Inlägg från: Anonym (hoppla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hoppla)

Grannbråk i radhus...

Hej! Vi undrar vad det egentligen finns för regler i radhus-områgen? I förra veckan när min sambo satt i jacuzzin och badade med en granne och hade lite musik på, kl var ca 23.30, hände följande: Grannen Nisse går ut på sin balkong och är arg och säger att han ska minsann jobba dagen efter så de får stänga av. Min sambo blev förvånad att musiken störde, men stängde genast av. Det går en liten stund sen kommer grannen ut på sin balkong igen och är fly förbannad! Han menar på att de stör pga att de är därute och måste gå in. Min sambo förklarar så trevligt han kan att han redan stängt av musiken, och att man faktiskt måste få sitta och prata i helt normal samtals-ton på sin egen baksida?! Grannen ger sig inte utan blir bara mer förbannad och hotar med att ringa polisen! Min sambo tycker att då får han väl göra det då... Sambon säger till grannen att om du nu hör att vi pratar så får du väl stänga dina öppna fönster istället. Självfallet ska man visa hänsyn mot varandra men man måste ju få sitta på sin tomt och prata? Nisse vart fly förbannad och deklarerade att de minsann är ovänner from nu! Han smällde igen balkongdörren, gick en trappa upp och smällde igen fönstrena så att de skallrade.
    Under hela tiden satt jag i rummet direkt innanför jacuzzin och tittade på en film, jag hörde ingenting! När jag hade hört en konstig smäll gick jag en trappa upp för att kolla ner om grabbarna satt kvar i tunnan för det var ju så tyst.
    Så, grannen menar på att det ska vara knäpptyst pga att han ska jobba dagen efter.
    Vi menar på att man skall visa hänsyn till varandra och inte störa, men att man måste få nyttja sin tomt sommartid om man visar hänsyn. Så länge man sitter och pratar i vanlig samtalston kan det väl inte uppfattas som störande? Det är väl som med allt annat ett givande och tagande? Sambon stänger av musiken och hörs det då fortfarande så får ju grannen stänga sina fönster..
    Det är ett radhus-område med mestadels barnfamiljer, det kommer aldrig vara knäpptyst! Ett barn skriker, en hund skäller, en telefon ringer, några sitter på sin balkong och tar en drink etc...Är det knäpptyst man är ute efter så kanske det är bättre att bosätta sig i en jordkällare i skogen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:38
    Vi undrar alltså hur ni andra hade gjort? Vad hade ni sagt?
    Vi har aldrig haft fest

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 15:39
    Hann inte skriva klart...
    Har aldrig haft fest eller liknande, är måna om att vara sams med grannarna och visar alltid hänsyn.

• Svar på tråden Grannbråk i radhus...
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (Nisse) skrev 2011-07-18 15:09:45 följande:
    Vilken är Nisses version av det hela?
    Ja, om du nu är Nisse så får du jättegärna skriva här och berätta din version. Vi brukar skoja om att vi nog är världens tråkigaste grannar som aldrig har fest och stoj, men nu när vi för en gångs skull sitter ute och pratar så blir det surt direkt!
  • Anonym (hoppla)
    jebba skrev 2011-07-18 15:42:23 följande:
    Äh, gör ditt bästa för att strunta i Nisses dumheter! Utgår från att han hade en dåligt dag och var glad att det inte är honom du är gift med Själv fick jag en utskällning av vår granne förra veckan för att jag SER SUR UT när jag är ute pa tomten. Vad svarar man på den liksom?
    Ja herregud, vilken tok! Hoppas han inte polisanmälde dig då! ;)
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (sömnstörning) skrev 2011-07-18 15:57:24 följande:
    Sitta och prata i normal samtalston måste ju vara helt OK, på sin balkong eller altan. Spela musik 23.30 kan ju knappast vara det och det faktum att din sambo inte ens kom på tanken gör att jag misstänker att grannen retat sig förr på er...vi bor också i ett radhusområde och när det är väldigt varmt ute måste man ha fönstrena öppna, och då blir man självklart störd om grannen intill sitter ute och pratar och skrattar. Hos oss säger vi till varandra om nån ska ha middag och räknar med att sitta ute lite sent, så vet grannarna och är lite förberedda. Folk har ju inte semester (=sovmorgon) samtidigt...oftast hörs det väldigt väl när folk sitter och pratar, och dricker de även ett glas vin brukar det blir skratt och höjda röster emellanåt, som absolut kan störa grannar som ska upp och jobba nästa dag.

Det ni kallar normal samtalston kanske inte uppfattas så av era grannar? Ett tips är att gå dit och fråga öppet om ni har stört, för isåfall ber ni om ursäkt. Men ni vill kunna sitta ute på kvällen och prata, så ni vill gärna lösa detta med grannen. Hur kan han tänka sig att utforma en plan kring detta? tex att ni har en särskild tid eller att han alltid stänger ett visst fönster, att han får säga till om det låter för mycket osv. Det ska gå att lösa om båda parter är medvetna om att man har olika behov och att man vill ha goda relationer med sina grannar.
    Självklart vill vi ha goda relationer till grannarna, det är ju därför vi blev så förundrade av hans utbrott igår. Han har förut klagat över grill-os vilket ledde till att vi flyttade på grillen för att blidka honom. Detta ledde tyvärr till att den står avigt till nu, och tar mycket plats, men vad gör man inte för grannsämjan tänkte vi...
    Dock känns det galet om jag ska vara tvungen att fråga grannen om lov för att sitta ute på min egen tomt! Om vänner kommer över på en fika, eller om jag å min sambo känner för att spela TP ute så ska vi väl inte behöva ansöka om lov för det... Om jag skulle fråga vilka tider som passar så skulle han förmodligen säga att det ska vara knäpptyst kl 21, vad svarar man då liksom... När han flyttade in här så stod jacuzzin redan på vår baksida, så den är ingen nyhet.
    Det svåra är att vi tycker att det är normalt med lite ljud i bostadsområdet, medans han verkar vilja bo i ett tyst vakuum?
  • Anonym (hoppla)
    Lindreas skrev 2011-07-18 16:28:59 följande:
    Fast om man har fönstret öppet så får man lite skylla sig själv om man blir störd.
    Ja, alltså det var så vi kände det också. Han hade ju två val: Antingen stänga fönstret och slippa höra att två män sitter och pratar eller att ställa till ett bråk... Om man nu är väldigt känslig för ljud så ska man kanske inte brusa upp på alla andra utan försöka lösa det med tex öronproppar som någon föreslog?Obestämd
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (Nisse) skrev 2011-07-18 17:00:43 följande:
    Det brukar ju normalt sett finnas två versioner en sådan här gång, så jag undrade.

Hos oss är det "tyst efter kl 22" som gäller. Dvs man ska visa extra hänsyn i bostadsområdet sent på natten och särskilt om det är en arbetsdag efteråt.

Men det är alltså inte er första konflikt (tänker på grillen där ni osade ned hans balkong) med denna granne.
    Nej, med grillen blev det ingen konflikt. Han berättade att de fick in grill-os i deras sovrum och då bad vi om uräkt och flyttade på den! Han var inte sur då.
    Däremot sågade han av en stor gren på vårt träd utan att fråga om lov först! Eftersom vi inte ville tjafsa så sa vi inget om det utan bet oss i tungan istället. Om man sågar av grenar utan att ta hänsyn till årstid så kan trädet dö...
    Tyst effter kl 22? Betyder det att man inte får sitta på sin tomt och prata?
  • Anonym (hoppla)

*puff*

• Anonym (hoppla)
    Anonym skrev 2011-07-18 22:22:32 följande:
    Men hur många decibel kan det bli inne av lite småprat, jaccuzzi och lite musik om man har fönstren stängda? Det är ts och hennes familjs rätt att göra vad de vill i sin trädgård när de vill!
    Jamen tack, det var precis det jag menade!
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 21:54:48 följande:
    Kanske att han överdrev men jag tycker också att det är respektlöst att sitta ute och spela musik och prata vid halvtolv på en vardag. Ofta låter man mer än vad man själv tro, speciellt om man kanske har tagit en öl eller två. Låter inte en sån där jacuzzi också? Eftersom det är stor risk att nån i området måste upp och jobba, och eftersom vi befinner oss i en sommarmånad då det kan bli varmt om fönstrena är stängda, så får man ju tänka till lite och ta hänsyn.
    Jag jobbar skift-schema, kan jag då kräva att grannarna ska rätta sig efter det och alltså inte får prata i sin trädgård dagtid, eller på helger? Nej, naturligtvis inte!
    Vi tycker att man ALLTID ska respektera sina grannar och visa hänsyn, vi är inte högljudda när klockan är mycket, vi har själva barn. Men vi anser faktiskt inte att man kan klassa prat som en störning!
  • Anonym (hoppla)

Idag försökte min sambo prata med grannen och började med att be om ursäkt för att han spelat musik och stört på det sättet, men Nisse var bara arg och började gapa diekt. Han menade på att de inte skulle suttit kvar och pratat. Och Nisses fru sa "jag hörde faktiskt att ni pratade där nere kl 01.30 på natten! (I vårt ute-rum)Så får det inte vara!" Men herregud, människan menar alltså på allvar att man ska vara tyst som en mus för att de inte ska bli störda! Vi sa det att man måste faktiskt få prata normalt, att du hör att vi pratar kan inte räknas som en störning, det är bara att räkna som normala ljud. "Nej, det ska vara tyst!" SUCK!!! Usch, vi tycker det här är jättejobbigt då vi stått ut med en hel del konstigheter från deras sida för att inte starta nåt tjafs. Och nu i veckan kommer våra kompisar från Småland på besök och vill bada i tunnan...

• Anonym (hoppla)
    Anonym skrev 2011-07-18 22:55:24 följande:
    Ja, att sitta i sin egen trädgård på sommarnätter är normalt! Grannen har nappast sitt sovrumsfönster ovanför ts uteplats...
    Det är 3-vånings radhus, jacuzzin och baksidan är på plan 1, grannens sovrumsfönster är på plan 3 en bit åt höger. Jag gick upp till plan 2 för att kolla om de var kvar i tunnan men det gick knappt att höra att de var där, man hörde ett mummel. Så på plan 3 en bit åt höger måste det ju höras ännu mindre?
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 22:50:28 följande:
    Som sagt, ofta så vet man nog inte själv hur mycket man låter. Speciellt mörka basröster på män låter jättemkt och jag kan själv ha svårt att sova när t ex min tonårsson pratar i huset även om det är flera väggar emellan.

Men du verkar ju redan ha bestämt dig för att grannen har fel och ni har rätt, så varför fråga här om du bara vill ha medhåll?
    Vi försöker ta in olika åsikter och diskutera och få olika infallsvinklar på det hela. JAG satt ju inte ute, utan var inne i vårt hus några få meter från tunnan, där var det tyst...
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 23:01:59 följande:
    Fast nu kanske grannen behövde sova just den här natten... Han skulle ju upp och jobba.

Att inte kunna maka sig in utan att sitta kvar därute trots att man har fått höra att man stör nån som försöker sova, det tycker jag är hänsynslöst. Så himla svårt kan det ju inte vara att gå in och sätta sig för att fortsätta samtalet.

Jaja, jag är glad att jag slipper er som grannar i varje fall och jag måste ha haft tur med mina.Glad
    De anser att vi bara ska få sitta kvar ute på fredagar och lördagar, för då ska de inte upp och jobba dagen efter! Vi försökte förklara att man dessutom får ha lite mer tålamod när det dessutom är semestertider och att det inte kan vara rimligt att vi ska behöva lägga in vår semester efter deras schema. Det är sommar för helsike, får man inte sitta ute och mysa då? Vad 17 ska jag då med trädgården till? Och återigen, de pratade lågmält!
  • Anonym (hoppla)
    Anonym (sömnstörning) skrev 2011-07-19 06:19:19 följande:
    Jag tycker tvärtom. Vill man ha full frihet att vara uppe på nätterna och umgås eller göra vad som helst så ska man bosätta sig långt från andra, i ett villaområde med marginal mellan husen eller på landet kanske hellre. 

De som bor tätt är oftast inte de som kan välja. Därför är hänsyn viktigare än att hävda sin egen rätt att ta plats. 

Ju fler inlägg TS skriivt här, desto mer övertygad blir jag om att det hela handlar om "rättigheter" för TS och även om grannen verkar mer grinig än genomsnittet uppfattar jag från TS resonemang att han kanske har en del anledningar trots allt. 
    Ja, jag håller ju inte riktigt med där. Om man ska visa hänsyn till varandra så ska det väl inte bara komma från vår sida? Precis som vi visar hänsyn genom att inte festa, vara högljudda, säger åt våra barn om de är för gapiga, så bör väl grannen också visa hänsyn till att vi vill kunna ha ett normalt socialt liv på sommarhalvåret? Det hör till att kunna sitta ute och fika, spela kort, ta en drink etc på sommaren. Hela dagarna har de huset hermetiskt tillslutet, men på kvällen så öppnar de sina sovrumsfönster på baksidan. Sovrumsfönstrena på andra sidan är stängda. Att säga till oss att vi bara kan vara ute på fre, lör är ett hån mot oss eftersom de mycket väl vet att min sambo jobbar då! Att begära att ens omgivning ska göra alla uppoffringar utan att visa någon god vilja själv finner inte jag rimligt. Om vi är ute och pratar och de inte tål att höra att någon pratar (de kan omöjligt höra mer än ett mummel) så får de väl stänga sina fönster.
    Hänsyn är dessutom något han ej kan stava till ens. En dag kom han och pratade om hur det såg ut i vårt vardagsrum, då har han hängt ut över balkongen och stirrat in på vår sida! Jag höll på att trilla baklänges! Sen dess har vi inte vågat "mysa" i soffan utan har varit rädda att han kan titta in. Jag ska väl för 17 kunna gå naken i mitt eget vardagsrum?!
  • Anonym (hoppla)
    Anonym skrev 2011-07-19 09:05:54 följande:
    Hur tänker du nu? Vem ska stötta dig i att grannen, som äger sitt eget hus, ska vara tyst efter 22 på vardagar? Tror du polisen ska komma ut och säga till ts m. familj att de inte får bada, prata och lyssna på musik i sin trädgård på nätterna?
    Ska faktiskt tillägga här att vi sprang på ett par poliser igår och frågade om de visste vad som gällde. De menade på att om de skulle åka ut på ett jobb där någon klagade på att grannen stör, och det visar sig att man sitter och pratar i sin egen trädgård så skulle de säga åt grannen att stänga sina fönster istället. De menade på att det var helt OK. Jag ska kolla vidare om jag hittar någon lagparagraf av något slag, nån som vet?
  • Anonym (hoppla)

Nej, radhus med friköpt tomt.

• Anonym (hoppla)

Idag när vi skulle iväg gick min sambo ut å startade bilen och började lasta in barnen, då öppnar grannens fru dörren och skriker att det är max 1 minuts tomgångskörning! Visst, det har hon rätt i men bilen var kokhet... Sambon bet sig i läppen och stängde av, hon smällde igen dörren. Snacka om att söka bråk!!!

• Anonym (hoppla)

Vi bor i radhus, med friköpt tomt.

• Anonym (hoppla)

Nån som varit med om liknande?

Svar på tråden Grannbråk i radhus...