• Anonym

Hur länge får man gå hos psykolog via vc?

Jag fick diagnosen depression för två månader sen. Min behandling består av Sertralin och samtalsterapi. Enligt opsykologen får man gå 10 ggr men han brukar kunna prata med vårdcentralen och han bedömer att jag behöver fler gånger än så. Hur länge får man gå och är det psykologen ensam som bedömer det?

• Svar på tråden Hur länge får man gå hos psykolog via vc?
  • 2blir3

Typ 10-11 träffarhos en psykolog på VC. Jag har själv gått hos en då jag led av depression för ett par år sedan.

• 2blir3

Då jag inte mådde bättre, skickade han mig vidare till Unga Vuxna, psyk.

• Anonym
    rune skrev 2011-07-20 19:59:54 följande:
    Äh, ryck upp dig!
    jaa jaaaaag ska :)) men det verkar behövas lite hjälp på vägen!
  • Anonym
    2blir3 skrev 2011-07-20 20:05:24 följande:
    Typ 10-11 träffarhos en psykolog på VC. Jag har själv gått hos en då jag led av depression för ett par år sedan.
    räckte det med 10-11 gånger för dig? bestämde nu tillsammans att du inte behövde gå mer?
  • Anonym
    rune skrev 2011-07-20 19:59:54 följande:
    Äh, ryck upp dig!
    Ja....tänk om det vore så enkelt....Men det är det tyvärr inte...

Till Ts; det beror helt på...men om det inte räcker så försök be om remiss till psykiatrin! ( Har själv gått till psykolog i flera år..)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-21 13:44:48 följande:
    Ja....tänk om det vore så enkelt....Men det är det tyvärr inte...

Till Ts; det beror helt på...men om det inte räcker så försök be om remiss till psykiatrin! ( Har själv gått till psykolog i flera år..)
    ok, jag har haft andra depressioner i livet, men jag trodde man skulle ha något "allvarligare" sjukdom för att få remiss till psykiatrin? typ att man är fara för andra och sig själv.
  • Anonym

Hej igen
    Jag tror det kan se olika ut mellan olika landsting. Men fara för andra och sig själv tror jag är kriterierna för att bli inlaggd. Jag tror man måste räknas ha lite "svårare" problem. För min del har det handlat om en livproblematik,svårt att hantera mig själv och livet.  Jag vet att jag haft tur som fått ha kontakt med psykolog i närmare 10 år. ..men har aldrig varit inlagd! Det bästa är väl om du träffar psykologen och ser var det leder. Om det inte räcker kan du ju prata med denne om hur du kan gå vidare.  

• Anonym

Jag är inne på 7:e året, ett par år 1 gång/v, ett par år 1 gång/vav och nu 1 gång/mån.

• Anonym (Gå privat!)

Här får man 4 besök på VC hos psykologen varannan vecka. Fick också en depressionsdiagnos och är diganostiserad med en ätstörning. Efter att ha köat i 2 år till psykogen på öppenmottagningen så gav jag upp och hostar nu upp pengar för att besöka en privat psykolog 1-2 gånger i veckan. Det är svindyrt och jag har gjort det i flera år nu. Men fördelarna överväger.

Svar på tråden Hur länge får man gå hos psykolog via vc?