• Anonym

Grannbråk i radhus...

Konstig granne. Självklart har ni rätt att prata på er tomt, så länge ni inte skriker och har fest med högmusik. Kontakta föreningen och ta upp det där, att man får vara ute på sin gård och tala normalt utan att behöva bli utskälld.

• Anonym

Lite ljud är väl en sak, men inte dygnet runt och inte hur mycket som helst. Oavsett hur man bor, tycker jag iaf. Där jag bor har jag senaste veckan störts av grillos ett antal gånger, cigarettrök så många gånger att det inte går att räkna, folk som spelar Guitar Hero och liknande fram till mitt i natten, grannar som bråkar efter kl 24, centrifugerande tvättmaskiner både sent och tidigt, barn som leker med ett sånt där bankbräde före halv sex på morgonen och en himla massa annat. Jag är fullt medveten om att jag bor i ett område med många familjer, och räknar inte med att det ska vara knäpptyst, men jag vill i alla fall kunna få sova mer än ett par timmar varje natt, särskilt när jag ska upp och jobba sen! Har försökt prata med några av grannarna, men de menar att de har sommarlov och semester och inte ska behöva ta det lugnt för att andra ska upp och jobba... suck... tydligen har grannarna efter jag pratat med dem klagat hos både den ena och den andra på att jag duschar halv sju på morgonen, vilket är mer eller mindre ett måste innan jag ska på jobbet... Men, jag kan väl inte hjälpa att de har ledigt och jag måste jobba?!

• Anonym
    Anonym (sömnstörning) skrev 2011-07-18 17:27:18 följande:
    Jag går nog på denna Nisses linje.... Tyst efter 21 eller 22 brukar vara det vanligaste vad jag vet. Är det många människor som ska komma överens och man riskerar att gå in på varandras "revir" ska man nog räkna med att det är snarare fler timmar än färre, då det bör vara tyst i ett bostadsområde. 

Jag misstänker att ts Nisse inte skulle beskriva relationen på samma sätt som ts...
    I "vanliga" bostadsområden med hus som man äger finns inga regler...
  • Anonym
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 21:44:18 följande:
    *puff*
    Varför? Ni FÅR enligt lagen vara ute i er trädgård och bada och prata när ni vill!
  • Anonym

Fy fan för radhus. Skulle mer än gärna bränna upp hela skiten här, med grannarna i förstås.

• Anonym
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 21:54:48 följande:
    Kanske att han överdrev men jag tycker också att det är respektlöst att sitta ute och spela musik och prata vid halvtolv på en vardag. Ofta låter man mer än vad man själv tro, speciellt om man kanske har tagit en öl eller två. Låter inte en sån där jacuzzi också? Eftersom det är stor risk att nån i området måste upp och jobba, och eftersom vi befinner oss i en sommarmånad då det kan bli varmt om fönstrena är stängda, så får man ju tänka till lite och ta hänsyn.
    Men hur många decibel kan det bli inne av lite småprat, jaccuzzi och lite musik om man har fönstren stängda? Det är ts och hennes familjs rätt att göra vad de vill i sin trädgård när de vill!
  • Anonym
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 22:28:33 följande:
    Jamen tack, det var precis det jag menade!
    Forstätt leva ert liv, ha roligt och om grannen stör sig så be denne att stänga sina fönster. Ni har rätt att ha ett normalt liv i ert hus även om han/hon ska upp och jobba!
  • Anonym
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 22:47:52 följande:
    Så att nödvändigtvis behöva sitta ute och prata på sin uteplats mitt i natten, som råkar befinna sig under grannarnas sovrumsfönster, är alltså ett "normalt liv"? Och det är onormalt att behöva sova vid den tiden?

Ja, att sitta i sin egen trädgård på sommarnätter är normalt! Grannen har nappast sitt sovrumsfönster ovanför ts uteplats...
  • Anonym
    Anonym (Reva) skrev 2011-07-18 22:50:28 följande:
    Som sagt, ofta så vet man nog inte själv hur mycket man låter. Speciellt mörka basröster på män låter jättemkt och jag kan själv ha svårt att sova när t ex min tonårsson pratar i huset även om det är flera väggar emellan.

Men du verkar ju redan ha bestämt dig för att grannen har fel och ni har rätt, så varför fråga här om du bara vill ha medhåll?
    Det är väl inte grannens prob lem att du har svårt att somna om det är ljud utanför? Om man pratar så stör man inte, även om vissa känsliga kan anse det. men ni skulle kanske fundera på att ljudisolera huset?
  • Anonym
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-18 23:02:14 följande:
    Det är 3-vånings radhus, jacuzzin och baksidan är på plan 1, grannens sovrumsfönster är på plan 3 en bit åt höger. Jag gick upp till plan 2 för att kolla om de var kvar i tunnan men det gick knappt att höra att de var där, man hörde ett mummel. Så på plan 3 en bit åt höger måste det ju höras ännu mindre?
    Jag förstår precis men vissa gillar att klaga och anser att andra ska anpassa sig efter dem. Fortsätt ha trevligt!
  • Anonym

Jag skulle inte ha haft musik på utomhus kl 23.30, däremot så tycker jag inte att man kan ha några åsikter om att folk sitter och pratar med normal samtalston i sin egen trädgård. Å andra sidan så hade jag nog gått in efter första påpekandet, för grannsämjans skull. JAg tror att när folk väl säger till så har de ofta retat upp sig under en längre stund och då fortsätter de att vara arga en stund till oavsett vad som händer. Däremot så var det konstigt att grannen fortfarande var sur när din man föröskte be om ursäkt flera dagar senare. Då har ni ju liksom gjort vad ni kan - vill han fortsätta att tjura så är det inte mycket att göra åt saken.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-18 23:11:12 följande:
    Jag skulle inte ha haft musik på utomhus kl 23.30, däremot så tycker jag inte att man kan ha några åsikter om att folk sitter och pratar med normal samtalston i sin egen trädgård. Å andra sidan så hade jag nog gått in efter första påpekandet, för grannsämjans skull. JAg tror att när folk väl säger till så har de ofta retat upp sig under en längre stund och då fortsätter de att vara arga en stund till oavsett vad som händer. Däremot så var det konstigt att grannen fortfarande var sur när din man föröskte be om ursäkt flera dagar senare. Då har ni ju liksom gjort vad ni kan - vill han fortsätta att tjura så är det inte mycket att göra åt saken.
    Ingen musik? Det är skillnad på musik och musik. Lite lättsmält musik ute i badet är inte störande men hårdrock och grillparty med 40 pers stör nog... Men båda är tillåtna i den egna trädgården även om det är måndag.
  • Anonym
    Anonym (sömnstörning) skrev 2011-07-19 06:19:19 följande:
    Jag tycker tvärtom. Vill man ha full frihet att vara uppe på nätterna och umgås eller göra vad som helst så ska man bosätta sig långt från andra, i ett villaområde med marginal mellan husen eller på landet kanske hellre. 

De som bor tätt är oftast inte de som kan välja. Därför är hänsyn viktigare än att hävda sin egen rätt att ta plats. 

Ju fler inlägg TS skriivt här, desto mer övertygad blir jag om att det hela handlar om "rättigheter" för TS och även om grannen verkar mer grinig än genomsnittet uppfattar jag från TS resonemang att han kanske har en del anledningar trots allt. 
    Hur tänker du nu? Vem ska stötta dig i att grannen, som äger sitt eget hus, ska vara tyst efter 22 på vardagar? Tror du polisen ska komma ut och säga till ts m. familj att de inte får bada, prata och lyssna på musik i sin trädgård på nätterna?
  • Anonym
    Anonym (hoppla) skrev 2011-07-19 09:16:44 följande:
    Ska faktiskt tillägga här att vi sprang på ett par poliser igår och frågade om de visste vad som gällde. De menade på att om de skulle åka ut på ett jobb där någon klagade på att grannen stör, och det visar sig att man sitter och pratar i sin egen trädgård så skulle de säga åt grannen att stänga sina fönster istället. De menade på att det var helt OK. Jag ska kolla vidare om jag hittar någon lagparagraf av något slag, nån som vet?
    Kolla den kommunala ordningsstadgan, finns på din kommuns hemsida!

Polisen skulle nog tycka det var en onödig utryckning om man inte lever rövare och bråkar.
  • Anonym

kolla vad som står i stadgarna. hos oss skall man vara tyst från kl 22 (dvs ingen hög musik eller tv mm) men självklart får man prata å umgås!

• Anonym

Det är vid såna här tillfällen som djävulen kommer fram i mig ..jag hade badat mer tunna än ni gjort någonsin, och suttit ute så många kvällar som möjligt och pratat :)

Svar på tråden Grannbråk i radhus...