• Anonym (En moster)

När det gäller födelsedagspresenter.... Hur mycket pengar lägger ni på era egna barn, syskonbarn och barnens vänner?

Som rubriken lyder.....

Jag lägger ca

Mitt barn = 500
    Syskonbarn = 300
    Banens vänner, mina vänners barn = 50-70kr

Nu fullkommligt exploderar vår familj åt alla håll, och vänner skaffar barn åt alla håll.... det innebär ju snart att det kommer att vara flera födelsedagar i månaden framöver. Det blir aningen tomt i plånboken :(

Vad lägger ni på presenter, vad är rimligt? 

Jag vill ju inte köpa en skitleksak som inte är bättre än en mc donalds leksak bara för att den är "billig", jag vill att leksaken, boken, eller vad det nu är har mening.

• Svar på tråden När det gäller födelsedagspresenter.... Hur mycket pengar lägger ni på era egna barn, syskonbarn och barnens vänner?
  • Lena

mitt barn: 500
    syskonbarn: 200
    vänners barn: 100

• jeji

mitt barn: 500-1000 kr (beror på vad de önskar sig)
    syskonbarn: 150-200 kr kr
    vänners barn: 100 kr

• lövet2

Våra barn: 1000 kr
    Syskonbarn: 300-500 kr (vi ökade på sedan några syskonbarn föll bort på deras föräldrars begäran)
    Vänners barn: 50-100 kr

• Flina78

Nu har sonen förvisso bara haft en födelsedag än, men det blir en till om ett par veckor. Vi har köpt för ca 200 / 300 till honom, kanske köper vi nåt mer men eftersom han fyller 2 så har han inte fattat riktigt än.

Till syskonbarn brukar jag och min syster lägga ihop till en lite "dyrare" present. Då  lägger vi 100 till 150 kr var. Oftast frågar vi efter vad det finns för behov (nya skor, favoritböcker etc.) så de inte ska behöva byta eller i värsta fall att inte sakerna blir använda. Då är det ju helt bortkastade pengar.

Till vänners barn blir det oxå  ca 100 till 150 kr. Det blir säkert skillnad när det bilr fråga om riktiga barnkalas i framtiden (mindre pengar till present). Än så länge är det våra kompisars barn, inte sonens kompisar.

• lövet2

Jag kan tipsa förresten om en överenskommelse som jag och ett par svägerskor gjorde:
    Med ena familjen ger vi enbart födelsedagspresenter. Alltså deras barn får presenter av oss och våra får presenter av dem. Med den andra familjen ger vi enbart julklappar. Skitenkelt blev det!

• Anonym

egna barn : 500-1000 kr
    syskonbarn: 250 kr (vi har 11 syskonbarn!)
    barnkalas för kompisar: 70-100 kr

• MadHatter

Syskonbarnen brukar jag hitta på något med under en dag - tex gå på bio/lekland, göra skattjkt äta något gott tillsammans osv. Det varierar ju vad det kan kosta 300 kanske (lite beroende på hur man räknar).

Mitt eget barn beror på vad hon behöver - hon får saker till jul och födelsedag och sällan något emellan. Sist blev det nog ungefär 1000 kr - olika saker till att göra om i hennes rum.

Kalas till barnets kompisar 50 - 100 kr beroende på vad vi hittar och vad barnet önskar sig.

• sextiotalist

När det gäller vårt gemensamma, ekonomin och behovet. Sambons vuxna, självförsörjande barn, vad som faller oss in.
    Syskonbarn
    Efter tycke och smak och ekonomi (och det är endast mina syskonbarn då vi har ett helt annat umgänge än min sambos syskonbarn)
    Vänners barn, endast om vi blir bjudna (vilket ytterst sällan förekommer, då vi inte haft någon sådan relation)

För oss har födelsedagarna varit endast en familjesak, när vårt barn var yngre så var det en del kalas, men inte längre.

Vi har ytterst sällan bjudit in släkt och vänner, utan det har blivit de absolut närmaste.

Men vi lägger inte mycket pengar på sådant

• Anneli68

Jag har aldrig haft någon viss summa, då det beror lite på åldrar och vilken relation barnen haft till de de ska på kalas på.(gällande barnkalas) Kan dock säga att ju äldre mina egna barn blivit ju dyrare har presenterna blivit då det de vill ha är dyrare.

• Anonym

Mina barn: Det varierar väldigt köper det dom behöver just då i både kläd- och leksaksväg.
    Syskonbarn: ca100 och bara upp till 5års ålder.
    Barnens vänner: 50-100kr

• Anonym (Tess)

Egna barn: 1000-2000
    syskonbarn: 200-300
    vänner till barnet: 100-150

• Anonym (Jenn)

Mitt barn: 1000-4000
    Syskonbarn: 500-1000
    Vänners barn: 200-400

• Barbabok

Mitt barn, det som behövs 500-1000kr

Syskonbarn 100/barn (8st) samt lika mycket i julklapp.

Vänners barn, inget alls, bara när de fötts. Såvida man inte råkar vara där kanske när de fyller, har inte hänt hittills.

Dotterns vänner vet jag inte än, hon är bra 2.     

Svar på tråden När det gäller födelsedagspresenter.... Hur mycket pengar lägger ni på era egna barn, syskonbarn och barnens vänner?