• Piggelin

Ergo baby bärsele- när la du av med nyföddinlägget?

Vi har ergo baby bärsele med nyföddinlägg. Vår tjej är nu ca 58 cm lång, ca 5,3 kg och är 5 veckor. Det blir så extremt varmt med inlägget så undrar när man kan sluta använda det?! Står 4 mån men det måste väll bero lite på barnet? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ergo baby bärsele- när la du av med nyföddinlägget?
  • Skarpa

Vi körde med barnen i grodposition med benen inne i selen innan de kunde sitta som vanligt i den. Testade nyfödingsinlägget med äldsta dottern (dock den äldre versionen av inlägget), men det blev bara knöligt och varken vi eller dottern tyckte om det. Det är ju dock inte en ställning som selen är gjord för, så det kanske finns nackdelar med det, men vi märkte inte av några.

• Mariaaa

Barnet ska vara minst 60 cm lång enligt deras föreskrifter. Skulle inte testa nu för ert barn är inte ens 2 månader. Det finns ju en anledning varför dom sagt att man kan ta bort det vid 4 månader. Möjligtvis kanske höfterna inte klarar av att sitta i grodställning än.

• Piggelin

Har henne så kort tid i den, det är mest för att söva henne. Testade nu imorse och det gick jättebra!
    Om vi ska ut och gå med henne i bärselet kommer jag nog köra nyföddinlägget än så länge, men grodställningen är ju den ergonomiska i det hela. Tänk babybjörn - där hänger de direkt på höfterna....

• norgesessan

Jag tog bort den (den gamla typen) när hon klarade att sitta så (när höftbenen var tillräckligt långa). Hade sjal som jag använde mest i början dock.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

HAr du testat att ta i/ur henne med knuten sjal? Jag klarade av det med både elastisk och vävd sjal.
    Måste bara ha koll så axelbanden inte vrider sig, samma med "bältet" på magen.

• norgesessan

Har du elastisk eller vävd? (elastisk är tshirttyg ungefär).

Svar på tråden Ergo baby bärsele- när la du av med nyföddinlägget?