Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet

Hej!
    Läser era amningstips... Vi tränar och tränar, men hon är ju bara i v. 36+5 så det går väl si sådär...
     Min  skrutta (M) är ju för tidigt född, så jag är hela tiden orolig att hon får för lite mat (väger 2370 nu...). Trött, trött, trött... men det är väl till att hålla ut bara, som ni skriver.

• Saftmedbulle
    Inna skrev 2012-08-13 21:18:03 följande:
    Har du "flyttat" över till den här tråden tidigare eller har jag missat det?? Grattis i alla fallGlad Så du fick en liten en, hoppas ni mår bra både du och tjejen. Min syster fick sitt första barn några veckor tidigt, även om hon inte var prematur utan bara lite för tidig tyckte de det var så körigt med matning var tredje timma dygnet runt i början så jag kan bara tänka mig hur det är med en ännu mindre. Hoppas amningen kommer igång, annars blir det nog bara bra med ersättning också!
    Hej!
    Tack för grattis!
    Nä... just den här tråden har jag inte varit i tidigare... Det var ju fjärde gången gillt för min del, innan det blev någon bebis (tre missfall). Så! Nu är min bebis äntligen här (vi har försökt sen april 2010) och då passade jag på att gå med här. En hel del bekanta "ansikten" sen tidigare.
    Amningen funkar bättre och bättre, så vi har goda förhoppningar.

ceke: ja, jag har blivit sjuk... det var i samband med graviditeten, därav kejsarsnittet i v. 30. De har inte hittat något specifikt än, men misstänker någon form av tumör. Ska på min tredje lungröntgen nästa vecka (låg på sjukhus i fem veckor nu under sommaren). Det jobbigaste är ovissheten :(
  • Saftmedbulle
    Råttentottan skrev 2012-08-15 09:11:12 följande:
    Saftis: Hon kanske bara är för liten och svag för att amma än, min lilla vägde ca 2700g, du kanske får vänta till hon är ca 3000 g el så innan hon fixar sugkraften.

Syskon, jag tänkte nog vänta till lillan är 1,5 år el så innan vi börjar försöka. Har en känsla av att det kan gå fortare denna gång.
    Tack för tips! Så tänker jag oxå. Ska försöka inte oroa mig.

Vad gäller syskon för oss... Nä. Med tanke på alla komplikationer med den här graviditeten OCH min ålder så blir det inga fler för vår del. Men! Pepp till er som ska jobba på syskonverkstaden!
  • Saftmedbulle

Tack för pepp!
    Tänk att ni redan börjat jobba... tyckte det var alldeles nyss som ni fick era knoddar...
    Vad jag vet så här långt så är jag nog sjukskriven månaden ut. Min man vårdar barn, så ingen av oss är föräldralediga än. Om allt går planenligt så kan jag vårda barn efter sjukskrivningen och när lillstumpan är utskriven från neo kan det bli föräldraledighet för mig (en djungel det där... försäkringskassan är helförvirrad i vårt fall).

• Saftmedbulle
    Annelie77 skrev 2012-08-27 11:21:21 följande:
    Och jag glömde - idag hittade E sin fot :) så gulligt!

Vad mysigt!

M hittar ibland sin tumme och det verkar som "oj, vad är det där? Den kanske man kan suga på..." Längtar tills hon blir lite större och kan kommunicera ännu mer :) 
  • Saftmedbulle

Råttan: Har oxå torra slemhinnor... litet aber, men man får väl införskaffa glidmedel. Vi kör oxå kondom och ja... extra viktigt för oss att skydda oss eftersom vi är rekommenderade att inte "skaffa" fler barn (pga av komplikationerna i den här graviditeten) och jag är ju ruskigt fertil för min ålder så... ingen chansning här inte... Ingen tvåa för oss alltså :( Har förklarat för M att hon inte kommer att få något syskon.

Annica: Oj, redan mens? Min har inte kommit än, men det är väl så när man ammar, har jag hört.  

• Saftmedbulle
    acinna skrev 2012-08-27 18:53:07 följande:
    Jag helammade och fick mens när Ella var knappt 11 veckor... Hade hoppats på att slippa den längre än så.

Angående preventivmedel så valde vi kondom, mycket för att jag inte klarar av något med hormoner, och inte vill ha kopparspiral. Har rikliga blödningar som det är... Och, så ville vi kunna försöka få igång bebisverkstan när vi ville. Och det behövdes visst bara en månads försök!

Idag har vi lämnat dottern på förskolan helt ensam för första gången, och då har hon bara varit där 4 timmar innan. Hon var hur glad och nöjd som helst! Vår dotter har blivit stor!!! 
    En månad!? Wow... häftigt!
  • Saftmedbulle
    Polarlantis skrev 2012-08-29 10:01:18 följande:
    Hej alla!
    Saftis: men din stackare vad du ska igenom mycket skit! Hoppas så att det går bra med röntgen och allt och om dom hittar ngt isf hittar en snäll tumör! Håller alla tummarna för dig!!! Men det är underbart att du är i den här tråden nu för tiden, tjoho!!! 

Ceke: Förstår att det blir stor skilnad att börja jobba och framförallt på heltid. Men KUL att plutten börjat gå! Kekke kommer nog få fullt upp som du säger :)

Ang mens/sex: Ja här kommer vi ingen vart alls...sambon är mer än lovligt frustrerad och ni vet ju hur jobbigt jag kan tycka det är i vanliga fall (under bebisgörartiden iaf) och nu har jag enormt dåligt samvete för att jag inte läkt ihop ÄNNU! Idiotiskt, det är ju inte som om jag valt det själv iksom men ändå... Nu blir det liksom värsta grejen med S E X...inte som jag tänkt mig att det kunde få hända lite som det vill...nu är plutten två månader och här har jag fortfarande ont, SUCK! HATAR att känna att man snart MÅSTE ha sex liksom...stööön...vill bara komma in i ngn bra "lunk" med sånt igen, nu när man inte ska göra barn liksom...
    Mensen trodde jag kom tilbaka...men icke, det var bara lite lätta flytningar och sedan inget igen...jaja, när som helst antar jag...

EGO: Plutten käkar och växer och igår hade vi läkarkontroll och allt var kanon. 7kg och 62 lång, man blir stark på kuppen :) Tack för alla svar om att leka själv osv! Jag låter honom hållar så länge han är nöjd :) Imorgon ska jag hämta lekhage, blir kanon så han kan vara på golkvet utan att en stor best trampar på honom! Återkontroll hos BM imorgon och jag hoppas det ska vara bra... Undrar om hon sätter sprial då? För det  vill jag testa, kopparvarianten, Har annars så jättesmå blödningar så det borde funka kan jag tycka...

Måste fråga: urinkäckage någon? Har lite nu, men inte i början IRRITERANDE!!!! Någon som märkar skilnad med knipövningarna??

Måste också fråga om ni alla är i tipp topp shape och kommer i era kläder efter 2 mån???? Blir GALEN! Ser inte så tjock ut och trodde att en stl större jeans skulle funka,..,.inte...testade stl 44...funkade inte heller i midjan så nu skiter jag i att köpa byxor utan får gå i mina gravidjeans ett tag till. MOPRR!! PANIK! TJOCK!!! USH!!! Kommer ju inte i ngra tröjor heller för allt är för tyght över ryggen. Känns som hela skelettet blivit störra :( Äter bra, rör mig, äter inte onyttigheter...vad mer ska man göra???????????????????????????????           

Ha, ha - det där skulle jag ha kunnat skriva... alltså ja... är både tjock (ser ut som om jag är i sjätte månaden minst) och har urinläckage. Vet inte heller vad jag ska göra (lever oxå hälsosamt). Ska till en sjukgymnast nästa vecka och hoppas kunna få några bra träningstips.
  • Saftmedbulle

Vi är utskrivna från neonatal nu och ska på BVC för första gången imorgon... ska bli skönt. Sist vägde M 2860g, så snart är hon en "riktig" bebis...

• Saftmedbulle
    acinna skrev 2012-09-10 21:29:54 följande:
    Saftis: Så roligt!!! Nu väger hon ju bara knappt 200 gram mindre än min skrutta när hon föddes, och då på BF+6!!!
    Hoppas ni slipper sjukhus på ett bra tag nu! Och hoppas att de an hitta "felet" på dig, och att du snart mår bra också! 
    Tack! Ska få provsvar om två veckor... Hoppas de vet något mer då.
Svar på tråden Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet