• Anonym (Orolig)

Flicka 12 månader, sen i utveckling?

Hon kan ej vända sig från rygg till mage eller mage till rygg, ej heller sätta sig upp från liggande eller stå med stöd. Kryper inte och blir ledsen när hon ligger på mage. Vill alltså helst ligga på rygg, bli buren eller sitta i stol. Kan stå en kort stund om man håller i henne runt kroppen men står då på tå, blir ledsen/arg ganska snabbt.

Hon har haft goda möjligheter att lära sig och hennes andra fyra syskon klarade allt ovannämnda vid samma ålder. Är orolig att hon lär sig så sakta, borde jag vara orolig? Vad kan det vara?

Hon kan sitta själv och har lärt sig "snurra runt", ibland händer det att hon ramlar bakåt eller framåt och kan då inte sätta sig igen. Har ni några tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Flicka 12 månader, sen i utveckling?
  • Ms M

Ring IMORGON! Förklara hur det ligger till och då vill dom nog ha in henne tidigare..

• Anonym (Orolig)
    Ms M skrev 2011-07-21 00:04:35 följande:
    Ring IMORGON! Förklara hur det ligger till och då vill dom nog ha in henne tidigare..
    Till dess jag får en tid där, vet någon vad det kan bero på? Kan hon vara normal men lite sen? Man hoppas alltid på det bästa.
  • Ms M

Men om hon nu är sen så kan ni få hjälp.. jag vet inte hur det funkar men dom vill nog träffa henne.. ring o få en tid...

• oOMayaOo
    Anonym (Orolig) skrev 2011-07-21 00:20:23 följande:
    Till dess jag får en tid där, vet någon vad det kan bero på? Kan hon vara normal men lite sen? Man hoppas alltid på det bästa.
    Jag vet inte vad det kan bero på, men det finns barn som aldrig kryper utan lär sig gå ändå, från sittande osv. Så visst tror jag att det inte behöver vara nåt jätteproblem.
  • Anonym (Orolig)
    oOMayaOo skrev 2011-07-21 00:45:00 följande:
    Jag vet inte vad det kan bero på, men det finns barn som aldrig kryper utan lär sig gå ändå, från sittande osv. Så visst tror jag att det inte behöver vara nåt jätteproblem.
    Men att hon inte klarar av att rulla från mage/rygg? Inte klarar av att stå mer än en halv minut trots stort stöd? Inte klarar av att sätta sig.. Blir så orolig att det ska vara något.
  • Anonym

Min dotter var 10 veckor när hon kunde vända sig åt båda hållen, sa ja det låter som om hon är extremt sen.
    Gå till BVC im och prata med dem.

• Anonym (syster)

Är hon sen på några andra sätt än grovmotoriskt?
    Reagerar hon bra när ni leker med henne och kallar på uppmärksamhet?
    Växer hon kroppsligt i takt med andra barn?

Tycker som många andra detta inte låter som normalt beteende. Vill inte skrämma upp dig, men... Min syster har Cerebral Pares och var väldigt sen på att lära sig sitta, gå etc samt reagerade dåligt, det var så hennes diagnos upptäcktes. Tror hon var lite mindre än ett år då.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (syster) skrev 2011-07-21 01:55:50 följande:
    Är hon sen på några andra sätt än grovmotoriskt?
    Reagerar hon bra när ni leker med henne och kallar på uppmärksamhet?
    Växer hon kroppsligt i takt med andra barn?

Tycker som många andra detta inte låter som normalt beteende. Vill inte skrämma upp dig, men... Min syster har Cerebral Pares och var väldigt sen på att lära sig sitta, gå etc samt reagerade dåligt, det var så hennes diagnos upptäcktes. Tror hon var lite mindre än ett år då.
    Hon reagerar bra på tilltal och härmar också joller, hon växer som andra barn och verkar ha en bra finmotorik. Hon kan t ex plocka små bitar mat med handen(på småbarnssätt, hela handen i munnen)
    Däremot märks det när hon ska sätta sig upp att hon inte vet hur man gör, samma när hon ligger på mage och vill ta sig framåt. Hon kan sprattla väldigt mycket och hon försöker verkligen ibland att t ex sätta sig upp men börjar gråta då hon inte klarar av det.
    Hon skrattar ordentligt när hennes syskon busar med henne.
  • Anonym (syster)

Förhoppningsvis är det inget allvarligt, hon kanske har dålig syn? Det försämrar ju motorik och inlärning.

• hervor
    Anonym (Orolig) skrev 2011-07-21 02:05:59 följande:
    Hon reagerar bra på tilltal och härmar också joller, hon växer som andra barn och verkar ha en bra finmotorik. Hon kan t ex plocka små bitar mat med handen(på småbarnssätt, hela handen i munnen)
    Däremot märks det när hon ska sätta sig upp att hon inte vet hur man gör, samma när hon ligger på mage och vill ta sig framåt. Hon kan sprattla väldigt mycket och hon försöker verkligen ibland att t ex sätta sig upp men börjar gråta då hon inte klarar av det.
    Hon skrattar ordentligt när hennes syskon busar med henne.
    Det låter som "normal" utveckling, förutom det här med grovmotoriken. En del barn är bara sena, helt enkelt. En kompis son, lärde sig inte gå ordentligt förrän han var 2 år. När han vara 1 år kunde han inte stå ens med stöd (men hade börjat vända sig och kunde sitta själv mm).

Han var sjuk mycket som spädbarn, hade flera urinvägsinfektioner mm och ökade dåligt i vikt. Idag är han en normal 7-åring som nyligen har börjat sexårs (ett år "för sent") eftersom han är född sent på året, plus var lite sen motoriskt. Ja, han var under utredning men de hittade inga fel. Kan tillägga att han började prata innan han började gå, så han var inte "sen" i övrigt.
  • hervor
    hervor skrev 2011-07-21 11:20:33 följande:
    Det låter som "normal" utveckling, förutom det här med grovmotoriken. En del barn är bara sena, helt enkelt. En kompis son, lärde sig inte gå ordentligt förrän han var 2 år. När han vara 1 år kunde han inte stå ens med stöd (men hade börjat vända sig och kunde sitta själv mm).

Han var sjuk mycket som spädbarn, hade flera urinvägsinfektioner mm och ökade dåligt i vikt. Idag är han en normal 7-åring som nyligen har börjat sexårs (ett år "för sent") eftersom han är född sent på året, plus var lite sen motoriskt. Ja, han var under utredning men de hittade inga fel. Kan tillägga att han började prata innan han började gå, så han var inte "sen" i övrigt.
    Han började alltså förra året, ska börja första klass i höst och fyller 8 i november
  • tjoohalia

Jag förstår att du blir orolig. Jag har själv en liten sen pojke. Han är 15m(månader nu men har gått hos sjukgymnast sen han var 5månader. Det började med att han inte kunde hålla nacken och sen fortsatte det. Han är ganska muskelsvag. Han går hos neurologen sen han var 7månader och dom tar massor med prover hela tiden men hittar ingenting. Han utvecklas men väldigt långsamt. Han rullar dock runt åt bägge håll, sitter, tar sig fram på rygg &ålar (lite egendomlig ålning) och han går med stöd även om det är väldigt klumpigt. Eftersom vården verkar så säkra på att något är fel så blir vi oroliga. Var bor ni? Bvc måste hge er en remiss till sjukgymnastik så skickar sjukgymnasten er vidare om det behövs. Även om hon "bara" är sen så kan dom ju hjälpa er med det. Du kan inboxa mig om du vill

• Anonym (Orolig)

Hon ser bra, det märker man när hon plockar upp små smulor på bordet och stoppar i munnen. Det syns att hon försöker mycket men det tar tid, mest oroligt känns det nog att hon inte kan vända på sig varken från mage eller rygg. Ska försöka ta kontakt med vården imorgon.

Svar på tråden Flicka 12 månader, sen i utveckling?