• Ms M

Regnoverall eller regnställ till en ettåring???

Borde vara lättast med regnoverall, eller vad tycker ni? Frågan e ju om man ska köpa fleecefodrat eller inte.. Eller kan man ha fleecekläder under en sån overall...

• Svar på tråden Regnoverall eller regnställ till en ettåring???
  • MintMint

Jag tycker att regnställ är bättre, eftersom man då kan använda delarna var för sig. Galonbyxor är toppen att kunna dra på barnen, när det är blött och geggigt ute EFTER ett regn. Men det kan bli varmt och svettigt med galonjacka samtidigt om det te.x är lite varmare/soligare ute.

Fleecefodrat är jättebra att ha - när det blir kallt. Men det är bra att ha ett ofodrat ställ också, och ev. komplettera med fleecekläder under vid behov.

• Ms M

Ja, jag har varit inne på att köpa både fodrat o och ofodrat...

En fråga- är galonbyxor samma som vanliga regnbyxor? 

• Dr Mupp
    Ms M skrev 2011-07-17 21:18:03 följande:
    Ja, jag har varit inne på att köpa både fodrat o och ofodrat...

En fråga- är galonbyxor samma som vanliga regnbyxor? 
    Galon är ett material. regnbyxor kan vara gjorda i olika materail tex galon, gummi eller nån typ av funtkionsmaterial som tex goretex.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Lena

Vi kör alltid på ofodrat. Vi klär på under istället.

• Mama Mia

Dels tycker jag som Mintmint att det är praktiskt att kunna använda delarna var för sig. Men en overall borde ju också växas ur mycket snabbare. Tvådelat kan gå mer eller mindre omlott beroende på storlek på barnet. Och med overall så gäller det ju att barnet har ungefär samma storlek på över- som underkropp. Mina skruttar har korta ben så dom har alltid minst en storlek mindre på byxor.
    Här har vi hittills bara kört ofodrat...

• stor grön drake

vi har galonkläder och en funktionsoverall som tål väta, så den är inte tät i ösregn, men den klarar vanligt regn i lagom långa stunder. Kör ofodrat (sonen är jättevarm) och ahr fleeceunderställ/inneroverall.

• Ms M

Ja, det blir nog tvådelat för vår del och så köper vi fleecekläder också..

Men vad ska man ha då, galon eller vanliga? 

• emmizenma

Jag kör alltid med skalkläder med hög vattenpelare som regnkläder till mina barn.

Min 1 åring har en skaloverall men jag kommer att köpa tvådelade skalkläder till hösten och förskolestarten.
    Sedan när det blir lite kallare är det bara att köra med ullunderställ eller fleccekläder under.  

• Ms M
    emmizenma skrev 2011-07-18 21:46:28 följande:
    Jag kör alltid med skalkläder med hög vattenpelare som regnkläder till mina barn.

Min 1 åring har en skaloverall men jag kommer att köpa tvådelade skalkläder till hösten och förskolestarten.
    Sedan när det blir lite kallare är det bara att köra med ullunderställ eller fleccekläder under.  

vad för skalkläder köper du då?

är det bättre än vanliga regnkläder? 
  • emmizenma
    Ms M skrev 2011-07-18 21:54:34 följande:

vad för skalkläder köper du då?

är det bättre än vanliga regnkläder? 

Jag har provat skalkläder från polarn och pyret, FIX(från Lindex) och everest(från stadium).

Jag har en 3-åring oxå så har hunnit prova på de olika. Jag tycker att Polarns skalkläder och FIX skalkläder är likvärdiga både gällande kvalitè och i vattentäthet. Everest kläderna är oxå okej men jag upplever inte att de  håller vätan lila bra som de andra två. Fördelen med FIX är att det är halva priset mot pops kläder!

Skalkläder/fuktionskläder andas det gör inte vanliga regnkläder, det är skillnaden.

Men man måste ha hög vattenpelare på skalkläderna för att de ska hålla för plask i vattenpölarna! Men som sagt både FIX och Pops kläder har hållt för spöregn och vattenlek för mina barn.      
  • pluppfamiljen

Min 3 åring har en regn overall och den är väldigt praktist och ett regnställ. 

Blivande 6 barns mamma
  • Oklok

Skalkläder! Varma när det är lite kallare och andas när det är varmare.
    Min stora har alltid haft två delat. Men minstingen så nu är 1år och 9 mån fick en overall, helt oslagbar! Känns som overallen ger en sån liten större frihet att röra sig i.

• Gurkan

Här kör vi på galonkläder, bralla med hänglen och jacka för sig och båda ofodrat. Bygger hellre på med en fleecejacka och ett par fleecebyxor under om det behövs. 

Svar på tråden Regnoverall eller regnställ till en ettåring???