennii- BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm
    Hugger i sten BF 26 Juli - Född 13 Juli - 3280g och 49cm - Umeå
    Skavanker- BF 7 Juli- Född 16 Juli- 3600 g & 49 cm- Borlänge 
    Sensommarbarn BF 3 Juli Född 17 Juli 4025 gram och 52 cm, Kalmar 
    Ylwamarie
     BF 6 Juli- Född 19 Juli 3580 och 52 cm Stockholm
    acinna BF 25 juli - Född 31 juli 3036 gram och 51 cm, Ljungby
    MD77 Bf 12 juli - Född 27 juli 3720 g och 52,5 cm, Uppland

• MD77
    Liniz77 skrev 2012-02-16 12:28:39 följande:
    Hur går det med er mammors vikt? Har ni gått ner allt eller hänger mamma kilona med?
    Jag väger nu mindre än vad jag gjorde för 10 år sen när jag blev gravid med min store gosse, bara 1 kg mindre men jag har inte vägt så lite sen jag var 22. Jag har 1 kg kvar t min sk drömvikt så nu kör jag på. Kräksjukan för en vecka sen gav mig lite gratis skjuts.
    Här sovs det dåligt. Maten är lite till och från. Ger både välling o ersättning på dagarna då jag dragit ner amningen dagtid. Upplever att matningen går bättre då. Här gillas familjens normalkryddade mat o hipps burkar bäst.
    Har inte heller vägt så som jag gör nu på flera år. Har gått ner 39 kg sen förlossningen och väger nu 68kg, så ni kan ju förstå hur illa det var, fanns en hel del att ta av Glad Jag har kört på LCHF sen slutet av augusti och det har ju gjort susen helt enkelt.
  • MD77
    Ofeigur skrev 2012-02-16 14:10:12 följande:
    Gud va bra gjort!!!!  Det är såna som dig man blir inpirerad av ! Känns det inte skumt? Halva du lixom! haha Grattis!!!
    Jo det känns lite konstigt...det konstiga är nog att jag inte tyckte att jag var så jättestor då Glad Men det är bara att konstatera att jag var en tjockis dåt och se tillbaka på det och vara glad att jag lyckats bli av med det Glad
  • MD77
    Liiina89 skrev 2012-02-16 22:32:19 följande:
    Kanske du MD77 kan hjälpa mig att komma igång med lchf ? :)
    Absolut, om du vill ha några tips så säg bara till Glad 
  • MD77
    SamsonS skrev 2012-03-30 22:07:25 följande:
    Vi har sånt himla strul med maten!! Magen verkar hänga med bättre nu men det enda son hon äter med god aptit är burkmat från 6 månader :/ all annan mat, hemlagad son köpt, äter hon 2-3 skedar av sen börjar hon spotta och blåsa ut maten, pilla och titta på allting annat och gegga runt med maten. Får hon plockmat geggar hon bara med den och stoppar den inte i munnen. Tycker detta är sååå jobbigt. Nu får hon oftast burkmat till lunch, från 8 månader, och hemlagat till middag. Men det blir ju mestadels ersättning eftersom att hon knappt får i sig någon mat. Fruktpure går dock hur bra som helst, inga bitar i å andra sidan. Börjar känna mig otroligt stressad över att hon knappt äter nån vanlig mat...
    Så där gör min son också efter ett tag när han äter, han gillar inte för mycket bitar så jag ger oftast 6 månadersmat fortfarande eller mixar 8 månaders. Men jag ger honom smörgåskex med smör/leverpastej/skinkost för att han ska få igång munmotoriken och så småningom kunna äta lite bitar. Jag var lite stressad över det förut men har insett att det bara är att gilla läget och inte göra en så stor grej av det, han får äta så mycket/lite han vill. Äter han lite mat så brukar jag se till att han äter mer mellanmål. Tror att det kommer att bli bättre så småningom...hoppas jag i alla fallGlad
  • MD77

Måste höra om det är någon här som har koll på det här med huvudomfång... Vad på 10 mån kontroll och hans mått hade gått upp för lite, 0,5 cm istället för 1 cm. Hon ville inte oroa mig sa hon, för sent!, men hon ville att jag skulle mäta igen om 1 mån och höra av mig om hans mått.
    Någon här som har några erfarenheter? Vad kan hända?

• MD77
    Larsson2006 skrev 2013-01-24 14:03:19 följande:
    Hur gör ni när ni tillrättavisar era barn. Våran har blivit en riktig vilde. Klättrar överallt, kastar saker och mat och har börjat slåss. Han slår både oss vuxna och lillebror. Oftast är han jättesnäll med honom och oss men ibland så kan en ordentlig smäll komma från ingen stans, dessutom gärna med tillhyggen.
    Nån som har tipps? Är han tillräckligt stor för timeoute?
    Idag ser vi honom i ögonen säger ifrån och slutar han inte lyfter vi upp honom fort och lägger ner honom på golvet.
    Hans reaktion på detta är allt från att härmas när vi skäller och ligga på golvet och vinka till oss. Till att stortjuta.
    Vi brukar även hålla upp lillebror som stortjuter (när han varit dum mot honom) framför honom och då syns det att han skäms och han börjar stortjuta även han. När han lugnat sig brukar han alltid vilja gosas med den han varit elak mot. Han borde alltså förså att han gjort fel och mot vem, så varför gör han samma saker igen om inte för att vara elak? Är det svartsjukan? Vad gör man åt den?
    Sker det alltid när som helst eller är det "utlöst" av något? Att ni sagt/gjort något? Tid på dygnet? Vad sker omkring honom när det händer? 
    Det kan vara olika faktorer som påverkar barn och deras agerande. Trött, hungrig, uttråkad, söker uppmärksamhet/kontakt. Ett led i att försöka förändra beteenden är att se i vilka situationer de uppstår, vad som händer omkring.
    Timeout är inte något jag skulle använda på min son som är så pass liten, de har oftast inte utvecklat den kognitiva förståelsen av vad syftet är. 
Svar på tråden Juni/Juli mammor...