• Emmi27

Får man ta saker på stranden?

Igår var jag och sambon och badade. Ett par meter ifrån oss låg 2 stycken leksaksbilar men ingen ägare syntes till. En liten pojke gick fram och började leka med dom när hans pappa kom ikapp och sa att "Det är inte dina leksaker, du får lägga tillbaka dom" och så gick dom iväg. Lite senare så kom de tillbaka och var tydligen på väg hem då pappan säger "Ska du ta med dig leksaksbilarna eller inte?".

Nån timme senare kommer en annan pojke och hans pappa och ser ut att leta efter nåt så min sambo går fram och frågar ifall de letar efter 2 leksaksbilar. Det visade sig att det var den pojkens bilar som han fått i present men som de glömt när de flyttat ner närmare vattnet.

Nu undrar jag, är det inte dubbelmoral av den första pappan att först säga till sin son att han inte får leka med bilarna (inte ens leka och sen lämna dom där) och sen komma tillbaka för att säga att sonen får ta bilarna med sig? Även om pappan trodde att de var helt bortglömda så lät det så fel tyckte både jag och min sambo.

• Svar på tråden Får man ta saker på stranden?
  • Lena

klart du inte får ta saker på stranden hur som helst och definitivt inte på det beräknande sättet.

• Emmi27
    Lena skrev 2011-07-20 15:44:14 följande:
    klart du inte får ta saker på stranden hur som helst och definitivt inte på det beräknande sättet.
    Tydligen tyckte pappan att det var fritt fram för att ingen kommit och hämtat leksakerna. Dubbelmoral i mina ögon.
  • Sum quod sum

Självklart får man inte ta någon annans saker.

• Livisu
    Sum quod sum skrev 2011-07-20 15:47:13 följande:
    Självklart får man inte ta någon annans saker.
    Men är det det man gjort då? Faller inte detta under "hittegods"?
  • Emmi27
    Livisu skrev 2011-07-20 15:49:20 följande:
    Men är det det man gjort då? Faller inte detta under "hittegods"?
    Om de hade lämnat in leksakerna i kiosken eller så hade det varit en annan sak, men att efter inte ens 2 timmar efter att ha sett leksakerna första gången ta grejerna?
  • Livisu
    Emmi27 skrev 2011-07-20 15:51:35 följande:
    Om de hade lämnat in leksakerna i kiosken eller så hade det varit en annan sak, men att efter inte ens 2 timmar efter att ha sett leksakerna första gången ta grejerna?
    Hur många timmar ska man behöva sitta och titta och vänta?
  • Boel1

Tycker inte man ska ta med sig leksaker man hittar på stranden  eller någon annan stans. Det kan vara någon som snart kommer och letar efter det. Däremot leka med det där kan vara okej, om ens barn förstår att man måste lämna ifrån sig det ifall ägaren kommer.

• Blomma80

Klart man inte tar saker som inte är ens egna, trots att de ligger där "kvarglömda".

• Emmi27
    Livisu skrev 2011-07-20 23:31:05 följande:
    Hur många timmar ska man behöva sitta och titta och vänta?
    2 timmar är väl knappast lång tid och varför ens ta med sakerna, det var ju inte deras?
  • Emmi27
    Boel1 skrev 2011-07-20 23:33:54 följande:
     Tycker inte man ska ta med sig leksaker man hittar på stranden  eller någon annan stans. Det kan vara någon som snart kommer och letar efter det. Däremot leka med det där kan vara okej, om ens barn förstår att man måste lämna ifrån sig det ifall ägaren kommer.
    Det var det jag tyckte  vad så konstigt, att barnet inte fick leka med grejerna på plats för att sen gå tillbaka till deras plats men däremot var det okej att ta med sig sakerna bara 2 timmar senare för att ingen hämtat dom.
Svar på tråden Får man ta saker på stranden?