Inlägg från: pluvdo |Visa alla inlägg
  • pluvdo

död 16 mån utan anlednig..

Jag beklagar verkligen er förlust.

Jag hoppas ni får veta varför er dotter gick bort. Jag vill dock påpeka en sak: Många föreslår ju PSD som möjlig orsak eftersom även äldre barn och vuxna kan drabbas av det. Grejen är bara att PSD är just en död utan förklaring. Det är ingen egentligen diagnos, utan snarare bristen på en. Så... jag hoppas ni får veta. Och inte bara får svaret att det var PSD. Och jag hoppas att ni på något sätt kan ta er igenom detta. Min son är nästan sexton månader och jag kan verkligen inte ens inbilla mig hur ni måste må.

• pluvdo
    Anonym skrev 2011-07-22 14:29:30 följande:
    Stämmer ju delvis men de har ju också kommit på att det kan vara en del i hjärnan som är underutvecklad. Den ska sköta andningen har jag för mig. Läst eller sett detta på TV. På de flesta är den mogen vid födseln eller blir det kort därefter och förklarar då en del av de fall som händer i tidiga spädbarnsår (spec bland för tidigt födda). Sen finns det de personer där den aldrig blir helt klar och så kan olyckan vara framme. Finns säkert fakta om detta någonstans på nätet. Kan verkligen förstå att man vill ha någon form av förklaring.
    De har hur många teorier som helst till vad som orsakar PSD. Det där om hjärnan är bara en av dem. Förmodligen beror PSD på flera olika anledningar och inte bara samma i alla fall. Men faktum kvarstår att "PSD" i sig är en diagnos för en oförklarlig död. Om de sedan upptäcker vad det kan bero på så kommer det inte längre vara PSD utan "död till följd av en underutvecklad del i hjärnan"... liksom.

Som sagt, det där är en teori. Sedan finns det även en av forskning bevisad teori att vissa som dött i PSD gjort det på grund av att antikropparna för stafylokocker och e-coli som barnet fått från mamman börjar försvinna runt 2-4 månaders ålder och barnet inte hunnit skapa sina egna än.

Men återigen, PSD är diagnosen för en oförklarlig död. När de finner anledningen till PSD så är det inte längre PSD eftersom ett av "kriterierna" för PSD är just "oförklarlig död".
Svar på tråden död 16 mån utan anlednig..