• TantHallon

Blåsor på tungan - vad kan ni äta och dricka? Behöver hjälp till liten

Hej. Vad äter och dricker du som har blåsor på tungan (afte)? Vad bör man undvika?

Har en liten tjej på drygt ett år som eventuellt har afte. Hon vill inte dricka vanligt vatten, vill nästan bara dricka välling, äta smör och lite lite pasta. Hon provar försiktigt när man ger annan mat men sedan vill hon inte ha mer. Hon plockar i sig en del mat själv (korv, frukt, bröd)  men det mesta kommer ut igen. Jag har förstått att blåsor (fast ofast ser det ut som gropar/sår) kan göra väldigt ont, speciellt när man äter. Vi har kontaktat vården men det går trögt och hon har haft det här så länge nu (av och till, mest till).

• Svar på tråden Blåsor på tungan - vad kan ni äta och dricka? Behöver hjälp till liten
  • mittenavapril

MIn tjej hade detta problem veckan innan midsommar. Det började med att hon fick ont i munnen och klagade på det, sedan blev det värre och värre. Blåsor uppstod som var gula i mitten. Hon sög på natten dygnet runt. Skrek rätt ut om hon fick något i munnen. Dag två gick jag till läkaren och där konstaterades streptockoker, alltså svinblåsor. Det blev antibiotika. Febern som hon hade var bara 38 grader.  Det enda tjejen åt var ett glas välling per dygn. hon fattade att hon skulle dricka hela glaset och att det skulle göra ännu ondare om hon tog småsippar. Gjorde hon det så skrek hon rakt ut. Honär 3 år.

• skorpionen80

Får man verkligen afte på tungan? Det gör som mest ont i början, då man rör munnen efter att den varit stilla. Typ lite som sår som spricker... Undvik surt och annat som svider.

• arianne03

Det finns ju receptfria medel på Apoteket som lägger sig som en hinna över så det inte gör lika ont, vet dock inte om man kan ha det på så små barn. Men har hon det verkligen på tungan?

• TantHallon

Tack för tips, jag tar gärna emot fler.

Jo hon har blåsan/såret på tungan (ser oftast ut att vara en i taget). Det kan ev vara något annat än afte men vet inte vad i sådana fall. Ska kolla tipset ovan men hon har ingen feber.

Vi har testat AftMed men det är lite svårt att få på rätt ställe på en så liten.

• arianne03
    TantHallon skrev 2011-07-19 11:20:27 följande:
    Tack för tips, jag tar gärna emot fler.

Jo hon har blåsan/såret på tungan (ser oftast ut att vara en i taget). Det kan ev vara något annat än afte men vet inte vad i sådana fall. Ska kolla tipset ovan men hon har ingen feber.

Vi har testat AftMed men det är lite svårt att få på rätt ställe på en så liten.
    Hm, jobbigt. Här är en sida med mer info och tips, dock är det inte en medicinsk sida, så man får väl värdera råden själv. www.afte.se
  • TantHallon

Har lite svårt att komma på vad man kan dricka som inte svider, förutom mjölk antar jag. Tips? Vilka frukter känns ok att äta?

• skorpionen80

Vatten funkar bra för min del. Absolut inte juicer. Kanske kan saft också funka. Vill hon ha frukt? Jag hade nog försökt få i henne riktig mat istället, viktigare för kroppen. Annars är väl banan den enda frukten jag kommer på som bör funka. Citrusfrukter är sura, äpplen är sura, plommon mm kan vara för surt. Det är mina erfarenheter, vet inte om det är så för alla..

Svar på tråden Blåsor på tungan - vad kan ni äta och dricka? Behöver hjälp till liten