• annabella

Drygt tre år och vill inte sluta med blöja. Tips?

Min dotter är tre år och tre månader och har sedan länge kissat på pottan eller toaletten då och då. Däremot har hon bara bajsat på pottan någon enstaka gång och vill helst inte försöka. Däremot vill hon absolut inte sluta med blöja. Det funkar oftast bra att kissa på pottan t ex på kvällen innan läggning, men om hon är upptagen med annat vägrar hon gå ifrån och kissa utan kissar ner sig om hon inte har blöja. Vi har pratat om att sluta med blöja och hon säger ibland att hon vill, men när det väl kommer till att ta av den är hon motvillig och hon säger att hon vill ha en ny. Går hon utan, kissar hon ner sig (och även bajsar ibland) utan att säga till och hon verkar inte bry sig så värst mycket om det heller. Jag kan fråga om hon vill gå och kissa när hon leker, hon säger nej och vägrar följa med och sedan kissar hon ner sig två minuter senare.

Hur ska man göra egentligen? På dagis och på bvc säger de att man inte ska tjata och tvinga (vi har också märkt att det blir bakslag och att hon helt slutar kissa på pottan om vi tjatar på henne). När vi frågat säger de att hon kommer att sluta när hon är mogen för det. Men borde man inte vara det i den här åldern? Jag ser ju också att det skulle vara mycket enklare nu under sommaren, än till hösten och vintern med en massa ytterkläder osv som ska av varje gång på dagis. Jag vet inte alls hur vi ska göra med det här. Hon har ganska nyss fått en lillasyster, vilket jag antar också kan påverka. Men hur länge ska man vänta? Är det någon som har tips eller liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Drygt tre år och vill inte sluta med blöja. Tips?
  • cosinus

Jag har nog inte frågat så mycket. Min son är lika gammal som din dotter och han har precis slutat med blöja. Jag tog bara bort dem på dagtid och nu efter 3 veckor så börjar han ibland säga till att han är kissnödig men jag tar helt enkelt och kissar honom när jag antar att han är nödig. Det kommer inte alltid något men då försöker vi lite senare. I början gick det ett antal kalsonger varje dag men nu är det oftast inte mer än 1. Frågar jag om han behöver kissa är svaret alltid nej, likaså funkar hans storebror. Jag tror aldrig jag fått ett jakande svar på den frågan på 3 år och då är han ändå ibland så kissnödig att han håller på att spricka men vill inte lämna leken. Man får beordra toabesök helt enkelt när man vet att de behöver gå men inte får tummen ur.

I början surade han och ville ha blöja men nu är det inga problem att vara utan längre, däremot är han inte helt förtjust i att bajsa på toa så han smiter gärna undan och bajsar i lekrummet i kalsongerna. Men det kommer nog det med.

Jag skulle förbereda henne på att blöjorna ryker ett visst datum och sen köra på det med mutor och glada tillrop om hon krånglar. Min son fick t ex en non-stop varje gång han kissade den första veckan och när de väl tog slut (ja jag åt en del jag också) så var han så inne i det att det gick utan mutor också.

Svar på tråden Drygt tre år och vill inte sluta med blöja. Tips?