• Anonym (Vera)

Min man är jägare!!

Att vara jägare är en livsstil, har svårt att se hur ni ska få ert förhållande att fungera om du ska ha de här åsikterna. Min man är jägare och jag är innerligt tacksam, vi får fint kött av djur som mår bra utan en massa konstiga ämnen i. Jag kan dock inte vara med när han knackar ihjäl en fisk ens så han får sköta sina jägarbitar så jag slipper se mördandet och styckandet. Är du vegetarian så kan jag förstå dig till viss del att du känner så här men äter du kött får du nog tänka om.

• Anonym (Vera)
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 00:36:14 följande:
    men ja e vegan o hatar alla som äter kött!! aldrig att mina barn skulle få äta nåt som kräver att nåt annat ger sitt för de!!!!
    Så ni har dejtat utan att detta med matvanor ens kommit upp? Ni har inte ätit något tillsammans och ni har inte pratat om vad ni gör på fritiden. En månad in på samboförhållandet droppar han bomben att han äter kött och dödar köttet också. Yeah right.
  • Anonym (Vera)

Blir så trött.

För det första, det protesteras mot varg- och björnjakt. Men som några skriver - den dagen de finns i er trädgård, finns i närheten av era barn blir det nog annat ljud i skällan.

För det andra: ja det krävs viltvård. Om vi inte vill ha rovdjur som närmsta granne landet över. Tror ni en älg lider mer av att bli skjuten och mat än en skår flock som blir skaderivna halvt till döds av en vargflock?

För det tredje: oavsett vad ni tycker kommer folk att fortsätta äta kött och många av oss är väldigt övertygade om att kött är en del av vår diet (och nejtack, jag orkar inte med ert vegansnack för jag har hört det tusen gånger förut). Och det är betydligt mer djurrvänligt att det köttet får ströva fritt och må bra för att möta en snabb död än att köttet ska industriproduceras och inte varken leva eller dö under optimala förhållanden.

Min make jagar och jag har sällan träffat någon som mer värnar om djur och natur, som verkligen njuter av att vara i naturen. När han kommer tillbaka från älgjakten är han som en ny människa, inte på grund av att han fått "döda" utan för vistelsen i skogen, gemenskapen men visst självklart också spänningen i jakten. Köttet han får med sig hem har vi sedan under året så det är självförsörjning.

• Anonym (Vera)
    Anonym (Vera) skrev 2011-07-21 19:24:54 följande:
    Blir så trött.

För det första, det protesteras mot varg- och björnjakt. Men som några skriver - den dagen de finns i er trädgård, finns i närheten av era barn blir det nog annat ljud i skällan.

För det andra: ja det krävs viltvård. Om vi inte vill ha rovdjur som närmsta granne landet över. Tror ni en älg lider mer av att bli skjuten och mat än en skår flock som blir skaderivna halvt till döds av en vargflock?

För det tredje: oavsett vad ni tycker kommer folk att fortsätta äta kött och många av oss är väldigt övertygade om att kött är en del av vår diet (och nejtack, jag orkar inte med ert vegansnack för jag har hört det tusen gånger förut). Och det är betydligt mer djurrvänligt att det köttet får ströva fritt och må bra för att möta en snabb död än att köttet ska industriproduceras och inte varken leva eller dö under optimala förhållanden.

Min make jagar och jag har sällan träffat någon som mer värnar om djur och natur, som verkligen njuter av att vara i naturen. När han kommer tillbaka från älgjakten är han som en ny människa, inte på grund av att han fått "döda" utan för vistelsen i skogen, gemenskapen men visst självklart också spänningen i jakten. Köttet han får med sig hem har vi sedan under året så det är självförsörjning.
    Hade för bråttom. Skår flock var egentligen en skock får men det bidde helt galet.
  • Anonym (Vera)
    Eisa skrev 2011-07-21 20:04:00 följande:
    Ja det är ju lugnt en störning att tycka att det är okej att döda djur. Visst, det måste jagas osv osv (tro mig jag vet, min mamma är jägare och utbildar andra till att bli jägare, fy fan) men jag skulle ändå aldrig vilja vara ihop med nån som känner en tillfredsställelse i att kill animals.

Förstår dig.
    Nej det är ingen störning att tycka att det är okej att döda djur utan att plåga det för ändamålet att äta. Och nej, ingen av de jägare jag känner k"änner tillfreställelse i att döda djur" (ursäkta att jag inte är lika cool och håller mig till svenska).
  • Anonym (Vera)
    Anonym (vegetarian) skrev 2011-07-21 20:54:11 följande:
    Självklart känner jägare överlag tillfredställelse i att döda djur. Det är väl inget att förneka?
    Självklart handlar det om stolthet, sport och maktbegär. Djupt inrotade känslor av att man är stark och tuff. 

Varför har man troféer på väggarna? Varför skryter man om vem som fångat störtsa fisken? Varför sitter jägaren stolt med sin bössa bredvid det döda djuret om jägaren inte känner tillfredställelse?

t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZfzMCRZoEr7pY54Tjt0ttrU4yOLj0-S1gZrh-V6ay0 TpWPtpt

t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIvxe3NsuVMgs4Xf2cFccav3ZTdJ9YeBK6VtvsCD1vp wmmEjUd4Q

Jag förstår inte varför man måste förneka det. 
    Om man MÅSTE välja anser jag att jägare som bara äter vilda djur är snäppet bättre på den punkten än dom som köper chicken nuggets på mc donalds.
    Grejen är ju dock den att man inte måste äta djur alls. 

De känner självklart tillfredsställelse över att ha fällt ett djur men inte över själva dödandet. Det är en sabla skillnad.
Svar på tråden Min man är jägare!!