• kathrin 86

ska jag anmäla sjukhuset???

Hejsan!
    Jag fick min dotter den 15 feb nu i år via planerat kejsarsnitt. Operationen gick bra, men min dotter fick andningsproblem, så vi fick bo på neo på Danderyds sjukhus.
       Nu när jag berättar för andra om min efterbehandling på neo efter mitt kejsarsnitt så börjar folk reagera på att det kan inte ha stått bra till på min avdelning. Och visst va dom underbemannade!
       Jag hade jätteont, och fick Alvedon och dexofen. Det hjälpte inget alls. 12h efter operationen så kom en dam som skulle försöka få mig att komma upp. JAG HADE SJUKT ONT i snittet och hon ordagrant slet upp mig, så jag kom i sittställning på sängkanten. Sen drog hon upp mig, så jag hamnade på fötterna. Det här va nog den värsta smärtan som man kan tänka sig!!!! Utan fungerande smärtlindring, slet hon upp mig. Till råga på allt så va hon grymt otrevlig. Efter hon hade varit där, så kom en läkare till mitt rum. Och hon förklarade för mig att jag inte skulle ha ont, och att jag skulle få morfin via kanylen. Enligt läkaren så skulle jag ringa på klockan varje gång jag hade så ont. Nästa gång jag hade så ont så ringde jag på klockan, och så bad jag om smärtstillande "vänta lite så kommer jag tillbaka med det" 40MIN SENARE, dyker hon upp och säger att dom inte hittar något beslut på om jag ska ha smärtstillande, OCH LÄKAREN HADE GÅTT HEM!!!!! Jag fick vänta yttligare 2h på en ny läkare som kommer och berättar för mig att jag inte skla ha ont, och självklart ska jag ha smärtstillande. DET HÄR HÄNDE MIG 1 gång till!!!

• Svar på tråden ska jag anmäla sjukhuset???
  • Grätchen

Klart att du kan anmäla.

SLET dig upp? Njaa, så kan det nog kännas efter en operation. Du var väl tvungen att resa dig upp och fick hjälp med det?
    Anmäl läkaren för slarv då.

• kathrin 86
    Grätchen skrev 2011-07-20 06:40:45 följande:
    Klart att du kan anmäla.

SLET dig upp? Njaa, så kan det nog kännas efter en operation. Du var väl tvungen att resa dig upp och fick hjälp med det?
    Anmäl läkaren för slarv då.
    Man ska inte upp efter 12h. Man ska vänta ännu längre innan. Jag frågade barnmorskan efterråt och hon sa att det va för tidigt och att det måste ha skett ett missförstånd mellan rehab och dom på avdelningen.
  • Grätchen
    kathrin 86 skrev 2011-07-20 06:43:44 följande:
    Man ska inte upp efter 12h. Man ska vänta ännu längre innan. Jag frågade barnmorskan efterråt och hon sa att det va för tidigt och att det måste ha skett ett missförstånd mellan rehab och dom på avdelningen.
    Jag vet faktiskt inte när man ska upp och hoppa efter KS. Synd att du inte fick tillräcklig smärtlindring , Det skulle jag anmärka på.
  • Monica82

Naturligtvis ska man inte ha ont men upp efter 12h gälllde vid båda mina kejsarsnitt för att minska risken för blodpropp. Men man får ju ta de försiktigt. Hde jätte dålig eftervård när jag var inlagd på östra i år efter mitt 2 kejsarsnitt. Tur mannen var där för en del av personalen borde inte få jobba inom vården! En av dem tyckte att jag efter 6 h efter op skulle upp o städa i rummet iom de stod i reglerna att xtra sängen skulle vara ihopfälld under dagen.

• kathrin 86
    Monica82 skrev 2011-07-20 06:54:18 följande:
    Naturligtvis ska man inte ha ont men upp efter 12h gälllde vid båda mina kejsarsnitt för att minska risken för blodpropp. Men man får ju ta de försiktigt. Hde jätte dålig eftervård när jag var inlagd på östra i år efter mitt 2 kejsarsnitt. Tur mannen var där för en del av personalen borde inte få jobba inom vården! En av dem tyckte att jag efter 6 h efter op skulle upp o städa i rummet iom de stod i reglerna att xtra sängen skulle vara ihopfälld under dagen.
    Vad fick du för smärtstillande? Det va många fler saker som hände som känns helt förfärligt. Det va som om dom inte hade koll alls. Mitt barn va nästan 5kg när hon kom, så han som snitta mig fick göra ett större snitt sa han för att få ut henne, sa han till mig som operera. Det slutade med att jag inte kom upp på 2 dagar efter det att hon hade dragit upp mig. Snittet gick sönder.
  • kathrin 86
    Annika helt enkelt skrev 2011-07-20 07:00:52 följande:
    Jag har anmält dina reklam-inlägg
    JAG MED!! 2ggr!
  • Grätchen
    Grätchen skrev 2011-07-20 06:50:42 följande:
    Jag vet faktiskt inte när man ska upp och hoppa efter KS. Synd att du inte fick tillräcklig smärtlindring , Det skulle jag anmärka på.
    ...och inte att någon var otrevlig. Det är ju en subjektiv känsla och där lär nog inte din anmälan gå igenom.
    Jag fullkomligt hatade alla som hade med mitt benbrott att göra mest av allt läkaren/sjukgymnasten som tvingade mig att gå på kryckor mindre än  24 timmar senare. Det gjorde så ont att jag kräktes. För att inte tala om ssk som ville ge mig kateter. Eller han som stack sprutan i min rygg.

Vill absolut inte förringa din upplevelse, anmäl om det är det du vill. och att det får dig att må bra.
    Vill poängtera att jag inte jobbar inom vården.
  • Annika i Gbg

Till TS: Det är väldigt viktigt att komma upp ur sängen efter en operation (vilken som helst) med tanke på t.ex. blodproppar men även för att smärtan faktiskt minskar om man rör på sig. Däremot skulle din smärtlindring ha skötts bättre och det verkar ha varit en kedja av brister när det gäller detta. Jag tror inte att du kommer så långt med en anmälan men om jag var du skulle jag kontakta verksamhetschefen för att få prata igenom alltihop. Det tror jag att du skulle må bättre av samtidigt som kliniken får en tankeställare och kan förbättra sin verksamhet. 

Jag hoppas att du kan få ditt samtal och att du kan släppa de jobbiga känslorna runt det efterhand. Lycka till med babyn!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Grätchen
    Monica82 skrev 2011-07-20 06:54:18 följande:
    Det kunde väl mannen göra?
  • Grätchen
    kathrin 86 skrev 2011-07-20 07:00:45 följande:
    Vad fick du för smärtstillande? Det va många fler saker som hände som känns helt förfärligt. Det va som om dom inte hade koll alls. Mitt barn va nästan 5kg när hon kom, så han som snitta mig fick göra ett större snitt sa han för att få ut henne, sa han till mig som operera. Det slutade med att jag inte kom upp på 2 dagar efter det att hon hade dragit upp mig. Snittet gick sönder.
    Förmodar att det ärsånt som kan hända vid snitt
  • kathrin 86
    Grätchen skrev 2011-07-20 07:02:46 följande:
    ...och inte att någon var otrevlig. Det är ju en subjektiv känsla och där lär nog inte din anmälan gå igenom.
    Jag fullkomligt hatade alla som hade med mitt benbrott att göra mest av allt läkaren/sjukgymnasten som tvingade mig att gå på kryckor mindre än  24 timmar senare. Det gjorde så ont att jag kräktes. För att inte tala om ssk som ville ge mig kateter. Eller han som stack sprutan i min rygg.

Vill absolut inte förringa din upplevelse, anmäl om det är det du vill. och att det får dig att må bra.
    Vill poängtera att jag inte jobbar inom vården.
    Jag jobbar själv inom vården. Och skulle aldrig göra som hon gjorde. Min kille reagera på henne med. En knäoperation är inte riktigt som ett stort snitt under buken. Även om du kallar det för en subjektiv känsla, så va hon fysiskt otrevlig, då hon drog och slet i mig, utan andledning. Jag hade kommit upp själv då jag fick göra det i min takt. Resultatet blev att snittet gick sönder och började blöda.
  • Grätchen
    kathrin 86 skrev 2011-07-20 07:11:05 följande:
    Jag jobbar själv inom vården. Och skulle aldrig göra som hon gjorde. Min kille reagera på henne med. En knäoperation är inte riktigt som ett stort snitt under buken. Även om du kallar det för en subjektiv känsla, så va hon fysiskt otrevlig, då hon drog och slet i mig, utan andledning. Jag hade kommit upp själv då jag fick göra det i min takt. Resultatet blev att snittet gick sönder och började blöda.
    Jag hade en bimalleoär fotfraktur, skruvar och grejor i foten. Jag var jävligt arg på sjukgymnasten efteråt

Om du jobbar inom vård, varför sa du inte till på en gång?

Men som sagt var, jag vill absolut inte förringa din upplevelse, så anmäl!
  • Monica82
    Grätchen skrev 2011-07-20 07:05:40 följande:
    Det kunde väl mannen göra?
    han fick akut åka till sina föräldrar som hade våran 1 åriga dotter som bara grät o grät, hade varit i från henne 1 vecka medan mannen åkte fram o tebax så hon träffade ngn a oss. Han hade dock inte hunnit läsa skyltden(5 h efter op och på de nya rummet) innan han snabbt fick åka och då kom bm från helvetet in och tyckte jag skulle fixa det. Då hade jag inte ens fått pröva att ställa mig för att se om jag ens klarade att gå till toa....
  • Monica82
    kathrin 86 skrev 2011-07-20 07:00:45 följande:
    Minns inte vad jag fick men bra var det =) Vid mitt första snitt hade jag mer smärtor än det andra så där kunde jag relativt snabbt trappa ner på smärtstillande. Mitt först snitt var oxå större än det första och lite slarvigare gjort iom det var mer akut än det här. Men att de sprack är jätte illa! Du ska göra en anmälan tycker jag oavsett om du kommer någon vart med det så ska de veta om att man inte kan behandla människor hur som helst och måste vara lyhörda. För mig tog det två veckor innan jag helt klarade av att ta mig upp ur sängen själv vid första snittet och då använde jag mig av metoden där man ligger på sidan och skjuter upp sig med armen, vilket en jätte fin bm lärde mig just för att underlätta. Naturligtvis vill dom ha upp en snabbt men de måste ju gå till på rätt sätt.  Vid andra snittet satt jag och sov på soffan första veckan ;) Lättare så när man snabbt skulle upp och amma liten maratonätare.
  • Liniz77

Eh fick du ligga i 12 h? Jag gjorde mitt 4 snitt för 15 dagar sen o efter 5 j var jag på benen efter Alvedon o dexofen. Det är ju för att förhindra att man får blodpropp. Andra dagen var jag uppe hela dagen o tredjedagen gick jag hem. Självklart gör det jäkligt ont men att vara igång gör att man återhämtar sig fortare.

• hopparmamma
    kathrin 86 skrev 2011-07-20 06:43:44 följande:
    Är du verkligen helt säker på att det stämmer? Jag förlöstes på Danderyd med planerat snitt (de har en avdelning som inte gör annat) och efter 5 timmar kom de in, hjälpte mig upp ur sängen och hjälpte mig att byda binda och trosor. Inte så att de tvingade mig att gå eller så utan det var bara upp på benen som gällde. Sedan skulle jag gå på toa inom en viss tid efter det, annars skulle de sätta kateter.
  • Monica82
    hopparmamma skrev 2011-07-20 23:17:51 följande:
    Är du verkligen helt säker på att det stämmer? Jag förlöstes på Danderyd med planerat snitt (de har en avdelning som inte gör annat) och efter 5 timmar kom de in, hjälpte mig upp ur sängen och hjälpte mig att byda binda och trosor. Inte så att de tvingade mig att gå eller så utan det var bara upp på benen som gällde. Sedan skulle jag gå på toa inom en viss tid efter det, annars skulle de sätta kateter.
    5 timmar lät ju lite väl tidigt tycker jag, men inom 12 h så ska man upp har jag fått lära mig vid båda mina snitt och då har jag opererats på två olika orter med samma åsikt. Men hade du inte kateter kvar efter op?
  • hopparmamma
    Monica82 skrev 2011-07-21 13:29:10 följande:
    5 timmar lät ju lite väl tidigt tycker jag, men inom 12 h så ska man upp har jag fått lära mig vid båda mina snitt och då har jag opererats på två olika orter med samma åsikt. Men hade du inte kateter kvar efter op?
    Kan nog vara så att de vid samma tillfälle tog bort katetern och om jag inte kissade av mig själv inom en viss tid så skulle den sättas tillbaka. Är 4 år sedan så jag minns inte alla detaljer helt glasklart. Men att det var 5 timmar är jag helt 100 på för svägerskan, som bara råkade passera Stockholm just då, kom förbi så det finns "bildbevis" på att det bara var 5 timmar efter op.

Men som sagt, det var bara upp och stå på benen som gällde och det med två personal som hjälp.
  • pigglet

Jag har också "tvingats" upp ur sängen samma dag som jag snittades, det var samma sak alla 3 gångerna. Är väl för att minska risken för blodproppar?

Alvedon och någon annan tablett har varit den smärtlindring som erbjudits.

Svar på tråden ska jag anmäla sjukhuset???