• vincitomnia

Nytt jobb och gravid, hur skulle du göra?

Hej på er,
    Jag är 26 år och är gravid och är nu osäker på hur jag ska tänka kring detta.

Jag har jobbat sen 1 april (4 månader) på mitt första riktiga jobb efter universitetsstudier och jobbar just nu som projektledare på ett IT företag och trivs otroligt bra. Jag har just nu provanställning till 6 månaden, därefter är tanken att jag får fast anställning.

Vi är ett litet företag med ca 8 personer där jag har fått en central roll. Nu har jag blivit oplanerat gravid och känner mig osäker hur detta kommer att uppfattas från min arbetsgivare.

Hur skulle ni göra, är det vanligt att man får "sparken" som nyanställd när man blir gravid? Jag vet inte alls hur detta uppfattas då jag vistas bland karriär människor.

Tar gärna emot tips och råd från era erfarneheter

• Svar på tråden Nytt jobb och gravid, hur skulle du göra?
  • Lena

Det är bara två månader på din provandtällning. Jag hade inte berättat innan den var över.

• vincitomnia
    Lena skrev 2011-07-19 12:54:25 följande:
    Det är bara två månader på din provandtällning. Jag hade inte berättat innan den var över.
    Blir det inte snikigt av mig att berätta en vecka efter jag gått vidare till fastanställning berätta att jag är gravid, känns inte heller bra, känns falskt?

Eller har jag fel?
  • Ellieott

Undrar jag också! Går in i vecka 12 min första dag på nya jobbet... som vikarierande enhetschef åt en som är mammaledig... hjälp..

Lycka till till dig!

• 0rion

de får inte avskeda dig på grund av att du är gravid. det är diskriminering

• Annelie 76

Du behöver tekniskt sett inte berätta alls för din arbetsgivare att du är gravid. Dock kommer det ju märkas småningom och du behöver ju säga till att du ska vara ledig. Men jag skulle vänta tills efter jag fått fast, faktiskt gjorde jag det själv. Dock är mitt företag väldigt barnledigvänliga så jag var aldrig orolig...

Jag berättade efter RUL som jag gjorde i vecka 18. Det syntes inte särskilt mycket på mig då men nån enstaka hade väl börjat misstänka... Blev anställd i vecka 13.

• Fru Sveden

Jag har fått sparken pga graviditet så jag har två olika råd att ge dig i'm hur du kan göra!
    1. Du väntar tills du är fastanställd då är det mycket svårare att bli av med dig m.m

2. Du berättar nu för att vara snäll, men räkna stenhårt med att du får sparken. Som provanställd kan du bli sparkade utan anledning. När du pratar med chefen så spela in samtalet med din mobil. Säger dom att du får gå pga graviditet är dom korkade och det går att använda mot dom (

• Fru Sveden

Äsch mer än hälften av mitt inlägg försvann
    Summering. Spela in samtalet med chefen om du berättar nu med din mobil och om du får sparken så anmäl till JämO. Skit i facket. Det är företaget uppgift att bevis att du inte blivit diskriminerad inte din uppgift att bevisa att du blivit det

Lycka till

• 0rion
    Fru Sveden skrev 2011-07-19 23:12:12 följande:
    Äsch mer än hälften av mitt inlägg försvann
    Summering. Spela in samtalet med chefen om du berättar nu med din mobil och om du får sparken så anmäl till JämO. Skit i facket. Det är företaget uppgift att bevis att du inte blivit diskriminerad inte din uppgift att bevisa att du blivit det

Lycka till
    tror inte det är lagligt att spela in samtal sådär.

hur gick du vidare i ditt fall?
  • Mysgosmys

Du behöver inteb erätta, säg bara att du inte visste själv att du är gravid förrän efter två månader. Annars så är det väl vanligt att man inte berättar förrän i vecka 12?

Jag var nygravid när jag började på mitt jobb, fick dock missfall efter en månad så det var ju bara bra att jag inte berättat för nån.. 

• Lisa75
    0rion skrev 2011-07-20 07:24:03 följande:
    tror inte det är lagligt att spela in samtal sådär.

hur gick du vidare i ditt fall?
    Det är lagligt att spela in samtal så länge en av personerna som är med i samtalet är medveten om att inspelningen sker.
Svar på tråden Nytt jobb och gravid, hur skulle du göra?