• Princess84

Uttalar inte orden rätt

Jag har en sjuåring som inte uttalar vissa ord rätt, t.ex. så blir pansarvagn pansdarvagn. Småfel helt enkelt. Han kan uttala det rätt om han verkligen försöker men det blir oftast fel. Varken dagis eller skola har reagerat på detta! Men tyvärr så reagerar andra och skrattar åt honom. 

Hur kan jag hjälpa min son? Jag har för mig att man kan öva med ramsor för att det ska bli bättre. Jag är rätt övertygad att han växer ifrån detta, men då jag ser hur min son reagerar på att folk skrattar åt honom och retar honom så blir detta ett problem.

Jag har pratat med dem som är värst men jag har svårt att se hur det hjälper att det då påpekas att det är sååååååå svårt att inte säga till pojken att han säger fel, framför honom.

• Svar på tråden Uttalar inte orden rätt
  • Mariohn

Får jag fråga vad det är för jävla människor som skrattar åt ett barn som uttalar ord fel? DET är pinsamt. Mitt bästa tips är att ni hjälper honom genom att påpeka det snällt när han säger fel. Så att han inte går omkring och inte vet hur det ska vara egentligen och inte lär sig av den anledningen. Om ni misstänker att det är något han behöver hjälp med kanske han kan få träffa en logoped? Min kompis femåring har problem med uttal och har varit sen i talet från början och han fick träffa en logoped för 2 månader sedan. Nu sitter det mesta helt rätt Lycka till och bry er verkligen inte om vuxna idioter som hånar ett barn i utveckling!

• Princess84

Idioter helt enkelt.

Vi har pratat om det sonen och jag, han vet att han säger fel och hur det egentligen ska vara. Anstränger han sig så blir det bra. Men han är en pladderkvarn, han pratar mycket och fort. Det känns som att han inte hinner med sig själv. När han pratar engelska så uttalar han det rätt. Tror du att en logoped kan hjälpa?

• Mariohn
    Princess84 skrev 2011-07-20 20:45:45 följande:
    Idioter helt enkelt.

Vi har pratat om det sonen och jag, han vet att han säger fel och hur det egentligen ska vara. Anstränger han sig så blir det bra. Men han är en pladderkvarn, han pratar mycket och fort. Det känns som att han inte hinner med sig själv. När han pratar engelska så uttalar han det rätt. Tror du att en logoped kan hjälpa?
    Njae...Om han nu KAN uttala orden rätt och bara gör fel för att han är en pratkvarn så rättar det till sig. Men jag är inte expert. Jag bara gissar. Han pratar ju en massa Det är positivt för en sjuåring. Läser han och skriver? 
  • Princess84

Ja, han läser och skriver. Läsandet går bättre än skrivningen men han fick nyss kläm på det hela så.

• Lumo

Kan ju vara en lätt släng av dyslexi, då kan man slänga runt bokstäver, både i tal o skriftspråk eller bara i ett av dem. Jag har en släng o kan blanda om sådär, oftast hör jag det inte en själv o jag kan ju orden men hjärnan kan koppla fel. Min syster är grav dyslektiker och pratade så som liten och i viss mån än som vuxen. Lavin o Ravin tex blandar hon fortfarande ihop, hehe... Stavningsmässigt är hennes nivå som en 7e klassares enligt tester vilket har krävt extra hjälp vid universitetsstudierna o i skolan.

Min egen lätta dyslexi visar sig ofta att jag tex säger: "Titta på den sär daken" istället för "den där saken", skriftmässigt ser jag felet men inte alltid när jag pratar, hehe...

Be om dyslexiutredning på honom, finns massor med bra hjälp att få nuförtiden o lätt dyslexi går att träna bort nästan helt!

• Lumo

Kan ju vara en lätt släng av dyslexi, då kan man slänga runt bokstäver, både i tal o skriftspråk eller bara i ett av dem. Jag har en släng o kan blanda om sådär, oftast hör jag det inte en själv o jag kan ju orden men hjärnan kan koppla fel. Min syster är grav dyslektiker och pratade så som liten och i viss mån än som vuxen. Lavin o Ravin tex blandar hon fortfarande ihop, hehe... Stavningsmässigt är hennes nivå som en 7e klassares enligt tester vilket har krävt extra hjälp vid universitetsstudierna o i skolan.

Min egen lätta dyslexi visar sig ofta att jag tex säger: "Titta på den sär daken" istället för "den där saken", skriftmässigt ser jag felet men inte alltid när jag pratar, hehe...

Be om dyslexiutredning på honom, finns massor med bra hjälp att få nuförtiden o lätt dyslexi går att träna bort nästan helt!

• Princess84

Nja, kanske. Men om man är dyslektiker brukar man inte ha svårt att lära sig läsa? Det kanske inte är så om man har lätt dyslexi iofs. Jag visste inte att man kunde slänga om orden när man talar när man var dyslektiker.

• angelicaan

Haha. Ja. Är han en pladderkvarn så är det väl bara att träna att tala lugnt som gäller. Man vet ju själv hur man kan snubbla på ord när man blir exalterad! Tror det är det som är "felet" - han har lite för bråttom att få fram allt.

• Lumo

Visst kan man som dyslektiker öven ha knepigt med talade ord, är ju ganska logiskt om man tänker efter. Om det inte är så tydligt kan det vara smart att ha det i åtanke i framtiden. Många dyslektiska barn klassas ju ofta som bråkstakar för att de kanske inte hänger med, och kan denna pojke läsa bra nog för att ev dyslexi inte ska vara uppenbar så kan man ju ändå hamna i kläm.

Men som sagt, han kanske som ovan skriver bara har för bråttom. Oavsett problem kan ni ju få lite verktyg att hjälpa honom med, om ni träffar en talpedagog. De brukar vara jättebra, men tyvärr vara grymt lång väntetid till om man går via skolan. Testa kontakta en privat så torde det gå fortare!? ;)

• TantHallon

Hej, jag har ingen aning om hur man får folk att sluta bete sig illa. Själv snurrade jag också till ord som liten, sa "statsek" istället för "staket" och liknande. Det märks inte här (glad gubbe) men jag har rätt lätt att uttrycka mig i text och tal. Jag tror du vet bäst hurdan din son är. Om du tror talsnubbleriet växer bort har du antagligen rätt. Det gör däremot inte dumhet.

• HannaE

Pansarvagn är ett svårt ord. Många normalbegåvade vuxna uttalar och stavar sådana ord fel.

Man lever så länge man lär.
Svar på tråden Uttalar inte orden rätt