• AndyP

Min son slåss

Hur gör ni när era barn slåss? På vilket sätt säger ni ifrån?

Min son är 20 mån och han slåss väldigt mycket. Han klappar till en i ansiktet, slår gärna med saker och är väldigt "elak" mot hunden. Jag kan ta att han slår mig, trots att det faktiskt många gånger gör ont, men tycker det är väldigt synd om hunden. Hunden är tålig som få och jag är inte orolig att han ska göra något mot vår son, men tycker det är väldigt synd att han aldrig kan få lugn och ro (blir ofta jagad med dockvagn, dammsugaren osv) och att han aldrig vet om han ska få en kram eller ett slag av sonen som närmar sig. Han försöker gå ifrån och sonen är hack i häl och jagar hunden, helst med någon sak.
    Oss klappar han som sagt till i ansiktet. Han slåss gärna så om vi sagt ifrån på något sätt. Dvs om jag säger ifrån att han inte får slå mig så slår han mig för att han blir tvär för att han får en tillsägelse. Vi visar honom att vi inte tycker det är skoj genom att säga ifrån, säga att man inte får slåss, genom att absolut inte le utan ge en sträng blick och hålla fast hans arm när han kastar fram den mot oss. Han blir så klart arg, men det verkar ändå inte som att han förstår.

Någon som har tips och råd på hur man går tillväga för att få honom att förstå? Hur gör ni?

• Svar på tråden Min son slåss
  • Lena

Har ni förklarat at det gör ont när man blir slagen?

• AndyP

Så gott det går för ett barn i den åldern.
    Gullar inte med rösten eller så utan säger lugnt och sansat att "man får inte slåss, det gör ont på mig och jag blir ledsen".

• lövet2

Nej, jag ser bara till att vara beredd innan slaget kommer, och så stoppar jag handen i luften. När jag hindrat barnet några gånger, så brukar det inte vara något direkt problem sedan.

• Tygtiiger

Det bet inte på vår heller. Vi sa Nej! Med skarp röst varje gång och vi skyddade andra barn och djur från honom tills det gick över.

Skaffa en grind och skilj hund och barn åt så hunden får lugn och ro!

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger

...och saker man slåss med blir man fråntagen på en gång, det funkade - vi tog dem inte för evigt utan vi tog dem och sa att "slåss du med den får du inte ha den, du får tillbaka den senare så går det säkert bättre" och tog bort den någon timme. DET funkade däremot.

Krupke, we've got problems of our own!
  • AndyP

Vi har grindar på både under och övervåningen, men vår hund vill inte sitta utestängd från resten av familjen så det funkar inte ändå tyvärr. Vi brukar beordra honom att lägga sig i soffan så han i alla fall slipper oroa sig för att bli påkörd av vagnar och dammsugare och sånt där.

Testar att ta ifrån honom sakerna, det funkar sådär. Han blir naturligtvis vansinnig.

• Litet My
    lövet2 skrev 2011-07-18 12:36:18 följande:
    Nej, jag ser bara till att vara beredd innan slaget kommer, och så stoppar jag handen i luften. När jag hindrat barnet några gånger, så brukar det inte vara något direkt problem sedan.
    Gjorde också så och det funkade efter ett par veckor. Alt låg steget före när slaget låg i luften att tex nypa/slå katten och hjälpte handen att klappa istället.

Verkade som tillsägelser och "stor affär" snarare tolkades som en rolig reaktion istället för allvar.
Svar på tråden Min son slåss