• Michiyo

9 månaders vägrar äta...

min dotter brukade älska all mat.. åt stora portioner till frukost lunch och middag.... åt frukt där emellan... nu e det som total stopp...

vill inte ha frukost.. vill inte ha lunch... vill inte ha middag....

så nu äter hon.. max en halv banan till frukost... om tur får man i en henne en halv pot yogurth.... gröt eller musli e bara och glömma....

lunch... en tredje del av en burk max man får i henne sen vill hon inte ha något... till middag vill hon inte ha något alls.. kvälls mål e lixom inte ens att prata om..

hon total vägrar öppna munnen...  får man lix in något då i munnen så smackar hon.. sväljer men på nästa kväljs hon bara..  

hon vill ha mat det märks.. hon tittar på oss om vi äter och vill ha men så fort något åker in i munnen på henne vill hon inte ha mera.. max en tugga.. skriker och vrider på huvudet^^ slå¨t bort tallriken eller skeden.. ska bara inte ha något..

hon går upp som hon ska.. väger som hon ska och så men äta vill hon inte..

något man kan ge henne för att öka aptiten? kan ju knappast vara näringsrikt att inte äta -.- 

• Svar på tråden 9 månaders vägrar äta...
  • kodoktorn

Hur länge har det varit så där? Ibland när de är lite småsjuka brukar de ju bete sig så där. Men det brukar ju gå över inom 1 vecka tycker jag.

• MammaNilli

Ungar äter när dom vill äta. Så länge hon inte gråter så lär det inte ha med smärta att göra. Däremot kanske tänder är på väg? Det kanske har varit för varmt så hon är mer törstig än hungrig? Kan vara någon sjukdom på väg, hon är väl helt enkelt inte bara sugen etc. Om det inte hållit på länge så är det ju inte farligt. Sånt där kan ju gå i perioder. Har själv ingen erfarenhet av icke-ätande barn men man vet ju själv hur man är ibland. Det behöver inte vara något att oroa sig över .Ring till VC eller 1177 annars om du oroar dig mycket. Testa muta ungen med annat.

• MammaNilli

Och får jag fråga om hon äter själv eller inte? Min tjej vägrar äta om jag skulle försöka mata henne, hon äter alltid själv.

• Michiyo

hon har blivit värre över 3 veckor nu... tänder är inte på ge.. hon har 8 tänder sen långt tillbaka och kan inte känna några av dom stora på väg...

har testat att låta henne äta själv men det ångrade jag nästan lika fort då hon tar tag i maten i fråga sen kastar hon den så låååångt hon bara kan xD nästan så det är ironiskt....

kan ju vara nån fas hon e i.. då hon inte vill ha mat.. för hon e inte ledsen och så. sover mindre gör hon med helt plötsligt. 

• MammaNilli
    Michiyo skrev 2011-07-20 20:42:05 följande:
    hon har blivit värre över 3 veckor nu... tänder är inte på ge.. hon har 8 tänder sen långt tillbaka och kan inte känna några av dom stora på väg...

har testat att låta henne äta själv men det ångrade jag nästan lika fort då hon tar tag i maten i fråga sen kastar hon den så låååångt hon bara kan xD nästan så det är ironiskt....

kan ju vara nån fas hon e i.. då hon inte vill ha mat.. för hon e inte ledsen och så. sover mindre gör hon med helt plötsligt. 
    Hon är väl kanske bara i en utvecklingsfas kanske.

Nu ska självklart inte jag säga åt dig hur du ska göra för alla föräldrar gör olika men jag är så med min unge att hon fick kasta hur mycket mat hon ville åt olika håll, gegga och leka med maten etc, nu är hon 1,5 år och har ätit själv utan att söla. Man måste, enligt mig alltså, låta ungarna hålla på, dom är bara barn och måste testa sig fram. Men det har väl förmodligen ingenting med att hon inte äter att göra.
  • MammaNilli
    MammaNilli skrev 2011-07-20 20:58:11 följande:
    Hon är väl kanske bara i en utvecklingsfas kanske.

Nu ska självklart inte jag säga åt dig hur du ska göra för alla föräldrar gör olika men jag är så med min unge att hon fick kasta hur mycket mat hon ville åt olika håll, gegga och leka med maten etc, nu är hon 1,5 år och har ätit själv utan att söla I FLER MÅNADER. Man måste, enligt mig alltså, låta ungarna hålla på, dom är bara barn och måste testa sig fram. Men det har väl förmodligen ingenting med att hon inte äter att göra.
    Liten bit text försvann där.
  • Majmamma1984

Hej TS! Jag är i precis samma sits som du var i. Min 9 månaders vägrar bli matad och det har hållit på i 3 veckor. Hon ska bara äta själv vilket inte blir så mycket. =/

Hur gick det för er?

Tacksam för svar.

• Malena

Hej! Vår 9 månaders dotter är likadan plus att nu senaste veckan vill hon inte alls sittas sin stol mer. Hon kan ta 4/5 skedar sen är det stopp. Till lunch försöker jag mat sen till middag får hon äta själv. Men samma sak är det när hon äter själv. Tar några tuggor sen vill hon ner. Undrar ifall det inte är någon utvecklingsfas de går igenom. Tycker dock det är lite jobbigt och stressigt från min sida eftersom vår dotter ska börja på dagis när hon fyller ett år. Hoppas det löser sig tills dess :)

• Redmilk

Min 9 mån dotter vägrade äta mat under flera dagar! Hon som annars älskade mat. Fattade inte varför till en början men sen förstod jag, hon mådde illa! Efter tre dagars matvägran spydde hon av bara 1 tugga mat så då förstod jag vad som var fel.
    Nu när hon är frisk är aptiten som den ska va

• Michiyo

det hjälpte att jag lät henne äta själv iaf.. mellan varje av hennes "egna" sked gav jag lite på en sked från mig. visst blev det kladdigt men hon åt mer iaf^^

nu har jag min yngsta dotter på en ålder av 10 månader och samma sak här fast med skillnaden att hon vill ta en till 2 klunkar vatten mellan skedarna.. tror hon tycker det blir för torrt i munnen.

Svar på tråden 9 månaders vägrar äta...