• AnnaL

Långvarig diarré

Min 9 månaders dotter fick kraftiga och täta vattendiarréer för ca 6 vackor sedan. Efter ca en vecka åkte vi in på akuten (Hade kontakt med BVC under tiden som menade att det var magsjuka). Hon tappade mycket i vikt. Då började de spekulera i mjölkallargi så vi fick då Nutramigen att prova i två veckor. Detta gjorde inte att det blev bättre utan det fortsatte på samma sätt. Och Linnéa som annars är så matglad fick trugas i mat. Efter två veckor fick vi byta till Neocate och efter några dagar började det bli lite mindre lös avföring och mindre täta. Men efter en vecka återkom samma avföring igen. Nu har hon haf så i en vecka. Var igår på sjukhuset igen och de tog samma prover igen och menar att det är magsjuka och denna gång kräks hon mycket också. Sedan sade de att vi skulle komma tillbaka om en vecka igen och kolla vikten! Jag tror inte på detta längre. Jag är så frustrerad, vår älskling som annars är så glad, vill mest sova och orkar knappt leka. Hennes ögon är så trötta. Så här ska inte en 9 månaders bustjej behöva ha det. Jag är så trött och slut och bara gråter av oro och ovisshet. Finns det någon med liknande erfarenheter som kan trösta mig något?

• Svar på tråden Långvarig diarré
  • Barbablond

Kan inte jämföras kanske, men... Vår lille kille (10 månader) har varit dålig i magen i snart en vecka, men i dag har han ätit bättre och verkar piggare. Under tiden har han fått äta det han velat (banan och smörgåskex) och han har som tur är druckit mycket. Det är jätteviktigt att de får ordentligt med vätska i sig. Hittade recept på vätskeersättning i två böcker, så jag tror att det ska vara bra så här, om man inte köper på apoteket:

1 liter vatten eller svagt te
    7 teskedar strösocker
    ½ tesked salt
    ev. lite citron eller konc apelsinsaft för smakens skull

Får sparas i kylskåp max 1 dygn.

Lycka till! *styrkekram*

• AnnaL

Lika illa idag med, en diarré/timme cirka.

• Snossan

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m5822537.html
    Jag skulle åka in direkt!! Kissar hon fortfarande??

Ger ni henne ersättning?? Spruta är nästan nödvändigt.. hon tappar alldeles för mycket vatten..
    Fy jag lider med er..trodde vi skulle tappa våran kille ett tag. Folk säger att barn i sverige int esvälter men när barn är så sjuka orkar dom inte måste in på annat sätt.

Ge vätska var 5 min i två timmar.

Fråga mig om det är något du undra. Va där för en vecka sedan. Efter en mag kan det ta någr aveckor innan det blir balans men har hon börjat kräkas med är det allvarligt.

• AnnaL

De tar ju oss inte på allvar. Vi var ju där i torsdags och då skickade de bara hem oss. Förra svängen tappade hon 1 kg på 5 dagar och lik förbannat gjorde de inget annat än lite blodprov.

• AnnaL

De sade att vi skulle väga henne på BVC på måndag, "för nu får hon inte tappa mera i vikt". Ja ha, men det gör hon ju garanterat den lilla kraken. Sedan skulle vi återkomma på torsdag. Då känns det som hon har tynat bort. De är inkompetenta!

• Snossan

Jag vet hjärtat..vi fick med tjata. Till sist sa dom men vi har bara ett rum..jag sa att jag sjiter i om nu hänger ungen i taket han ska ha dropp annars åker jag till mitt jobb och sätter det själv..
    Förjävligt att man måste va en skit för att få hjälp.

Hon kommer gå ner i vikt, inte någon större fara så länge hon dricker. Under ett år ska dom ha mellan 7dl och 1 liter...över 1 år mellan 1 liter och 1 ½ liter vätska.

• Snossan

Jag sov i 15 timmar efter dom här 10 dagarna..en kamp att få honom att dricka. Äta glass mm mm. Vet vad du går igenom.

Du kan åka till sjukhuset och säga att dom får kolla hur mycket som står i blåsan. Man kan även ta prov och se om hon är uttorkad. Blir ju en ond cirkel..så länge liten int efår i sig energi har hon ingen ork att ge sig själv energi. Tänket på er..vill va hos dig och hjälpa dig..dom värst adagarna i mitt liv..grät av lycka när han började dricka.

• Julius

Har själv nu en son som bara bajsarblött. Fick tips om att ge yoghurt med lite potatismjöl i för att det ska binda maten bättre så att diarren ska avta. Vet ej omdet funkar,men har precis själv provat det. Allt är väl värt att prova så de får i sig någotiallafall.
    Lycka till!

• Snossan

Inga mjölkprodukter..inga fibrer..majvälling är bra. Men som sagt vätske ersättning är a och o. Mata henne med piggelin..det är tvång det handlar om om liten inte vill. Kanske säger saker du redan vet. Söt saft så kanske hon får en kick av sockter och blir törstig.

• AnnaL

Tack så mycket för era ord, de värmer. Ja, nog allt är det kämpigt. Sömnbrist, ovisshet och smatidigt kämpa och vara stark är ine lätt. Dessutom har vi inga släktingar på orten som kan avlasta oss.

• halstabletten

Vad hemskt att de inte verkar ta er på allvar på sjukhuset!!

Jag fick en gång ett råd av en man som bott i Pakistan under sin uppväxt, att vid diarré ska man äta bananer, äppelmos, ris och rostat bröd. Det ska hjälpa en att bli lite fastare i magen, så OM det nu är magsjuka kan det ju vara till någon hjälp. Jag skulle dock åka upp på akuten och kräva en grundligare undersökning om jag var som du!!

• Barbablond

Läste här ovan om tips som glass, youghurt mm. Vad jag läst ska man inte ge mjölkprodukter till så små barn, det irriterar bara magen ytterligare.

Tycker också att du ska åka in.

• Snossan

Hur går det för er?? Kramar!!

• AnnaL

Nu verkar det äntligen som att det har gett sig. Nu är hon glad igen och bara vräker i sig mat. Detta är verkligen den bästa av alla julklappar.

• Snossan

Å va härligt!! Här är det lite löst men inget virus..bara pepparkaksbak

• Göteborgstjej

Skönt för er. Jag vet hur det är, min tjej har haft diarre i 5 dgr nu...

Svar på tråden Långvarig diarré