Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1

Grannbråk i radhus...

Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 17:08:39 följande:
    Nej, med grillen blev det ingen konflikt. Han berättade att de fick in grill-os i deras sovrum och då bad vi om uräkt och flyttade på den! Han var inte sur då.
    Däremot sågade han av en stor gren på vårt träd utan att fråga om lov först! Eftersom vi inte ville tjafsa så sa vi inget om det utan bet oss i tungan istället. Om man sågar av grenar utan att ta hänsyn till årstid så kan trädet dö...
    Tyst effter kl 22? Betyder det att man inte får sitta på sin tomt och prata?
    Klart  man får sitta på sin tomt och prata. Klart man ska visa hänsyn, men folk måste ju förstå att när det är sommar och folk har semester, så bjuder man ju hem folk även mitt i veckan osv. 

Har svårt att förstå att folk som är så känsliga för ljud, väljer att bo så nära andra.

• Tonårsmamman1
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 22:33:06 följande:
    Jag jobbar skift-schema, kan jag då kräva att grannarna ska rätta sig efter det och alltså inte får prata i sin trädgård dagtid, eller på helger? Nej, naturligtvis inte!
    Vi tycker att man ALLTID ska respektera sina grannar och visa hänsyn, vi är inte högljudda när klockan är mycket, vi har själva barn. Men vi anser faktiskt inte att man kan klassa prat som en störning!
    Klart man inte kan. Och ni har ju faktiskt visat just denna granne att ni visar hänsyn, när ni flyttade grillen för hans skull. Dessutom stängde din kille av musiken. Prata ni på.  Dessutom är det väl så om man sitter ute och pratar en kväll och har grannar nära inpå så pratar man automatiskt lite tystare, eftersom man vet att det hörs bättre när allt är tyst omkring. Och man vill ju inte ha grannar som sitter och tjuvlyssnar.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 22:45:23 följande:
    Det kan låta tillräckligt mycket för att störa.

Om man väljer att bo så nära inpå andra så måste man ta hänsyn till andra människor när klockan är halvtolv på natten. Hade grannen klagat klockan nio, då hade jag tyckt annorlunda, men nu var klockan halvtolv.

Om man tar hänsyn till andra, istället för att som nån annan skrev sätta sina "rättigheter" först och säga att det finns minsann ingen lag emot att prata ute på sin egen uteplats, så brukar det här med grannsämja funka så mycket bättre.
    Det är skillnad på om man gör det varje kväll, eller om det händer någon enstaka gång. 

Tycker TS redan visat att hon tar hänsyn till sina grannar. 
  • Tonårsmamman1
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 23:02:14 följande:
    Det är 3-vånings radhus, jacuzzin och baksidan är på plan 1, grannens sovrumsfönster är på plan 3 en bit åt höger. Jag gick upp till plan 2 för att kolla om de var kvar i tunnan men det gick knappt att höra att de var där, man hörde ett mummel. Så på plan 3 en bit åt höger måste det ju höras ännu mindre?
    Du verkar ha en granne som klagar lite i onödan. Tycker ni visade hänsyn när ni stängde av musiken. 
  • Tonårsmamman1
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 23:10:38 följande:
    De anser att vi bara ska få sitta kvar ute på fredagar och lördagar, för då ska de inte upp och jobba dagen efter! Vi försökte förklara att man dessutom får ha lite mer tålamod när det dessutom är semestertider och att det inte kan vara rimligt att vi ska behöva lägga in vår semester efter deras schema. Det är sommar för helsike, får man inte sitta ute och mysa då? Vad 17 ska jag då med trädgården till? Och återigen, de pratade lågmält!
    Och om de hade jobbat skift, hade ni fått deras schema då? Hör de inte själv hur dumt det låter? 
Svar på tråden Grannbråk i radhus...