• Anonym (Orolig)

Flicka 12 månader, sen i utveckling?

Hon kan ej vända sig från rygg till mage eller mage till rygg, ej heller sätta sig upp från liggande eller stå med stöd. Kryper inte och blir ledsen när hon ligger på mage. Vill alltså helst ligga på rygg, bli buren eller sitta i stol. Kan stå en kort stund om man håller i henne runt kroppen men står då på tå, blir ledsen/arg ganska snabbt.

Hon har haft goda möjligheter att lära sig och hennes andra fyra syskon klarade allt ovannämnda vid samma ålder. Är orolig att hon lär sig så sakta, borde jag vara orolig? Vad kan det vara?

Hon kan sitta själv och har lärt sig "snurra runt", ibland händer det att hon ramlar bakåt eller framåt och kan då inte sätta sig igen. Har ni några tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Flicka 12 månader, sen i utveckling?
  • Anonym

Det låter absolut inte normalt. Vad säger BVC?

• Anonym

Låter väldigt sent! Undrar också vad BVC säger!

• oOMayaOo

Det låter inte normalt. Min son på 1 år föddes prematurt och var väldigt sjuk i flera månader men han kan alla de sakerna du nämner.

Går du till BVC, isåfall vad säger de om detta?  

• Anonym (Orolig)

Har inte varit på BVC ännu, hon ska på 1-års kontroll om några veckor - hon fick sin förra vaccinering sent så jag är inte säker på när det blir.
    Har trott att det ska bli bättre med tiden men hon börjar bli såpass gammal nu.

Är det någon som varit med om liknande och vet någon vad det kan bero på?

• novembermamman

Känner igen mig i dig när det gäller min dotter, hon dock 8 månader men kan inte vända sig från rygg till mage och tvärt om, kryper inte eller försöker ta sig framåt. Är orolig, och kontaktat BVC. Får se vad de säger. Sen ska man inte jämföra barn och de är olika. Klart man jämför med barn i samma ålder som sitt/sina egna barn är i!

Kolla med BVC
    Kram

• oOMayaOo
    Anonym (Orolig) skrev 2011-07-20 23:35:21 följande:
    Har inte varit på BVC ännu, hon ska på 1-års kontroll om några veckor - hon fick sin förra vaccinering sent så jag är inte säker på när det blir.
    Har trott att det ska bli bättre med tiden men hon börjar bli såpass gammal nu.

Är det någon som varit med om liknande och vet någon vad det kan bero på?
    Vad menar du at du inte varit där ännu? Vart fick hon vaccinationerna? 

Ring dem tidigt imorgon och be om en tid så fort som möjligt. 

• Anonym

konstigt inte bvc märkt detta tidiagre de brukar ju ofta göra tester i barnens utveckling.. 

• Anonym (Orolig)
    oOMayaOo skrev 2011-07-20 23:37:25 följande:
    Vad menar du at du inte varit där ännu? Vart fick hon vaccinationerna? 

Ring dem tidigt imorgon och be om en tid så fort som möjligt. 

Hon fick sin förra spruta sent eftersom hon var sjuk då, och jag väntar just nu på att få tiden för 1-års kontroll eftersom vi för en månad sedan flyttade till ny ort. Hon blir ett år nu.
    På förra kontrollen vid 7,5 månader berättade jag bland annat att hon inte kunde vända på sig och de sa bara "det kommer". Men nu har det ju gått 4 månader..
  • Anonym (Orolig)
    novembermamman skrev 2011-07-20 23:37:03 följande:
    Känner igen mig i dig när det gäller min dotter, hon dock 8 månader men kan inte vända sig från rygg till mage och tvärt om, kryper inte eller försöker ta sig framåt. Är orolig, och kontaktat BVC. Får se vad de säger. Sen ska man inte jämföra barn och de är olika. Klart man jämför med barn i samma ålder som sitt/sina egna barn är i!

Kolla med BVC
    Kram
    Tack för ditt stöd men som sagt, de tyckte inte det var något att oroa sig för när hon var kring 8 månader. "Det kommer", sa de bara. Det är svårt att inte jämföra barn emellan men jag förstår vad du menar. Har bara inte sett någon 1-åring som varit så hjälplös.
    Kram
Svar på tråden Flicka 12 månader, sen i utveckling?