SF-mått i v.25?
Gjorde första mätningen hos Bm idag, v 24+4. Sf-måttet var 26 så jag hamnade precis på översta kurvan. Vad var ert mått i samma vecka? Och vad kan det bero på att man hamnar på översta kurvan direkt?
Gjorde första mätningen hos Bm idag, v 24+4. Sf-måttet var 26 så jag hamnade precis på översta kurvan. Vad var ert mått i samma vecka? Och vad kan det bero på att man hamnar på översta kurvan direkt?
I vecka 26 (25+4) hade jag ett SF-mått på 29 cm. Jag låg på översta kurvan genom hela graviditeten och fick sen gå på ett TUL för att kolla sonens beräknade födelsevikt.. Enligt ul skulle han väga kring 3600, i vecak 37+6 föddes han och vägde 3280 och var 49 cm, alldeles lagomt tycker jag :)
Alla trodde jag skulle få en riktig bjässe iom min stora mage, men det beror ju mycket på hur bebisen ligger också.. Och så var min mamma enorm med alla sina barn, dock vet jag inte om stor mage är genetiskt.. Men hur som helst, stor mage behöver inte betyda stor bebis. Men fortsätter SF-måttet vara stort och du är orolig, så be om ett TUL så man kan kolla ungefärlig födelsevikt på bebis :)
Be om Tul ..
Jag låg översta kurvan + 5 cm ovanpå den översta alltså lite mer än sig och jag fick ett barn på 5,8 gram och 62cm
25 med första och 23 med andra.
i v.25 var mitt sf-mått 25 cm så jag ligger fortfarande nära den översta kurvan men jag tror inte att det är så farligt och om du fortsätter så brukar man få göra en tul där de gör en uppskattning av bebbens vikt
Jag har legat prick på mittenkurvan under hela tiden. Vid första mätningen i v 24 (23+) hade jag 22, i v 28 (27+) hade jag 25 och nu senast i vecka 34 (33+) låg jag på 31.
Efter bara en mätning är det väl svårt att spekulera hur du kommer hamna sen, avvakta och se, skulle jag säga.
Vecka 24+3 (idag) gjorde jag första SF-mätningen och låg på 21-22 cm, alltså alldeles i nederkanten, men innanför det normala.
I vecka 25+ var mitt sf 24cm min bm sa att det låg preci på mitten kurvan. Får se vad det visar imorgon är då i vecka 30+4. Den har säkert inte vuxit så mycket men jag brukar inte ha stora mått men barnen har varit normalstora iaf. Hade samma mått i 4veckor med döpta barnet och då blev jag lite rädd men allt visade bra och hon när hon föddes på bfdagen vägde hon 3400g.
Med första barnet!
Hade ett sf-mått på 43 cm i slutet av graviditeten när jag väntade första sonen... ALLA sa att det skulle bli ett jättestort barn vilket gjorde mig skitskraj... men i v 38 bestämde han sig för att titta ut och vägde 3250 g och var 50 cm.