• Lise W

Abort vid Downs Syndrom?

Jag skulle (har gjort) abort pga ds.

Det finns inga garantier för att ett barn ska födas fullt frisk, eller att det får vara friskt framöver i livet, men man kan välja att minska rikserna om möjligheten finns.

• Lise W
    veronicabelly skrev 2011-07-18 08:10:09 följande:
    ) jag skulle säga att deras största handikapp är om dom föds me ett inoperabelt hjärtfel som gör att dom inte kan leva ett fult normalt liv. 
    men vet man det då??
  • Lise W
    veronicabelly skrev 2011-07-18 09:07:03 följande:
    I d fallet med min lillasyster så kunde man se hjärtfelet, men inte hur allvarligt d va.... Å d håller jag med om de var fruktansvärt å se d hon behövde gå igenom.... Nu behövde hon aldrig gå igenom en operation men en hjärt katresering som vissade att d inte gick å op..... Men hon gick bort vid 7 års ålder pga en vanlig förkylning för att hennes hjärta inte orkade mer!!! Å jag säger inte att man inte ska göra abort om d är så man känner men jag har svårt å köpa vissa förklaringar till varför man gör d som tex dom andra barnen blir lidande eller jag skulle nog aldrig orka ..... Som någon skrev i tråden d finns unga garantier för friska barn vare sig under eller efter graviliteten....
    Nej o just den undran är något man får leva med resten av sitt liv, undran om hur det kunde blivit..helt underbart eller helt katastrofalt. Alla har rätt till sin åsikt oavsett vilken den är.
    Det var liksom det ts frågade....... inte att vi skulle sitta här o kasta skit på varandras åsikter.
  • Lise W
    ejenny skrev 2011-07-18 10:28:30 följande:
    Jag hade aborterat bort barnet.
    För att jag har rätt att välja - jag har också rätt till min egen åsikt. Vare sig om jag anser att det vore det bästa för mig och min familj eller mot barnet. Åsikter är som en buttcrack - alla har en. Sen sitta och vara otrevlig och tycka att andra tänker fel är väl också ett sätt att leva sitt liv. Själv väljer att ge andra fritt spelrum att ha sina åsikter utan att för den skulle bli otrevlig. Jag kanske inte håller med i vad alla tycker men jag kan knipa med käften utan att behöva övertala andra att tycka som jag.

Hade jag fött fram barnet och det visat sig att det var DS hade jag gjort det bästa av situationen och älskat det lika mycket - gråtit i stunder av utmattning säkerligen men älskat lika mycket i alla fall. Och skulle jag bli lämnad av min partner för att han inte mäktar med så hade jag orkat med det också.
    Loriyana skrev 2011-07-18 11:10:57 följande:
    Precis. Jag har full förståelse för dem som aborterar för att de känner att de inte orkar eller vill ta hand om ett handikappat barn. Faktiskt, jag förstår dem fullständigt! För det ÄR sjukt jobbigt. Däremot stör jag mig på de som säger att abort är för barnets bästa, för då säger man att handikappade människor inte har ett bra liv och att de borde dö.
    Jo men det är precis det, ingen har sagt något om det i denna tråd..
  • Lise W
    Mad as snow skrev 2011-07-18 10:14:02 följande:
    Rätt svar på detta quiz är alltså ja?

Mitt rätta svar är nej. Jag skulle inte göra abort vid DS. 
    Skulle tro att alla svar är rätt, för det är det ju för just den personen oavsett om man svarat ja eller nej, eller hur?
  • Lise W
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-07-18 10:54:02 följande:
    Apropå ämnet.
    www.expressen.se/nyheter/1.2501633/manga-dans...
    Jo o angående det ämnet, Danskarna tänker väl knappast annorlunda än vi, det kommer alltid att finnas de som aldrig skulle abortera pga ds o de som skulle, precis som vi tänker i sverige.
  • Lise W
    Mad as snow skrev 2011-07-18 13:17:11 följande:
    Det var väl lite det som var min poäng? Men när det gäller ett quiz som det här finns det ett facit, dvs ett rätt svar. Vilket blir lite konstigt när det gäller det här ämnet.
    Skrattande såå enig.
  • Lise W
    liag skrev 2011-12-07 22:20:35 följande:

Väldigt känsligt ämne för DS föräldrar?
    Du som inte är en sådan förälder verkar ju tycker att DS är otroligt känsligt tycker jag.

Jag är DS förälder och tycker inte det är något känsligt att läsa det som skrivs i denna tråd,
    Men jag tycker det är intressant att så många tycker om något som endast drabbar ca 300 (ca 150 födds och ca lika många aborter) per år.

Det är väl kanske mer såhär, att det oftast (inte alltid) är ds-föräldrar som tar illa upp o har stora ojanden om att vi som valt bort ett liv med ds-barn överhuvudtaget kan säga det, för det är absolut iiinga problem där inte, vi blir ganska ofta påhoppade om att vi inte vet vad det innebär o är oootroligt dåligt pålästa.
    Men egentligen handlar det inte om det för oss, vi respekterar andras val o ALLA barn som föds är ett under och en gåva oavsett hur det föds, det är mer det av jag iaf inte kan se att orka med olikheten en ev d,s innebär i mitt liv, o faktiskt är det nog så att vi är väääldigt bra pålästa men har ingen verklig erfarenhet av ett liv med ett d.s barn.
  • Lise W
    hella82 skrev 2011-12-10 22:40:15 följande:
    Jag skulle absolut inte göra abort om jag väntade ett barn med DS. Skulle garanterat älska det barnet lika mycket som ett friskt barn.
    Missförstod du något som är skrivet tidigare??!
    Lise W skrev 2011-12-09 11:24:43 följande:
    Det är väl kanske mer såhär, att det oftast (inte alltid) är ds-föräldrar som tar illa upp o har stora ojanden om att vi som valt bort ett liv med ds-barn överhuvudtaget kan säga det, för det är absolut iiinga problem där inte, vi blir ganska ofta påhoppade om att vi inte vet vad det innebär o är oootroligt dåligt pålästa.
    Men egentligen handlar det inte om det för oss, vi respekterar andras val o ALLA barn som föds är ett under och en gåva oavsett hur det föds, det är mer det av jag iaf inte kan se att orka med olikheten en ev d,s innebär i mitt liv, o faktiskt är det nog så att vi är väääldigt bra pålästa men har ingen verklig erfarenhet av ett liv med ett d.s barn.
Svar på tråden Abort vid Downs Syndrom?