• tinakk

Skaljacka på vintern??

Funderar på att åka och köpa en skaljacka från POP till min dotter till vintern. Är det något att ha i vinter?? Hon kommer då vara 9 månader. Det blir inte för kallt? Är det bättre med en overall`?? Tacksam för svar ! :)

• Svar på tråden Skaljacka på vintern??
  • IsDimma

Eftersom hon kommer att vara så pass stor att hon börjar krypa och kanske gå under vintern och inte bara sitter/ligger i vagnen så behövs förmodligen en overall (också).

• tina91

Skalljacka rekommenderar jag inte till små barn .. Det är för jobbigt för föräldrarna å dagis .. Skalljacka funkar under vintern med vindstopp under + ull underställ ... ( lager på lager ) det är bättre med vinter overall för så små barn

• Kaosmamma

Jag brukar ha både skal-kit och overall... För hösten är gör varm för overall och då behövs ändå skalbyxa plus jacka, alternativt en skaloverall där man kan bygga lager på lager. Hon kommer troligtvis ha en skön och go vagn också, och tror inte att hon går på dagis när hon är 9 mån ;) däremot är ett plagg skönare att få på än många när de är så små :) / fd polarnsäljare!

• tinakk

Tack för svar ! Jag köpte en skaljacka och en tillhörande fleece till henne. Det är nu tänkt att hon ska börja använda den i kanske sep och sedan hela hösten. Blir jag tvungen att köpa enb overall oxå i vinter gör det inget men jag tyckte pop jackan verkade så himla bra och billig var den med  :) Har dock inte köpt några byxor till.... dyra var dom så ska fundera på det .

• Kaosmamma

Köp billigare överdrag på lindex om du vill :) hon sliter inte då mycket på dem i den åldern!

• tinakk

Måste fråga om storlek med... min tjej är nu precis 7 månader och har storlek 74. Hon är ganska stor för sin ålder. Jag köpte skaljackan i storlek 80 till hösten (från sep kanske hon kan använda den just nu har hon ingen jacka alls utan använder tjocktröjor....) och lite av vintern då. Tror ni det blir för stort? Tjejen på pop sa att de var stora i storlekarna men vill jue itne ha för litet heller. Vad tror ni?? 

• tinakk

Vad är det för överdrag jag ska köpa menar du ? :) helt lost jag hehe

• Kaosmamma

en jacka är bättre om den är lite stor så det får plats tröjor under... om hon har utsträckta armar.. var slutar jackan då? sedan finns ju kardborrband så man kan se till att armarna inte blir för långa. tror 80 är jätte bra för henne! låter som det iaf men svårt när man inte ser.

anf överdrag så menar jag som skalbyxa, alltså överdragsbyxa som inte är i galon. dessa finns även på lindex för lite billigare peng. är bra när det börjar bli kallt om benen. På tex en kall höst dag eller tidig vinterdag brukar jag klä mina barn såhär:

Bodysuit eller leggings och tight tröja
    Polarns fleece tröja + byxa
    skal jacka + skalbyxa

sen mössa, vantar och skor så klart ;) sen på vintern, om du kör ullstrumpor, kom ihåg att INTE ha bomullsstrumpor emellan... tar bort effekten av ull.

Svar på tråden Skaljacka på vintern??