• Nataliesliv

Bil? För långa ben fram, två bakvända bilstolar bak

Vi har nu en BMW 3 serie kombi. En bakvänd bilstol bakom passagerarsätet vilket går an då man inte måste sitta helt bekvämt när man är passagerare. Dock väntar vi nu en till och det finns inte på kartan att ha en bilstol bakom förarstolen. Då är "bara" frågan, vilken bil ska vi byta till där man kan ha framstolarna ganska långt bak och nedfällda även fast man har bakåtvända barnbilstolar i baksätet?

Vi har funderat över BMW 5 serie och Audi A6, nån som vet om de är tillräckligt rymmliga? Nån som har förslag på andra bilar som passar vårt behov?

• Svar på tråden Bil? För långa ben fram, två bakvända bilstolar bak
  • Lena

Ni kan inte ha båda på passagerarsidan? En fram och en bak?

• LitaFord

Vi har Saab 900 och det funkar med bakåtvänd stol bakom förarsätet, då är min man ändå lång. Saab 9-5 och liknande Saab kombi borde också funka för de är minst lika rymliga. Det beror på bilstolen också förstås, vi har Britax hiway.

• Nataliesliv
    Lena skrev 2011-07-17 17:59:07 följande:
    Ni kan inte ha båda på passagerarsidan? En fram och en bak?
    I den bilen vi har nu skulle det inte få plats i alla fall. Men det kan ju vara ett alternativ i en annan bil.
  • Nataliesliv
    LitaFord skrev 2011-07-17 18:06:50 följande:
    Vi har Saab 900 och det funkar med bakåtvänd stol bakom förarsätet, då är min man ändå lång. Saab 9-5 och liknande Saab kombi borde också funka för de är minst lika rymliga. Det beror på bilstolen också förstås, vi har Britax hiway.
    Min svägerska har en Saab 95 och när hon hade bilstolen bakom passagerarstolen var det väldigt obekvämt att sitta fram (värre än vår 3 serie) När hon fick ett till barn köpte de en minibuss, Chrysler. Men vi vill helst undvika buss...
  • LitaFord

Det skiljer rätt mycket mellan stolarna också. Vi tog med bilen till butiken och testade ett par olika, Acta belogic fick inte alls plats men Britax gick bra. Jag är inte helt hundra på att 9-5 är lika stor, bara antog det. Ni får väl göra tvärtom; ta med bilstolen till bilhandlaren och prova

• zauzz

Ett par vänner har en VW Passat kombi som det funkar med två bakåtvända stolar i

• Flisan79

Vi har två iZO kid barnstolar (bakåtvända) och de tar en hel del plats. Har provat mååånga bilar då min man gör affärer med bilar. De två senaste är de enda som helt opåverkat framstolarna. Kia Sorento och Ford Galaxy. Skulle tippa på att de flesta i samma klass fungerar. Är iaf otroligt skönt spec då vi väntar barn nr 3.

Volvo v 70 är annars den som fungerat bäst. Kan dock tänka mig samma där att bilar i samma klass har liknande utrymme tex a6.

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Purlan

Skoda Superb är nog den största vanliga bilen. Har just beställt en sån. Finns fotpall som tillval till baksätet, säger en del

Annars är det väl främst Volvo, passat och Audi A6. Har kollat runt en del. Har inte kollat BMW.

• Nataliesliv
    LitaFord skrev 2011-07-17 18:18:48 följande:
    Det skiljer rätt mycket mellan stolarna också. Vi tog med bilen till butiken och testade ett par olika, Acta belogic fick inte alls plats men Britax gick bra. Jag är inte helt hundra på att 9-5 är lika stor, bara antog det. Ni får väl göra tvärtom; ta med bilstolen till bilhandlaren och prova

Jo, klart stolarna också spelar roll då de är olika. Vårt babyskydd är Graco och vi lär ju ha det kvar till den nya bebisen och köpa en annan stol till dottern. Ska kanske fråga om hur mycket plats stolen tar när vi köper den...

Men att prova i olika bilar vore ju bäst!

• Nataliesliv
    zauzz skrev 2011-07-17 18:19:02 följande:
    Ett par vänner har en VW Passat kombi som det funkar med två bakåtvända stolar i
    Ok. Jag trodde Passat var relativt liten, som en vår bil eller A4 är väl liknande.. Men vi får väl försöka prova. Vi är båda ganska långa och måste ha stolen ganska långt bak. Dessutom får jag "panik" om den är 90 grader :)
  • Nataliesliv
    Flisan79 skrev 2011-07-17 18:19:20 följande:

Vi har två iZO kid barnstolar (bakåtvända) och de tar en hel del plats. Har provat mååånga bilar då min man gör affärer med bilar. De två senaste är de enda som helt opåverkat framstolarna. Kia Sorento och Ford Galaxy. Skulle tippa på att de flesta i samma klass fungerar. Är iaf otroligt skönt spec då vi väntar barn nr 3.

Volvo v 70 är annars den som fungerat bäst. Kan dock tänka mig samma där att bilar i samma klass har liknande utrymme tex a6.

Purlan skrev 2011-07-17 19:54:39 följande:
    Skoda Superb är nog den största vanliga bilen. Har just beställt en sån. Finns fotpall som tillval till baksätet, säger en del

Annars är det väl främst Volvo, passat och Audi A6. Har kollat runt en del. Har inte kollat BMW.
    Tack för tipsen!
  • sstv
    Nataliesliv skrev 2011-07-18 11:30:37 följande:
    Ok. Jag trodde Passat var relativt liten, som en vår bil eller A4 är väl liknande.. Men vi får väl försöka prova. Vi är båda ganska långa och måste ha stolen ganska långt bak. Dessutom får jag "panik" om den är 90 grader :)
    Jag är 1,90 och hade inga problem med en bakåtvänd bilbarnstol bakom förarplatsen i vår Passat.  Betydligt rymmligare än de andra kombi-bilarna vi kikade på. Vad jag hört så ska Superb vara ännu rymligare.
  • Nataliesliv
    sstv skrev 2011-07-18 11:36:40 följande:
    Jag är 1,90 och hade inga problem med en bakåtvänd bilbarnstol bakom förarplatsen i vår Passat.  Betydligt rymmligare än de andra kombi-bilarna vi kikade på. Vad jag hört så ska Superb vara ännu rymligare.
    Ok tack! Jag har länge velat ha en Passat men trodde den var för liten, men vi får helt enkelt prova en sån. Och flera har ju skrivit om Superb, så får kolla på en också, även om de är ganska fula ;)
  • Nataliesliv
    Flisan79 skrev 2011-07-18 11:41:59 följande:
    Kan ni inte ta med en stol till en bilhandlare som har många olika märken och prova?
    Jo det får nog bli så :) 
    eller måste köpa en ny stol till första barnet först så jag vet hur stor den är. den nya bebisen får ju ärva stolen vi har nu.
  • Purlan

Fula ja...haha. Aningen gubbiga. Ibland får det praktiska styra

• Nataliesliv
    Purlan skrev 2011-07-18 18:10:48 följande:
    Fula ja...haha. Aningen gubbiga. Ibland får det praktiska styra
    Jag håller tummarna för att vi hittar en A6 eller 5 serie och att de är tillräckligt stora! Eller att vi får fler tips på rymliga bilar :)
  • Purlan

A6 är säkert tillräcklig. Sambon ville helst ha en sån, tjänstebil. Den blev dock för dyr med all utrustning han ville ha därav Skodan.

Lycka till i jakten!

• Nataliesliv
    Purlan skrev 2011-07-20 20:37:39 följande:
    A6 är säkert tillräcklig. Sambon ville helst ha en sån, tjänstebil. Den blev dock för dyr med all utrustning han ville ha därav Skodan.

Lycka till i jakten!
    okej. Jo, förut ville jag inte ha en A6 för att de är större och därmed drar mer bensin, men den bilden vi har nu drar över litern, så det lär ju inte bli mycket värre. Kommer säkert få köpa en liten bensinsnål bil också sen för att pendla till jobbet med när man börjar jobba "helt" igen efter föräldraledigheter.
Svar på tråden Bil? För långa ben fram, två bakvända bilstolar bak