• Anonym

Hål i öronen?

Frän vilken ålder tycker du ett barn får göra hål i öronen?

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • MoonFlight

Min 5 1/2 åring fick en i ena örat i förrgår då han så gärna ville ha... Ok sa vi inga problem.

Tösen på 3 1/2 ville oxå ha så det blir nog imorgon.

• Lindreas

Ingen aning, men ska man göra det så ska det ABSOLUT göras hos en piercare, inte hos frisören med pistol. Nål och seriös utövare, annars får det vara.

• Anonym

Vad är det skijler mellan nål och en pistol?

• Lindreas
    Anonym skrev 2011-07-21 22:47:07 följande:
    Vad är det skijler mellan nål och en pistol?
    En pistol kan du för det första aldrig sterilisera helt, vilket du kan göra med verktygen som används hos en seriös piercare. Dessutom så traumatiserar en pistol örat, den slår sönder vävnaden, en nål glider igenom, utan att banka ihop örat.
  • Björnmossa

Från att det går att göra på riktigt, med nål. Ingen seriös piercare gör det på nån under 18 men hål i öronen kanske är ok med målsmans godkännande? Kolla upp hos en piercare!

• Anonym
    Lindreas skrev 2011-07-21 22:49:46 följande:
    En pistol kan du för det första aldrig sterilisera helt, vilket du kan göra med verktygen som används hos en seriös piercare. Dessutom så traumatiserar en pistol örat, den slår sönder vävnaden, en nål glider igenom, utan att banka ihop örat.
    Okej. Men jag tänker att det gör ondare med nål. Först sticker man ju med nålen och sen ska örhänget i?
  • Gurkburk

Helst 15 år, men absolut inte yngre än 12 år. Det ser bara illa ut på små barn och finns risk för infektioner och allergi. Det ska vara ett medvetet beslut från barnet själv där h*n är gammal nog att sköta om det själv och är medveten om riskerna.

• Ruggugglan

När barnet är tillräckligt gammalt för att rengöra hålen och smycken och inser att det medför ett visst ansvar. Mina barn får vänta tills de iaf är 13år gamla.

Jag var 5år när mina föräldrar lät en bekant göra hål i mina öron med hjälp av en pistol (för att jag ville). Än idag har jag problem med ena hålet som vägrar läka ordentligt och blir inflammerat så fort jag sätter i örhängen. Jag har också utvecklat allergi mot nickel. Detta gör att jag kommer att vara stenhård med att den dagen mina barn vill ta hål i öronen eller pierca sig på annat ställe så ska det göras hos någon som vet vad h*n håller på med.

• Lindreas
    Anonym skrev 2011-07-21 22:51:34 följande:
    Okej. Men jag tänker att det gör ondare med nål. Först sticker man ju med nålen och sen ska örhänget i?
    Har du själv hål i öronen tagna med pistol? Örat bultar ju i MÅNGA timmar efteråt, det gör det inte när man tagit med nål. Nålen är dessutom tunnare och finare slipad än vad plastörhänget som man sätter i med pistol är.

Nä, ingen pistol!
  • Anonym
    Lindreas skrev 2011-07-21 22:58:19 följande:
    Har du själv hål i öronen tagna med pistol? Örat bultar ju i MÅNGA timmar efteråt, det gör det inte när man tagit med nål. Nålen är dessutom tunnare och finare slipad än vad plastörhänget som man sätter i med pistol är.

Nä, ingen pistol!

Jo ddet har jag och kan inte minnas att det gjorde ont i flera timmar efteråt men då är det bra många år sen.. Men du har rätt en nål är nog bättre men gör det inte ondare att sätta i örhänget?
  • Ruggugglan
    Lindreas skrev 2011-07-21 22:58:19 följande:

Nä, ingen pistol!
    Nja, det håller jag inte med om. Tyckte bara att det gjorde ont när själva hålet gjordes, men det var inte mer än lite små ömt efteråt...

Men jag håller med om att man inte ska använda pistol.
  • mlinz

När man är hål hos en piercare så använder denna inte nål, utan kanyl. Då stoppat man smycket i kanylen, så när man för in själva smycket känns det inte alls.

Svar på tråden Hål i öronen?