• rabarb

Kejsarsnitts-ärret

Hej!

Gjorde ett kejarsnitt för fem veckor sedan. Undrar nu lite hur ni andra med samma erfarenhet känner det i snittet och hur det ser ut. Är det fint,  rött,  knögligt...etc. Hur mycket mage har ni kvar och hur ser ni ut under snittet?

Tack på förhand :) 

• Svar på tråden Kejsarsnitts-ärret
  • Perika

Tja, mitt första snitt är så tunt och osynligt att när jag nu tyvärr blev snittad igen så skrev kirurgen att hon snittat på samma ställe men det gjorde hon inte! Efter första året började det blekna, litar på att även det nya kommer att göra det.

• straw2008

Jag fick en läkningsskada första gången keloidärr tror jag det kallas, ärret blir tjockt o buktar utåt lite. Andra gången skar de bort allt det gammla o nu läkte det perfekt syns knappt !!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • alvaereva

Såhär såg mitt ärr ut typ ett och ett halvt år efter snitt. Nu är det snart fyra år sen och det syns lika mycket.
  • Gladskit

Jag födde min son med snitt för fem år sedan drygt och idag syns bara en tunn kritvit linje, någon mm bred. Så själva ärret har läkt grymt bra! Däremot blev det som ett litet häng ovanför som inte verkar gå att göra så mycket åt.

• rabarb

Tack för era svar! (Ursäkta mina stavfel i första inlägget...skrev för fort) Är det någon av er som tycker att det blivit lite "bulligt" en bit ner under ärret...en lite intim fråga då då...

• MeandHim

Nej inte mitt. Mitt ser typ ut som på bilden fast "vitt/genomskinligt" alltså mkt blekare i färgen.

• PrettyinPink

Har 2 kejsarsnitt (de gick in i samma ärr) och tack vare att jag tejpat båda gångerna i minst ett halvår så syns det praktiskt taget ingenting nu. Min svägerska gjorde samma sak. Så det kan jag rekommendera! Tejpa tejpa tejpa!

• annaOmeja
    PrettyinPink skrev 2011-07-21 19:58:13 följande:
    Har 2 kejsarsnitt (de gick in i samma ärr) och tack vare att jag tejpat båda gångerna i minst ett halvår så syns det praktiskt taget ingenting nu. Min svägerska gjorde samma sak. Så det kan jag rekommendera! Tejpa tejpa tejpa!
    hur menar du med att tejpa?

Jag är snittad två gånger  och i samma ärr som i första och bilden som ligger upplagd sedan tidigare liknar mitt snitt. "Hänget" har jag oxå, blev nog värre nu med andra, vilket kanske inte är så konstigt.

♥ Meja 070725 ♥ Molly 100811
  • Lindadjo

Jag har ett medel-linjesnitt. Alltså från naveln och ner. Det ser bra ut närmast naveln, men är lite bredare längre ner. Men snitt åt det hållet blir ju oftast lite bredare eftersom de inte har tyngdlagen på sin sida, att läka tunnt. Jag gjorde mitt snitt för 5 år sedan och det är inte längre rött. Kommer dock snittas igen i samma ärr om knappt 4 veckor, hoppas nästa ärr blir lite finare.

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • tove08

mitt  snitt   läkte jätte bra när jag bli snittad

• maza

Hänget ja! Är det för att ärret, liksom trycker in magen, som ett bälte? Borde inte hänget försvinna när ärret är helt läkt och inte är "hårt".  Eller måste man bli pinne-pinne smal för att det ska försvinna?

• Med två små
    maza skrev 2011-08-10 20:18:45 följande:
    Hänget ja! Är det för att ärret, liksom trycker in magen, som ett bälte? Borde inte hänget försvinna när ärret är helt läkt och inte är "hårt".  Eller måste man bli pinne-pinne smal för att det ska försvinna?

Det undrar jag också! Blev snittad med tredje barnet för 2,5 veckor sedan och magen hänger över ärret. Inte alls snyggt. Nu har väl iofs inte livmodern dragit ihop sig helt och hållet än, men om det ska fortsätta att se ut så här vet jag inte vad jag ska göra. Plastikoperera, är det det enda? Känns ju lite drastiskt i så fall. 

• annaOmeja

Tror tyvärr inte en spinn-smal kommer att hjälpa....men plastik gör nog det.
    Bara att acceptera att det är där och kommer alltid att vara. 

♥ Meja 070725 ♥ Molly 100811
  • Jässicää88

mitt snitt syns mindra än mina bristningar ja fick :( å de är 2 år sedan nu ca ja snittades, kunde inte bristningarna med försvinna :P?

• Med två små

Ett alternativ är ju annars att jag syr in ett blixtlås i hänghuden och använder den som en magväska...:)

• Larsson2006

Jag snittades den 26/7 så ca 3veckor sen. Mitt är hårt och det känns som om jag har en pine inopererad i magen. Typ i storlek som en falukorv men stenhård. Det luktar även lite om både ärret och avslaget. Ärret är även lite rött. Magen hänger över.
    Hade bara bandage första 12-14 timmarna efter operationen. Mina tejpar har ännu inte lossnat.

• PrettyinPink
    annaOmeja skrev 2011-07-21 20:03:39 följande:
    hur menar du med att tejpa?

Jag är snittad två gånger  och i samma ärr som i första och bilden som ligger upplagd sedan tidigare liknar mitt snitt. "Hänget" har jag oxå, blev nog värre nu med andra, vilket kanske inte är så konstigt.
    Tejpa med kirurgtejp (finns att köpa på apoteket). Tejpa vertikalt, alltså med små remsor tvärsöver ärret.
  • ploten
    PrettyinPink skrev 2011-07-21 19:58:13 följande:

Hur vet du att det är tack vare tejpen? De tog bort min tejp på BB redan efter en dag (när de tvingade upp mig för att duscha) och sedan hade jag aldrig någon tejp mer. Mitt ärr syns inte heller någonting.
Svar på tråden Kejsarsnitts-ärret