Här har ni en som är gravid, äter Pentasa och Imurel (immundämpande) och har chrons. Har haft det i ca 6 års tid.- Har haft ett ordentligt skov då jag blev inlagd flertal gånger och det var då jag började äta Imurel som förövrigt har fungerat toppen för mig. Det är dock inte alla det fungerar för och det är en stark medicin så man måste hållas under uppsikt under första året man äter den (ta blodprov en gång i veckan första månaderna fick jag göra.. till att sedan ta mer sällan) Jag har tagit upp min sjukdom och graviditet med läkare men vad dom ser så finns inga bevis på att det skulle påverka en negativt. Så det finns ingenting som säger att det kommer försämra era chanser att bli gravida tex. Jag åt ju dessa mediciner när jag blev gravid och det är enligt läkaren värre att få ett skov under en graviditet, än att fortsätta äta medicinen man ätit sen innan. Men nu är det ju din sambo som har Chrons så det kommer inte påverka varken dig eller barnet på något sätt. Och skulle nu medicinen överföras i hans sperma så är det nog såå lite och det kommer inte göra någonting. Jag äter 3 tabletter dagligen av Imurel som det står att man inte ska äta under graviditet, men enligt min läkare så skulle jag fortsätta. Så att barnet eller du skulle påverkas av den lilla mängd som isåfall kan överföras via sperma är nog ofarlig, eftersom jag ätit det dagligen och det har inte hänt någonting och både jag och bebis mår bra. Nu är ju detta olika mediciner men jag tror inte att det kan överföras via sperma, iallafall inte i den mån att det kan påverka dig och barnet? Men kolla upp det för säkerhetsskull.
Jag har ätit flera olika mediciner innan jag nu hittat ett sätt som funkat för mig. Maten äter jag allt, där märker jag ingen skillnad.
Men när jag fick min diagnos så fick jag massvis med kortison i olika former, colazid åt jag också. Sen ändrades min medicin, kortisonet togs bort och jag började med andra mediciner, höll mig frisk ett tag till att sedan efter ett par år få ett rejält skov och det var jag behövde läggas in, därefter började jag med Imurel och Pentasa, och har sedan dess mått bra utan skov. Jag tror många behöver prova olika mediciner innan man hittar rätt.
Lycka till med allt! det är ingen rolig sjukdom att dras med, men vi får vara glada att det finns mediciner som kan förbättra det iallafall.
Hoppas din sambo hittar medicin som gör honom bättre!