• N o H

Bör man kunna simma när man börjar skolan?

Vår dotter börjar 1an nu i höst. Hon har aldrig gått på simskola och hon har alltid varit lite halvrädd för vatten. Vi har försökt lära henne men hon sätter bara ner fötterna och säger att hon inte vill, därför har vi inte heller tyckt det varit någon mening med simskola än.

Men jag vet att de flesta här omkring sätter sina barn på simskola långt innan. Har inte tänkt så mycket på det eftersom jag själv lärde mig simma först i 2an genom skolan. Men det är ju 20 år sedan! Så nu funderar jag på hur det är nu för tiden? Går man fortfarande på simskola i skolan, eller räknas det med att barnen redan ska vara simkunniga?

• Svar på tråden Bör man kunna simma när man börjar skolan?
  • såärdet

de flesta kommuner kör väl simskola i skolan i åk 3 för att kolla vilka barn som ev inte kan simma?
    Min yngste som ska börja 4:an i höst ska gå lite extra med skolan då för han var "nästan" godkänd på åk 3:s simprov. Jag tycker det är jättebra att han  får gå lite till på skoltid i höst

• lövet2

Det beror på var man bor. Här finns inte valet att ha barnen i simskola, utan de får simträning genom dagis och sedan skolan.

• Furstinna

Många barn kan inte simma i den åldern (tyvärr). Jag va 5 år när jag blev satt i simskola och lärde mig simma väldigt fort och det verkar som att de flesta barnen kunde simma när vi börja skolan.. Men då gick man på sommarloven tillsammans med dagmamma. Jag har tittat efter "plask o lek" till min dotter utan framgång.

• N o H

Okej, jag måste ta reda på hur dte är i vår kommun.

Plask och lek finns här, men hon har som sagt varit lite rädd. och nu är hon för stor för plask och lek (väl?) men inte mogen att börja simskola. Hade tänkt sätta både henne och hennes bror tillsammans på simskola sen när han får börja, han är fyra nu, men funderar på om man kanske måste sätta henne före i alla fall.

• MadHatter

De bör ha simundervisning i skolan. Hos oss har man det i förskoleklass i ettan, tvåan och trean - ganska mycket helt enkelt. Enligt målen i idrott och hälsa ska man i femman kunna simma 200 m varav 50 på rygg så det är ju et av skolans uppdrag att lära barnen att simma.

Att lära sig simma kan dock ta tid, särskilt om man är lite rädd. det bästa är väl att ni regelbundet går och badar tillsammans så att hon kan leka och ha kul i vattnet och börja i simskola när hon känner sig mogen för det.

• N o H
    MadHatter skrev 2011-07-20 21:59:58 följande:
    De bör ha simundervisning i skolan. Hos oss har man det i förskoleklass i ettan, tvåan och trean - ganska mycket helt enkelt. Enligt målen i idrott och hälsa ska man i femman kunna simma 200 m varav 50 på rygg så det är ju et av skolans uppdrag att lära barnen att simma.

Att lära sig simma kan dock ta tid, särskilt om man är lite rädd. det bästa är väl att ni regelbundet går och badar tillsammans så att hon kan leka och ha kul i vattnet och börja i simskola när hon känner sig mogen för det.
    Ja vi får nog börja gå lite oftare till badhuset här, så hon blir lite modigare! Och bada mera nu i sommar också förstås.
Svar på tråden Bör man kunna simma när man börjar skolan?