Inlägg från: väntanstidernr1 |Visa alla inlägg
  • väntanstidernr1

Juni/Juli mammor...

"skönt" att höra att ni har samma problem som vi har! Fast min son är 10 v men sen typ 2 v tillbaka kan han inte somna. I bilen o på promenad kan han somna o sen om man har tur sova 1-2 Tim ibland. Han somnar till o vaknar efter 1 min o skriker, så kan vi hålla på i timmar. Idag var han vaken från 6-11.30 innan han somnade av ren utmattning.

Även napp problemet känner jag igen. Vi får sitta o hålla på nappen ända till han somnar. Han spottar ut den hela tiden för att direkt bli arg o vilja ha den igen. Ganska frustrerande, har inte hittat nåt knep som hjälper. Kanske ett resårband runt huvudet haha

• väntanstidernr1

Vilka ordentliga nattningsrutiner många har! Och barn som äter på regelbundna tider! Vi har ändå en pojk som sover bra nu, somnar typ 20 till 21, i vagnen lr till ersättningen. Sen ger vi mat innan vi lägger oss mellan 22-23, han äter i sömnen då :) Sen äter han alltid på natten men tiden varierar enormt, allt mellan 2-5 typ. Ibland är han inte ens hungrig när han vaknar utan bara babblar, men då gör jag en liten sats så han kan somna om igen.

Vi går alltid upp o micrar vattnet som står färdigt i kylskåpet. Läser att vissa har termos, blandar ni med vanligt kallt vatten då lr hur gör ni för att få rätt tempratur? Hade vart skönt att inte behöva gå ut till köket :)

Här gör jag mest hemma, sambon gör om jag ger order typ haha. Är så pedantisk nu o kan inte låta bli att plocka hela tiden, med en 2 åring är det ju grejer i hela huset! Och när storebror är på dagis 3 dagar i veckan storstädar jag. Känner själv att det blir för mkt nu då jag aldrig kan slappna av utan bara tänker på allt jag måste göra! Går hos psykolog o hon tipsade om att skriva en lista på allt som ska göras på kvällen inför nästa dag, så tar vi gemensamt ansvar för det o jag måste inte känna att det ansvaret ligger på bara mig! Jättebra och enkel ide som jag själv aldrig skulle komma på :) Det underlättar jättemkt kan jag säga.

• väntanstidernr1

Hur sjutton får ni era barn att somna själva i sängen? Skulle Melvin aldrig göra. Här är det skrik varje gång innan sömn, inte så länge ännu iaf men påfrestande. Det är ju ett antal gånger om dagen dom behöver sova och det är så jobbigt när han bara skriker. Får stå o dra vagnen varje gång o så somnar han o vaknat sen var tionde minut typ. Så får man ge napp o dra en stund till på vagnen.
    Hoppas det bara är en period men såhär började det med storebror o sen har kvällarna vart ett helvete tills nu 2 år o 3 månader gammal. Han har aldrig i sitt liv sovit en hel natt eller kunnat somna själv. Hade hoppats på ett barn som sover bättre denna gång! Var tvungen att gnälla lite.

• väntanstidernr1

Min BVC sa att under alla år hon jobbat så var det bara en som valt bort hepatit B och just det barnet fick blödarsjukan så den mamman fick ångra sig bittert.

• väntanstidernr1

Ja det var säkert länge sen! Menade mer att under dom typ 30 år hon jobbat så var det bara en mamma som valt bort hepatit B så dom flesta verkar ju välja det. O så är det ju typiskt att just hon som inte vill ta det hade behövt det..

• väntanstidernr1

Larsson2006: oj! Hur gammal är han?

• väntanstidernr1

Va olika dom säger på BVC, på vårt sa dom att dom inte får smaka på kött lr sånt före 6 mån. Vi skulle bara ge rotfrukter, absolut inte fruktpure som är för sött, tror även där att vi skulle vänta till 6 mån lr om hon till o med sa 8. Hon tyckte att vi skulle hålla på med små smakisar till 6 mån, alltså bara någon tsk om dagen i 8 veckor!

Tyckte det lät extremt för med storebror har jag för mig att vi körde på när magen tålde o han gillade det.

• väntanstidernr1

Melvin är 4,5 månad och äter 160 ml ca 6 gånger om dagen. Och han är stor 7,5 kg, men får han mer spyr han upp det. Är väl olika hur mkt dom äter som allt annat antar jag :)

• väntanstidernr1

Usch va trött man blir när man inte får sova ordentligt. Ska försöka vänja av Melvin vid att äta på natten men inte förrän vid jul då han är ett halvår. Då hoppas jag min sambo är ledig lite så man kan ta varannan natt o sova på dagen om det blir riktigt jävligt. Som det är nu orkar jag inte ta tag i det eftersom jag har en 2 åring o inte kan sova nåt på dagen. Ger ersättning vid 22-22.30 innan vi lägger oss men han vaknar efter 2-4 Tim o ska äta igen. Han behöver verkligen inte det, han är 4,5 mån o väger ca 8 kg så honom går det ingen nöd på :) Blir ju att han inte vill äta på dagen istället då han äter på nätterna.

Tänkte fråga er med kräkbebisar, vet att det fanns några stycken här! Hur är dom när dom är lite större? Bättre eller sämre med spyorna? Här blir vi snart galna, han spyr ständigt. Ca 10 handdukar om dagen blir dyngsura, våra kläder nedspydda och behöver jag ens nämna att hans egna kläder går att vrida ur efter några timmar. Smakisarna är ju så lösa så dom kommer upp precis lika lätt, och morotsfläckar överallt är inte det roligaste.. Vi håller ut till han är ett år men sen känns det ju inte ok att spy såna mängder. Ja nu har man fått ur sig dagens gnäll :) Tur att de räcker med ett sött bebisleende så är dom allt förlåtna :)

• väntanstidernr1

Det är ju inte säkert det kommer naturligt, finns ju barn som äter på natten till dom är långt över ett år. Ofta handlar det ju om vanan och inte så mkt hunger. Fast vissa barn behöver ju äta på natten om dom är små bebisar såklart. Men vår kille 4,5 mån äter en gång på natten och då vill han inte äta på förmiddagen sen så han klarar ju sig bara att nattmålet behöver läggas om till fm istället. Han är stor och Bvc sa redan vid 3,5 månad att han inte behöver äta på natten. Men han får göra det till han är 6 mån om han vill, orkar inte ta tag i det nu :)

• väntanstidernr1

Ja klart det är skillnad om man ammar som ju dom flesta gör. Melvin får ersättning glömde jag ju skriva..

• väntanstidernr1

Larsson2006: min son har också platt huvud men på vänstersidan för att han jämt låg med huvudet åt den sidan som nyfödd. Så han har blivit sne och öronen har förflyttats med. Har varit jätteledsen för detta, han är 5,5 månader nu. Vi har träffat läkare och ska träffa sjukgymnast, det vi fått höra är att dom ska inte belasta den platta sidan alls. Så ingen babysitter eller ligga på rygg alls då. Men visst det är ju på natten det är svårt, vi har köpt babysleep sidokudde som funkar bra. Googla och titta på den, dom kan inte vända över till rygg när dom ligger i den. Hur gammal är din son? Upp till 6 månader växer huvudet fortare så ju tidigare man avlastar det platta desto större chans att det blir bra. Eftersom Melvin är så "gammal" nu sa läkaren att det kommer ta ett halvår innan vi ser nåt resultat. Och helt bra kommer det ju aldrig bli.

• väntanstidernr1

Vill nån skriva dit mig då? Kan inte kopiera från iPhone..

30 juni - Melvin 4335g och 52 cm (väntanstidernr1)

• väntanstidernr1

Min pojk är också stor, vid 5,5 månad vägde han ganska exakt 9 kg. Men han vägde 4,3 när han föddes så han följer sin kurva så bra. Jag tycker han är väldigt stor om man jämför med min andra som som var ett år när han vägde 10 kg. Men det planar ju ut så fort dom börjar röra på sig.

• väntanstidernr1

M älskar mat, han äter ersättning nån gång vid 6-7, gröt 9, lunch 12, ersättning 15, gröt 18 och välling vid ca 21-22. Han hade kunnat äta mat alla mål för han gillar nog det mer än ersättning men vill gärna ha kvar ersättningen ett tag till!

• väntanstidernr1

Nån mer med bebis som fortfarande spyr? M blir snart 1 år och kräks fortfarande flera gånger om dagen. Nu luktar det ju som "vuxenspy" och hamnar i hela huset när han kryper runt så kan säga att vi är rätt trötta på det nu..

Svar på tråden Juni/Juli mammor...