• SamsonS

Juni/Juli mammor...

Alltså, jag vet varken ut eller in längre...
    När C var 3 veckor gammal började vi misstänka att hon inte tål/är överkänslig mot mjölkprotein. Hon skrek och spände sig flera timmar samma tid varje kväll. Jag slutade äta allt som innehåller mjölkprotein och hon slutade skrika. Hon fortsatte vara gnällig, men alla säger ju att det är helt normalt att bebisar är mer gnälliga på kvällen så det har väl inte varit mer med det...men som jag skrivit i ett tidigare inlägg är hon ofta gnällig hela dagarna, spänner sig och kan inte komma till ro, sover enbart små snuttar och vaknar jätteledsen. Vilket sedan resulterar i att hon senare på eftermiddagen blir jättetrött och ännu gnälligare. Vissa dagar är det jättesvårt att få henne att somna på kvällen för att hon är ledsen. Alla säger hela tiden att allt verkar helt normalt, att bebisar är gnälligare på kvällen osv osv, och visst, det kan jag väl köpa, men att hon ibland verkligen panikskriker och spänner sig är väl ändå inte normalt? Jag har verkligen fått känslan av att det finns fler saker hennes mage inte riktigt fixar, men jag vet inte vart jag ska börja :( vågar knappt äta något snart och om jag ska plocka bort ännu mer saker finns snart inget kvar som jag kan äta...så många säger att det blir bättre efter 3 månader, men jag får panik snart. Blir så ledsen för om hon har ont, vill ju bara att min skatt ska må bra!

• SamsonS

Hon sover ju visserligen väldigt bra på natten, när hon väl somnat, vilket alla säger att jag ska vara glad för, och det är jag men jag vill ju inte att hon ska ha ont om det nu är det som är felet, vilket jag tror...vet inte men det är kanske bara jag som är dum och kanske förväntade mig något annat? Hon har ju bra dagar också, inte ofta, men ibland då hon är gladare. Dom stunderna känns allt så bra, men där mellan känns det som att något är fel...

• SamsonS
    Larsson2006 skrev 2011-10-16 04:33:24 följande:
    Är hon gasig i magen och det är jobbigt för henne kan man som ammande mamma utesluta sånt man blir gasig av (bönor, lök mm) sen kan man även ge Minifom.
    Den fick grodan i början vid varje mål. Nu får han den bara till kvällen. Det tar några dagar innan man märker skillnad men oj vilken skillnad det blev.
    Vi ger även Grodan magmassage 1-4ggr/dag beroende på hur han mår och det värkar hjälpa mot de mesta.
    miniform har hon fått innan men det funkar inte. Hon får sempers droppar och massage morgon och kväll, ibland efter behov. Mjölkprotein har vi uteslutit helt sen hon var 3 veckor och då slutade hon skrika otröstligt, vilket hon gjorde flera timmar varje kväll innan. Tack ändå för dina tips :)
    Cornelia 20/7-11 <3
  • SamsonS

Här har vi också fått sprutan idag! Oj vad hon blev ledsen, gjorde riktigt ont i mammahjärtat, min lilla älskling

• SamsonS

C sov en bra stund när vi kommit hem från BVC, vilket hon aldrig gör annars. Hon sover bara små korta pass på dagen i vanliga fall. Vid 17.30 höll hon på att somna i selen så nu är det pyjamas på och vi ligger och myser i sängen :) men någon feber har hon inte fått än iaf!

• SamsonS

Ingen som vet vad slemmigt bajs beror på?
    Hon bajsar lite oftare än vanligt och det är ganska mycket slem, men samma färg och lukt som det brukar....

Cornelia 20/7-11 <3
  • SamsonS
    Larsson2006 skrev 2011-10-21 02:36:49 följande:
    Är du säker inte slemmet kommer nån annan stans ifrån? Har en vänninna vars dotter fick masda flytningar. Tydligen kan småtjejer få det precis som vuxna pga hormonsvängningar.

Är det i avföringen så kan barn precis som vuxna ha det. Det är inget farligt om det bara är ibland eller under kortare perioder! Det beror oftast på att tarmen är irriterad över nått. Det vara nått man ätit som man inte tål eller nått som fastnat. Tarmen smörjer då sig själv för att underlätta. Är det inget som irriterar barnet så avvakta.
    Man kan prova att ge lite messmör för att "spola ur systemet". Funkar inte det och problemet kvarstår efter några dagar så kan man (om barnet haft problem länge) testa ge lactosfritt. Kom ihåg att ändringar i barnets kost (och även rutiner) kan ta upp till 2v innan man märker skillnad.

Som sagt det är inget farligt och händer oss vuxna rätt ofta (vi märker det dock oftast inte). Avvakta några dagar men håll koll så det inte är blod i avföringen bara. Sedan är det viktigt att rengöra ordentligt så smörj med lite olja (anal, skinkor och blygdläppar) så fastnar det inte lika lätt och skapar då inte lika stor irritation under tvätt.
    Okej, tack! :)

Är säker på att det är i avföringen. Messmör kan jag inte ge eftersom hon är känslig mot mjölkprotein, så laktosen får hon ju inte i sig då heller :) Får väl se om det kommer mer eller det bara var tillfälligt!
    Cornelia 20/7-11 <3
  • SamsonS

Larsson2006: åh tack underbara människa!! Detta ska vi testa. Vår tjej vill bara somna om hon blir ammad till sömns!

Svar på tråden Juni/Juli mammor...