Inlägg från: Anonym (vegetarian) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vegetarian)

Min man är jägare!!

zuper mammzem skrev 2011-07-21 00:24:29 följande:
    under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar 
    Hej!

Jag förstår absolut ditt problem.
    När jag träffade min karl jobbade han på en köttfabrik.

Du har ju bara två val nu.

*Lämna honom. Har man vilt skild livssyn kan det vara svårt att leva tillsammans. Köttätare-vegan eller extremvänster - extremhöger eller kristen - muslim 

*Acceptera läget. Som vegan borde du vara väldigt van med att folk äter och utnyttjar djur. Det är ju standard i vårat samhälle.  

Innerst inne anser jag själv att köttärare är små fega ynkliga mäniskor. Men jag förstår att alla inte ser på livet på samma vis som jag. Det går inte att stöta ifrån sig varenda person som äter djur.

I mitt förhållande så funkar det jättebra trots att min karl äter kött. Hemma lagar vi vegetarisk mat och han ser inga som helst problem med det.  Äter vi ute kan han ibland köpa någon kötträtt, det är hans val och inget jag behöver påpeka eller kasta i ansiktet på honom.

Huvudsaken är att så länge personen tänkt igenom sitt val av att äta djur (för det är ett val) och kommit till insikt med att han eller hon kan leva med det så är det lugnt. Det är betydligt värre med den massan av mäniskor som aldrig ens kommit i dom tankebanorna.  

Mitt främsta råd är nog - Slappna av och se vart det leder.  
  • Anonym (vegetarian)
    Welma skrev 2011-07-21 13:30:35 följande:
    Hur kan du vara tillsammans med någon du anser vara en liten feg och ynklig människa? Vet din man om att du anser detta om honom?
    Kanske uttryckte mig lite slarvigt. 
    Så länge man har sett över sitt val med att äta djur så är det så det är för den enskilda individen.
    Alla lever själv så som deras eget samvete klarar av. Det kan man inte göra något åt.

Jag syftar mest till den "gråa massan" som spottar och fräser när dom läser om att man i kina äter hund samtidigt som dom sitter med truten full av ko.
    Folk som inte ved vad som snackar om helt enkelt. Trångsynthet och med dankebanor djupa som teskedar.. 

För mig är inte människan överlägen andra djur. Och nej jag tillhör inte någon skum sekt eller är religiös Tungan ute 
  • Anonym (vegetarian)

TS

Känner att jag också vill flika in med att du nog släpper det när du mognat lite..
    Vet inte riktigt vad det kan vara men du kanske blev vegan för bara någon månad sedan och känner dig extra rabiat?

Hur man efter tre månader inte kan veta att killen är jägare?  

• Anonym (vegetarian)
    MammaOchMatte skrev 2011-07-21 13:52:15 följande:
    En fråga bara, lite intresserad av att veta hur du tycker vi ska reglera viltet i Sverige om inte jakt bedrivs? För inte bor du i en liten hydda i skogen och är självförsörjande? Jag äter själv inte industriproducerad kött alls, vilt äter jag dock. Jag menar, du anser ju att sådanna som jag är små fega ynkliga människor.
    Jag kan nog inte svara på din fråga. Jag är helt övertygad om att inte alla kommer sluta äta kött i sverige inom den tid jag lever här så har jag inte funderat så mycket på det. Men min motfråga blir väl måste vi reglera vilda djur?. Viltstängsel vid vägar och låta naturen sköta resten är nog mitt förslag. 

Jag vet inte riktigt om jag vet vad du menar med dina meningar, det blev lite luddigt.

Jag bor inte i en hydda, men jag bor nästan i skogen och min livsvision och dröm är att vara självförsörjande, vad nu det har med andra mäniskor köttätande att göra.. 
  • Anonym (vegetarian)
    notetur nomen skrev 2011-07-21 14:02:52 följande:

Det märks att sommarlovet är här, ungar har tråkigt

Och om jag nu mot förmodan har fel och ts är seriös .... *host host* ..... uuhhmm.
    Du är givetvis militant vegan som aldrig skulle få för dig att ha likdelar på din middagstallrik 

Men att folk lever utan djur på tallriken kan väl inte komma som en chock för dig?
    Det minst troliga i denna historie är ju att hon inte fått reda på detta inom tre månader.  
    Att TS sedan verkar relativt omogen är ju heller inget nytt under solen att vissa människor är.. 
  • Anonym (vegetarian)
    MammaOchMatte skrev 2011-07-21 14:08:05 följande:
    Ok, själv tycker jag att det är fantastiskt att det finns vegetarianer, folk som inte sponsrar industriköttet. Dock finner jag det ganska skrämmande att man dömmer folk, t.ex. jägare. Du anklagar andra att inte tänka till men gör det inte själv.

Att jaga djuren är den minsta tid jägare lägger på sitt intresse. Viltvård pågår året runt. Man matar viltet så att det inte svälter på vintrarna, sätter ut saltsten och ser till att tjära träd så att de har att gnugga sig på. Allt detta måste göras på grund av att vi har tagit stora delar av deras naturliga mark och byggt städer och vägar. Du säger att problem solved om man sätter ut viltstängsel?

Vad tror du händer när viltpopulatioen fördubblas? Djuren svälter till döds. Det finns inte mat och mark nog för en ökning av viltpopulationen. Du som anser dig vara djurvän anser väl inte att det är mer värdigt att ett djur svälter än skjuts? Stäng in djuren bara så får de klara sig bäst de vill.

Min dröm är också att bli självförsörjande.
    Jag dömer andra som låter djur dö för att bli mat. Djur är inte mat. Jag har tänkt till men jag tänker inte som du och du tänker inte som jag. Så enkelt är det.  Att använda andra ickemänskliga djur som mat eller kläder är egoistiskt. 

Alla som dödar djur matar dom definitivt inte på vintern. Många (inte alla) jagar som sport och det är fakta. 
    Jag fattar mig kort för jag har egenltigen inte tid att sitta här. Självklart anser jag inte att man ska stänga in djuren och slänga nyckeln som du antydde det lite mellan raderna. 

Nu måst jag dra!

• Anonym (vegetarian)
    MammaOchMatte skrev 2011-07-21 14:20:15 följande:
    Jägare bedriver viltvård. Har intre träffat på en enda markägare som inte är rädd om viltet på sin mark. Det du säger är: Låt andra ta hand om problemet, bara jag slipper göra det. Men de som tar hand om problemet är svin. Så läser jag dina inlägg.
    Jahapp, då får du göra det. Orkar inte dra hela köret här och nu.
    Efter att ha levt som vegetarian i 15 år är man ganska trött på att diskutera djurrätt då folk alltid vill ta upp ämnet med en trots att jag själv sällan eller aldrig nämner något irl.
  • Anonym (vegetarian)
    notetur nomen skrev 2011-07-21 16:50:27 följande:
    Försöker du säga att ska äta varandra?

Annars så har jag dåliga nyheter till dig, vi är på inget sätt bättre än dom andra djuren som lever på planeten, vi är inte mindre djur än det vi äter.
    Enda som gör oss fördelen är vår teknologi och idag antal, tar vi bort det så kommer dom andra djuren skita stort att vi är "människor" och glatt äta upp oss som djur gör i naturen.
    Nej jag försöker säga att man inte behöver äta NÅGON oavsett arttillhörighet så länge man inte är typ en tiger eller annat djur som är utvecklat för att äta djur. 

Tror du att du kommer med big news eller?
    Jag har aldrig påstått att vi "folk" skulle vara bättre än andra, däremot har jag skrivit något om att jag absolut inte värderar människor högre än andra djur.
    Tar det nästan som en förolämpning att jag skulle värdera andra djur lägre. 

Det vi folk där emot har är en förmåga att välja bort att plåga och äta andra och istället välja att skydda dom som är svaga av olika anledningar. 

/ En sann misantrop

• Anonym (vegetarian)
    FoxMulder skrev 2011-07-21 18:21:24 följande:
    Vi människor har jagat, dödat och ätit djur ända sedan våran uppkomst. Folk som är emot jakt är fåniga våp.
    Men det där vet du ju själv inte är ett hållbart argument om du tänker efter. 

Folk har även i alla tider mördat, våldtagit och misshandlat varandra... 
  • Anonym (vegetarian)
    Anonym (Vera) skrev 2011-07-21 20:32:16 följande:
    Nej det är ingen störning att tycka att det är okej att döda djur utan att plåga det för ändamålet att äta. Och nej, ingen av de jägare jag känner k"änner tillfreställelse i att döda djur" (ursäkta att jag inte är lika cool och håller mig till svenska).
    Självklart känner jägare överlag tillfredställelse i att döda djur. Det är väl inget att förneka?
    Självklart handlar det om stolthet, sport och maktbegär. Djupt inrotade känslor av att man är stark och tuff. 

Varför har man troféer på väggarna? Varför skryter man om vem som fångat störtsa fisken? Varför sitter jägaren stolt med sin bössa bredvid det döda djuret om jägaren inte känner tillfredställelse?

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZfzMCRZoEr7pY54Tjt0ttrU4yOLj0-S1gZrh-V6ay0TpWPtpt

t3.gstatic.com/images

Jag förstår inte varför man måste förneka det. 
    Om man MÅSTE välja anser jag att jägare som bara äter vilda djur är snäppet bättre på den punkten än dom som köper chicken nuggets på mc donalds.
    Grejen är ju dock den att man inte måste äta djur alls. 

• Anonym (vegetarian)
    vänlig skrev 2011-07-22 10:37:16 följande:
    Kanske lite OT, men ett tips när man startar en tråd är att skriva så att läsarna förstår. Jag hoppas du inte tar detta på fel sätt, jag vill bara hjälpa till. Du skriver "din man", har ni varit gifta i 3 månader eller har du haft
    En relation med honom i 3 månader. Skriv också varför du har problem med att han är jägare. Beror det på att han använder vapen eller för att han luktar illa? Använd gärna stor bokstav efter punkt så blir det lättare att förstå din text. Lycka till med din relation. Vänligen Sara
    Är man läskunnig förstår man vad det står, vill du att jag ska renskriva texten åt dig så att du kan läsa den?

Bara för att hon har ett fånigt "problem" så behöver man inte trycka ner henne ytterligare..
Svar på tråden Min man är jägare!!