Inlägg från: Råttentottan |Visa alla inlägg
  • Råttentottan

Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet

Hej tjejer! Grattis till bebisarna.

En fråga: vi har börjat kolla på vagnar.

Är det någon som har erfarenhet elller har hört något om Emmaljunga Nitro City (den med svängbara framhjul) el Babyjogger City Select (dito hjul) i snö?
  • Råttentottan

Acinna: Vi hoppas också på syskon till lilltjejen jag har i magen (v.22+0 idag) och tänker lite framåt. Enda nackdelen med Babyjoggern verkar vara att den inte går in i vår hiss men vi har barnvagnsrum på entreplan så det kanske går ändå. Dessutom är den litet längre ca 110cm (vid ett barn, 134 cm med två barn i) mot Emmaljungas 90cm med tanke på bussar och t-bana. Den verkar vara väldigt smidig och lättkörd, vi provkörde den på affären igår, maken är dessutom lång.

• Råttentottan

Hjälp tjejer, försöker ansöka om föräldrapenning med e-leg, varför kan man bara ansöka ett år from nu? Vill lägga in hela mitt år på en gång (dvs 30 juli 2012-31 juli 2013).

/R

• Råttentottan

Alles klar, ringde F-kassan. Maken måste först överlåta dagar till mig och det registeras, innan jag kan söka hela min period.

• Råttentottan

I fredags morse den 6 juli  på morgonen tittade vår lilla dotter ut. 2715 g och 47,5 cm, BF-24, dvs v. 36+4.
    Allt gick bra, vi slapp snitt. Vattnet började sippra på ons kväll och vi åkte in. P.g.a. för tidig vattenavgång och prematur (innan v37+0) så blev jag inlagd redan i onsdags kväll. Jag slapp igångsättning som skulle skett senast i lördags. 

Hon är världens finaste men vi ammar och matar med ersättning var 3:e timme dygnet runt så sömnen har blivit lidande. Får åka hem mån el tis.

Råttentottan. 

• Råttentottan

Först: Tack för alla gratulationer. Vi har ett namn men det är litet hemligt eftersom jag vill hålla på anonymiteten.

Ego: Amningen går prima här, tror det är mycket tack vare pumpningen som jag var tvungen att köra hårt med i början. Vi klarar oss nu 9 dagar efter födseln sedan en dag tillbaka med helamning där pappa matar mitt i natten med mitt utpumpade samt ersättning. Sedan igår skrapar vi även ihop 7-8 h sömn per dygn eftersom hon ammar var 3-4:e timme och det tar ca 40-50 min per pass. Så nu börjar man känna sig mer som människa igen än zombie.
    Vi ska till BVC för vägning imorgon men enligt hushållsvågen har vi passerat födslovikten med ca 100g redan.
    Allt går över förväntan hittills, hade räknat med mer strul med amningen. Blöder fortfarande rätt kraftigt dock, blödde mycket hela förlossningen också men förlorade tydligen inte så mycket blod på slutet ändå. Enligt BM på BB hade jag 1 l extra blod sedan graviditeten så jag borde stå mig. Hur länge hade ni avslag tjejer? Bärjar redan tröttna, mitt är fortfarande som en rätt kraftig mens och jag ser inte fram mot ca 4-6 veckor till... Kan det vara så at tjag rör mig för mycket, tar en halvtimmes långsam promenad varannan dag sedan ett par dagar tillbaka, idag har jag bara varit till affären (5 min enkel väg) och ska ev. ut på en kort kvällspromenad.

Vi hörs, R.

• Råttentottan

Hej tjejer.

Kul att läsa litet tillbaka i tråden om när era bebisar var runt 5 veckor och höra att man inte har det värst.

Vår lilla tjej är nämligen inne i en kinkperiod sedan 2v tillbaka, de första veckorna åt hon, sov och fick blöjan bytt. Nu har hon 2-3 perioder per dygn när hon börjar med att vakna, jag ammar 30-50 min, tar en timme med blöjbyte och allt, de ännu kortare amningarna el när hon bara tar ett bröst pumpar jag också ut överskottet. Sedan somnar hon inte utan ligger och vrider sig och gnyr, gnäller och tills slut skrik och gråt efter ca 1h, hon jobbar upp sig mot det. Då får hon amma igen eller får flaskan med utpumpat eller ersättning. Sedan är det blöjbyte, matning och närhet hela tiden med en halv timmes el en timmes paus under 3-5h totalt, dvs hon är vaken så länge. Jag är helt slut då och hinner knappt äta frukost, duscha el gå på toa då. Har provat att bära i sjalen och det fungerar ibland men inte när hon är riktig hungrig. Sedan får man 2-3 timmars paus och det hela börjar om igen. Ibland sover hon 3-5 h i sträck, främst om nätterna men hon har ofta en vakenperiod från mellan ca 22-24 och 2-3 på morgonen. Hur har ni haft det? Är det det sk 4-5 veckors språnget. En natt sov hon mellan 23 och 07 men då kom vi så klart inte i säng förrän 1 el 2 och kunde inte njuta av det. Har inte testat Minofom eller amningste än, tror att hon är rätt gasig. Några tips från mer erfarna? När kan man börja lägga henne en viss tid och få in en dygnsrytm? Vi brukar flytta in henne från babynestet i soffan där hon är om dagarna till sängen där hon ligger i babynestet mellan oss vid huvudänden vid sista matningen innan vi lägger oss. Kanske ska börja bära in henne en fast tid men vill inte väcka henne när hon sover utan amningarna får styra. Märker att hon är oroligare om vi åkt iväg någonstans med henne eller jag gått en långpromenad med ärenden på stan.

Med hopp om hjälp mot kink,

R

• Råttentottan

Tack för snabba svar sockerpuffa och Annelie.

Har provat magmassage medsols, (i tarmriktning), lyfta upp baken, vända på magen, benen mot magen böjda etc. Ska börja med Minifom (ja det heter faktiskt så även om Miniform låter mer logiskt) idag, vi funderar på att köpa en Windy. Tror jag har tillräckligt med mjölk men vi tillmatar med ca 0,5-2 dl ersättning per dag beroende på bur hungrig hon är eftersom jag inte orkar amma hela tiden. En bekant talade om en nässpray man kan få via BVC som ger snabbare utdrivning av mjölken så bebisen blir mättare snabbare. Någon som hört talas om den? Skönt att höra att det vände för er med 4 kg, hon vägde 3560g för en vecka sen så vi borde vara en god bit mot 4kg nu. Igår kinkade hon konstant nästan hela dagen från kl 11 till 3 på natten, hon sov max 1,5 -2 h i sträck, ibland bara 1h och så var det igång. Fick sova mellan 3 och 6, sedan tog maken över henne och lade henne i babynestet i soffan, tyvärr ville hon inte ha flaskan utan somnade om så jag fick amma igen vid kl 9. Ca 6h sömn alltså, maken fick 6h is täck eftersom han sov på golvet i ett annat rum. Vi har börjat göra så nu att vi tar skift eftersom han inte klarar sig på 4h sömn nu när han har börjat jobba. Hon tar napp men spottar ut den efter ett par minuter om hon är för hungrig. Tack och lov tror jag inte hon har kolik eftersom hon inte skriker en hel timme i sträck samma tid på dygnet (som jag tror definitionen av kolik är el iaf ngt liknande) bara väldigt gasig. Rapar henne efter varje måltid. Har någon av er haft ett barn med tosk, dvs svampinfektion på tungan? Baddar bröstvårtorna och topsar henne på tungan flera gånger om dagen före och efter matning och tycker att det blivit bättre. Tycker bara att det har börjat sticka och bränna i brösten så obehagligt när mjölken rinner till nu de senaste veckorna, gör verkligen asont i 2-3 sekunder och undrar om det är relaterat till svampen eller om det ska vara så.

Många frågor med en liten plutta i huset, tack för att ni finns därute. Har hört av vänner att första 1-2 månaderna är värst, hoppas det stämmer.

• Råttentottan

Halloj.

Tack för alla svar. Var hos läkaren idag och fick svampkräm (Daktacort tror jag den heter) för bröstvårtorna. Ska köra tills det blir bra samt 2 dgr till. Hon tittade även lillan i munnen och sade att det inte var någon fara, doppa nappen i vichyvatten ett par gånger om dagen så ska det ordna sig. Mannen fick gå med lillan medan jag fick mitt könr, det var drop-in. Sedan när jag fått min uppskattade tid gick jag utomhus på stan till dess att det var min tur. Så små ska inte alls vara på en akutmottagning el vårdcentral, sköterskan sa bort, bort , bort så fort ni kan. Först från 6v ska man ju börja ta dem ut bland folk sa BVC. Jag har rört mig litet ute men försökt att inte ta in henne, har ätit ute på cafeer utomhus 2 ggr. Vi får se om det fungerar, annars försöker jag med purelan istället.

Lillan har haft 2 lugnare dagar nu, tack och lov. Vi har lyckats somna runt 12 inatt och mannen matade henne vid 5 med ersättning, därefter ammade jag från 5.15 och handmjölkade ur brösten. Sedan fick jag sova ung mellan 7 oh 10 så 7-8 h inatt. Vilken skillnad det gör med litet längre sammanhängande sömn! Kanske är det minifomen som fungerar. Kör faktiskt med tandvänlig napp i silikon sedan 2-3 dagar tillbaka och det gör skillnad, hon blir mkt lugnare av den och somnar tom med utspottad napp.

Ha en trevlig helg,

Råttan som ska fira med OS, pizza och rödvin när maken har permission på stan. Lillan får väl åka med i bärsjalen el vagnen den lilla stund det tar att hämta pizzan, törs inte lämna henne själv 5 min. Ha rmax åkt ned till tvättstugan 2 min utan henne, då ligger hon säkert i babynest mitt i vår stora säng.

• Råttentottan

Saftis: Hon kanske bara är för liten och svag för att amma än, min lilla vägde ca 2700g, du kanske får vänta till hon är ca 3000 g el så innan hon fixar sugkraften.

Syskon, jag tänkte nog vänta till lillan är 1,5 år el så innan vi börjar försöka. Har en känsla av att det kan gå fortare denna gång.

Svar på tråden Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet